سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بازاریابی یک فرایند سراسری در امر تولید کالا و خدمات است. اگرچه در سطح عام جامعه به اشتباه واژه بازاریابی برای عملیات ویزیتوری که یکی از برنامه‌های بازاریابی است به کار می‌رود اما اهل مطالعه و فن در زمینه بازرگانی و بازاریابی می‌دانند که پیش از تولید محصول، در هنگام فروش و پس از فروش کالا یا خدمات، دپارتمان بازاریابی نقش مستقیمی در بهینه‌سازی فرآیندهای ذکرشده دارد. فرآیند بازاریابی برای کالای مد اما قدری متفاوت‌تر از سایر کالاها است. اگرچه در فروش همه‌ی تولیدات نقش کانال توزیع و سهم آن از سود مشخص و غیرقابل‌انکار است اما این نقش در فروش کالای مد به مراتب پررنگ‌تر و حیاتی‌تر است. مشتریان کالای مد در بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1. خریدارانی که خودشان فروشنده هستند 2. مصرف‌کنندگان نهایی

امروزه شرکت‌های تجاری بزرگ در حوزه مد از طریق فرصت‌های ایجادشده در فضای تجارت الکترونیک، به‌صورت مستقیم سعی در ارتباط با مصرف‌کنندگان نهایی دارند. موضوعی که در ایران به تازگی و به صورت ابتدایی شاهد آن هستیم. اما واقعیت این است که بخش عظیمی از تولیدات همچنان از طریق کانال‌های توزیع و خریدارانی که خود فروشنده هستند به فروش می‌رسد. شاید برای همه ما پیش آمده که برای خرید یک شلوار به بازار می‌رویم. ما می‌دانیم که شلوار می‌خواهیم اما تا در برابر ویترین فروشگاه‌ها قرار نگیریم، انتخاب دقیقی از نوع شلوار و نشان تجاری که قصد خرید آن را داریم برایمان شکل نمی‌گیرد. وارد فروشگاه می‌شویم، انتخابمان را به فروشنده اعلام می‌کنیم، او بر اساس سایز اعلامی ما یا تشخیص خودش، شلوار انتخابی ما را برای پرو حاضر می‌کند. اما این نیمه راه خرید است. هنوز ما پیشنهاد‌های فروشنده را دریافت نکرده‌ایم. حالا از سوی فروشنده پیشنهاد دیگری به ما داده می‌شد که ویژگی‌های قابل‌توجه‌تری نسبت به انتخاب اولیه ما را داراست. ویژگی‌های از قبیل اینکه کالای پیشنهادی پارچه بهتری دارد. دوخت فلان کشور است. ثبات رنگش عالی است و فروشنده ضمانت می‌کند که این می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. شما با یک پاکت حاوی کالای خریداری‌شده‌ای از فروشگاه خارج می‌شوید که خودتان تنها شلوار بودن آن را متصور بوده‌اید نه نوع و نشان تجاری آن را؛ خرید شما بر اساس معرفی فروشنده و ویژگی‌های مطرح‌شده از سوی وی انجام شده است. با ذکر این مثال قصد داشتم تا عقیده بزرگان بازاریابی صنعت مد را در یک جمله برای مخاطبین عزیز بازگو کنم و آن اینکه: "فروشنده فرد نهایی در یک فروشگاه است که تصمیم می‌گیرد مصرف‌کننده چه کالایی را همراه با خود به منزل ببرد " و این تفاوت عمده فروش کالای مد با سایر کالاها و خدمات است. حال همین شرایط را با خرید یک دستگاه گوشی تلفن همراه مقایسه کنید. مصرف‌کننده چند روزی وقت برای مطالعه و بررسی در خصوص قابلیت و امکانات گزینه‌های مختلف اختصاص داده و با علم به اینکه قصد خرید چه مدل از چه برندی را دارد، پا به بازار می‌گذارد. بنابراین در حوزه‌ی تولید، بازاریابی و فروش کالای مد داخلی باید به این نکته توجه داشت که ما علاوه بر ویژگی‌ها و امکاناتی که برای مصرف‌کننده کالا متصور شده‌ایم، آیا عناصر انگیزاننده‌ای را هم برای فروشنده و آخرین درگاه عرضه محصولاتمان پیش‌بینی کرده‌ایم؟ اگر ما تولیدکننده هستیم، در قبال معرفی و فروش محصولمان بجای تولیدات خارجی چه امتیازاتی را برای فروشنده قائل شده‌ایم؟ بنابراین تولیدکنندگان داخلی اگر قصد دارند که در حوزه مد و لباس، خریدوفروش کالای تولید داخل را جایگزین کالاهای خارجی کنند، باید توجه ویژه‌ای به کانال توزیع و آخرین درگاه‌های فروش به‌عنوان شاه‌کلید فروش کالاهای خود داشته باشند. محمد فتحی مدیر سایت پوشانیک و محقق بازاریابی مد ایرانی اسلامی