سرویس تجسمی هنرآنلاین: سروش میلانی‎زاده هنرمند عکاس درباره عکاسی صحنه‎آرایی شده و رویکرد امروز به این شیوه از عکاسی در ایران، به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: متاسفانه اشتباهاتی از سوی هنرمندان جوان در زمینه عکاسی صحنه‎آرایی شده وجود دارد. با توجه به علاقه زیاد عکاسان جوان به این شاخه از عکاسی، عکاسی صحنه‌آرایی شده در ایران در یک دوره گذار قرار دارد؛ چیزی که به عنوان یکی از قواعد عکاسی صحنه‎آرایی شده باید بدانیم این است که هر صحنه چیدمان شده‎ای، یک عکس هنری صحنه ‏آرایی شده نیست. اگرنه عکاسی از عروس و داماد نیز می‎توانست عکاسی صحنه‎آرایی شده محسوب شود. یا نخستین عکاسی‌های استیج که ناصرالدین شاه با زنان حرم‌سرای خود تهیه می‌کرد را می‌توانستیم در شاخه ‎ عکاسی هنری صحنه‎آرایی شده به حساب بیاوریم.

وی ادامه داد: هر کسی که عکاس خوبی باشد و رنگ و نور را خوب بشناسد می‎تواند عکس خوبی تولید کند اما نکته اینجاست که اتفاق اصلی در ژانر عکاسی صحنه‎آرایی شده، پیش از عکاسی رخ می‏‌دهد. در این ژانر، شما به عنوان هنرمند قبل از شروع عکاسی باید مطالعه و تحقیق کنید. یک هنرمند می‌تواند با توجه به مفاهیم مورد نظرش جهت مطالعاتی خود رو مشخص کند. هنرمند می‌تواند با نگاه جامعه‎شناسانی به مسایل نگاه کند، روانشناسی کند، مطالعاتی در تاریخ و تاریخ هنر داشته باشد. و یا مصاحبه‌های گوناگون انجام دهد و تحقیق میدانی کند و سپس بر اساس مدیومی که کار می‌کند پیش تولید اجرایی کار خود رو شروع کند. و اینجاست که اثر هنری متولد می‌شود. اینجاست که می‌توانیم عکس‌های صحنه آرایی شده تولید کنیم. در حقیقت اینکه عکاس هستید، امکان عکاسی در مکان‌های جالبی را دارید یا مدل‌ و بازیگران خوبی رو می‌شناسید نمی‌تواند دلیلی باشد که شما یک هنرمند عکاس در شاخه عکاسی صحنه‎آرایی شده، باشید. این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان جوان به تحقیقات در عکاسی صحنه‎آرایی شده توجه کمی دارند اظهار کرد: من همیشه این را گفته‎ام که پیش از شروع یک کار عکاسی صحنه‎آرایی شده، ببینید آیا می‏‌توانید درباره آن کار سه صفحه مطلب محکم و قابل استناد بنویسید؟ هنرمند حتما باید حرفی داشته باشد؛ میان عکاسی مستند، عکاسی خبری و عکاسی صحنه‎آرایی شده تفاوت‌های بنیادین وجود دارد. میلانی‌زاده درباره عکاسی صحنه‎آرایی شده ایران، گفت: معتقدم که اگر کمیت را در نظر نگرفته و تنها به آثار با کیفیت که در این زمینه خلق می‎شود توجه داشته باشیم با وجود اینکه این ژانر عکاسی در ایران نسبت به غرب جوان‎تر است، فاصله زیادی از آثار مهم تولید شده در غرب نداریم. ما در جنس پرداخت، نگاه به مسائل و تکنیک کمبودی نداریم و در برخی موارد عکاسان معاصر ایران حرف‎های مهمی می‌زنند که قابل استناد و بسیار تاثیرگزار است. به نظر من با چنین شرایطی بزودی در عکاسی صحنه‎آرایی شده ایران اتفاقات بسیار مهمی رخ می‌دهد و این شاخه عکاسی ارزش‌های واقعی خودش رو به عنوان یک اثر هنری مهم در میان مخاطبین عام و به ویژه مخاطبین خاص و کلکسیونرها پیدا خواهد کرد. همچنین نمایشگاهی از مجموعه جدید عکس‌های صحنه‎آرایی شده سروش میلانی‌زاده از 17 تا 31 اردیبهشت ماه در گالری مژده برگزار خواهد شد.