سرویس معماری هنرآنلاین: "کارگران مشغول کارند"؛ این عبارتی آشنا برای توصیف قشری از نیروی کار جوامع است که ظاهراً کار برای آنان پایانی ندارد و شرایط سخت کار هم همینطور. ظاهراً شرایط سخت و پرخطر برای کارگران، حتی در عصر تکنولوژی هم برای این قشر جامعه چندان توفیری ندارد؛ کارگران ساختمانی هم در این میان استثنا نیستند و چه بسا موقعیت‌های خطرناک بیشتری همیشه در کمین آن‌ها بوده و هست.

حالا و در روزی که مختص به این زحمتکشان نام گذاری شده، وظیفه رسانه ای حکم می‌کند لااقل به انعکاس این شرایط دشوار و پرخطر بپردازیم. اما چگونه و چطور؟ شاید مثل همیشه عکس‌های خبری هستند که به بهترین نحو توجه‌ها را به موضوعات جلب می‌کنند. به این ترتیب تصمیم گرفتیم تا شرایط کار کارگران ساختمانی امروز و دیروز را از خلال دو فریم عکاسی شده در فواصل زمانی مختلف بازخوانی کنیم.

فریم اول عکسی بسیار مشهور از مجموعه عکس‌هایی است که "لویی هاین" عکاس و جامعه شناس سرشناس آمریکایی از کارگران ساختمانی بر فراز برج "امپریال استیت"، از اولین برج‌های ساخته شده در جهان و در شرایطی اعجاب انگیز نشان می‌دهد. این عکس که " ساعت نهار" نام دارد، دهه 1930 میلادی و در سال‌هایی گرفته شده که لویی هاین به شدت بر جامعه کارگران آمریکا متمرکز شده بود.

عکس لویی هاین با عنوان "ساعت نهار"

اما فریم دوم در حقیقت بازآفرینی عکس بسیار مشهور "لویی هاین" است که سال گذشته میلادی در نشریه "تلگراف" منتشر شده و نشان دهنده همین شرایط و با شکل و شمایلی مشابه با عکس هاین در حال و هوای امروزی تر است. "مایک کرامپتون" عکاس این اثر در عین آنکه اذعان دارد امیدوار است این اثر برای هر بیننده یادآور عکس هاین باشد، از سوی دیگر قصد دارد تا با ارجاع به عکس "ساعت نهار" و تداوم شرایط دشوار کارگران ساختمانی، نقض قوانین سلامت و ایمنی برای این بخش از نیروی کار جوامع را بار دیگر گوشزد کند.

عکس مایک کرامپتون


باقی حرف‌ها همه در این دو فریم نهفته است...