به گزارش هنرآنلاین ، به نقل از فارس، ابوالحسن خوشرو استاد موسیقی مازندران به قابلیت‌های موسیقی مازندرانی اشاره کرد و اظهار داشت: موسیقی مازندران دارای انواع عاشقانه، حماسی، فلسفی، روانشناسانه و پند و اندرز است.

موسیقی عاشقانه مازندرانی با موسیقی کوچه و بازاری متفاوت است

او با بیان اینکه موسیقی عاشقانه مازندرانی با موسیقی کوچه و بازاری متفاوت است، گفت: موسیقی اصیل آن است که فرد بتواند در کنار همسر و فرزندان خود از آن بهره‌‍‌مند شود و به مقام زن و موسیقی توهین نکند و محدود کردن موسیقی و زن در لذت‌ جویی، توهین به آنهاست.

هنرمند موسیقی حماسی مازندران با بیان اینکه باید در هنر، اندیشه کرد و هنر شور است که باید با شعور همراه باشد تا دارای متانت و شخصیت و همراه با آگاهی باشد، خاطر‌نشان کرد: از نوجوانی تاکنون سعی کرده‌ام حرف بی‌ربط در آثارم نباشد؛ لودگی و هجو از هنر به دور است.

او با بیان اینکه وجه فرهنگی معرفی تمدن کهن مازندران از مهم‌ترین انگیزه‌های من برای فعالیت‌های هنری بوده است، اضافه کرد: بخش مهمی از هنر بر‌اساس نیاز جامعه شکل می‌گیرد و هنر ارتباط تنگاتنگی با امرار معاش دارد، فرهنگ مازندران ظرفیت جهانی شدن دارد.

کشف نهفته‌های فرهنگ مازندران

هنرمند موسیقی مازندران با اشاره به اینکه استاد طالبی به‌دلیل صلابت کار و ظرافت فن بیان از الگو‌هایم بوده است و کشف نهفته‌های فرهنگ مازندران از انگیزه‌های دیگر من در فعالیت‌های هنری است و منظومه‌های فاطمه و مسکین، هژبر سلطون، مشتی، حسین‌خان، رشید‌خان و حامد جاودانه شدند، اظهار کرد: نیاز جامعه باعث نوآوری و تکامل می‌شود و در حال حاضر نوآوری در موسیقی مازندران کند و لاک‌پشتی است و باید از گذشته مطلع باشیم تا در آینده توسعه‌ یابیم و هیچ کلاسی، هنرمند تولید نمی‌کند بلکه تکنیک‌ها را می‌آموزد؛ هنر الهام است و جامعه همیشه بیدار و پرشور است و خواننده را ارزیابی می‌کند.

خوشرو تاکید کرد: هنرمند برای تولید آثار هنری خود باید در متن جامعه حضور یابد، زندگی مردم را لمس کند و جزئیات زندگی آنان را در آثارش ذکر ‌کند تا اثرش تأثیرگذار باشد.

او با اشاره به اینکه شاعران مازندرانی که با موسیقی آشنایی داشته باشند، اندک هستند و تفننی کار می‌کنند، بیان کرد: هنرمند باید تنها کارش هنر باشد و مصنوعی فعالیت نکند؛ سوژه به اندازه کافی وجود دارد و شاعر باید به‌دنبال نقش‌آفرینی خود در هنر باشد.

موسیقی مازندرانی چندبعدی است

هنرمند مازندرانی به چگونگی شکل‌گیری اثر "رشید‌خان سلطون" اشاره و خاطرنشان کرد: برای تحقیق بیشتر این اثر به گرمسار مسافرت کردم و از نظرات و مستندات مختلف در مناطق گوناگون استفاده کردم.

او با بیان اینکه موسیقی مازندرانی چندبعدی است و نباید آن را غمگین ارزیابی کنیم، اضافه کرد: برخی محرومیت‌ها در جامعه باعث نمایاندن عشق در جامعه می‌شود.

خوشرو ادامه داد: سال ٤٤ با احمد محسن‌پور آشنا شدم که او ویولن و من فلوت کار می‌کردم؛ در سال ٥٠ مشکل خواننده در گروه داشتیم و من تنها در حسینیه‌ها می‌خواندم؛ در سال ٥٦ به‌صورت تصادفی با حضور احمد محسن‌پور در آلاشت، "امیری" خواندم و احمد محسن‌پور با صدای بلند کلمه "یافتم" را بیان کرد و اینچنین کار خوانندگی را شروع کردم.

او با اشاره به اینکه "هژبر سلطون" اولین کاست ما بود و به‌دلیل اینکه ساز کوبه‌ای کامل نداشتیم، روی چراغ علا‌ءالدین می‎زدم، افزود: مادر مرحوم احمد محسن‌پور مشوق فعالیت‌های شبانه‌روزی ما بود و سختی‌های لذت‌بخشی داشتیم.

خوشرو با بیان اینکه اثر "رشید‌خان سلطون" باعث تشویق عموم مردم از این اثر شد به اجرای اثر "مشتی" در سال ٥٩ اشاره کرد و با بیان اینکه سال‌ها، مرا "مشتی" صدا می‌کردند، یادآور شد: شخصیت "هژبر" و "مشتی" در آثار حماسی خوانده شده نمایان شد و سپس "حسین‌خان"، "حامد"، "سمفونی جنگ و شهید"، "آفتاب‌ته، اسا ره‌سو، شوار و نرگیس‌جار" را اجرا کردم.

او با بیان اینکه مسئولان ارشد از علاقه‌مندان و حامیان هنر هستند ولی برخی مدیران میانی به‌دلیل کج‌سلیقگی، ناآشنایی با هنر و یا حسادت مانع ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت ترانه خنثی اجرا نکردم؛ اذهان عمومی، منظومه‌ها را دوست دارند و زندگی خود را با آن تطبیق می‌دهند.

هنرمند موسیقی حماسی مازندران، در پایان گفت: پدرم کاست را مانند کتاب می‌دانست؛ به پدرم قول دادم تا آثار فاخر، حماسی و عاشقانه برجسته و آموزه‌های دینی را در آثارم نمایان کنم.