سرویس تئاتر هنرآنلاین: سیزدهمین جشن بازیگر شامگاه شنبه 11 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد. این مراسم با روشن کردن شمع‌هایی که در گوشه‌های سن سالن اصلی وجود داشت به یاد داوود رشیدی توسط احترام برومند که اجرای این برنامه را برعهده داشت آغاز شد.

پیام ملی تئاتر

در بخش ابتدایی این برنامه ناهید مسلمی پیام روز جهانی تئاتر 2016 را که توسط آناتولی واسیلیف نوشته شده بود را برای حاضران در این مراسم خواند. سپس پیام ملی تئاتر که توسط هنرمند پیشکسوت جمشید مشایخی نوشته شده بود توسط بهزاد فراهانی در غیاب این هنرمند خوانده شد. در بخشی از این پیام آمده است: "تئاتر درمانگر روان یک ملت است. تئاتر چاشنی‌گر پاکی و طراوت ادبیات یک ملت است. تئاتر آموزگار فرزانه که هرگز دستوری را برنمی‌تابد و هرگز کسی را به جبر به آموختن وا نمی‌دارد. تئاتر درختی‌ست از دانایی که ثمره‌اش را به عدالت تقسیم می‌کند. تئاتر خود عدالت است و برای به کرسی نشاندن عدالت، داوران دانشوری دارد. آن داوران مائیم...."

او در بخش دیگری از پیام خود خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: "نام شغل ما چیست؟ چرا پس از چهار دهه آنرا به رسمیت نشناخته‌اید؟ این یکی از خواست‌های تاریخی ماست. بودجه تئاتر به اندازه گوشه کوچکی از سفره درن‌دشت بی‌حساب بسیاری کسان نیست. چرا ما امنیت شغل خویش را نداریم؟..."

یادی از درگذشتگان

در ادامه تصاویری از درگذشتگان تئاتر در سال 94 بر یکی از دیوارهای سالن اصلی نقش بست که از جمله این هنرمندان می‌توان به هما روستا، مصطفی عبدالهی، احمد علامه دهر، جابر عناصری و ... اشاره کرد.

معرفی اسپانسری برای تئاتری

بهزاد فراهانی دبیر سیزدهم جشن بازیگر نیز در این برنامه از اسپانسر برگزارکننده جشن قدردانی کرد و گفت: دکتر محسن مرادی و دختر او سپیده آقانژاد از جمله افرادی هستند که با ما همراه شدند. آنها قصد دارند محلی را به عنوان یکی از بهترین مراکز اجرایی تئاتر با چند سالن و محلی برای آموزش هنر تئاتر تاسیس کنند. همچنین به 300 نفر از هنرمندان کمک هزینه خرید خانه را اهدا خواهند کرد.

تقدیر از پیشکسوتان

بخش بعدی به تقدیر از پیشکسوتان این عرصه اختصاص داشت که از سارا توکلی، ناصر جعفری، اکبر زنجان پور و سیروس ابراهیم زاده با حضور مهرانه مهین ترابی، ایرج راد، جعفر والی و ناهید کبیری تقدیر شد.

در این بخش مهرانه مهین‌ترابی تقدیر نامه‌ای را به سارا توکلی از میناب اهدا کرد. او ضمن تقدیر از این هنرمند با بیان خاطره‌ای به سختی‌های پیش روی بازیگران به‌خصوص بازیگران زن شهرستان‌ها اشاره کرد.

جعفر والی نیز که اهدای لوح تقدیر و تندیس را به اکبرزنجان پور بر عهده داشت با بیان خاطره‌ای از حضور این هنرمند در یکی از نخستین کارهای او در سال‌های جوانی‌اش تاکید کرد: امیدوارم او همچنان به فعالیت خود در تئاتر ادامه دهد.

او همچنین با یادی از داوود رشیدی هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: امیدوارم این هنرمند هرچه زودتر سلامتی خود را بازیابد. من هنوز هم داوطلبم با او کار کنم.

اکبر زنجان پور هم در تایید گفته‌های والی عنوان کرد: جای داوود رشیدی خالی است. او در همین صحنه با اجرای "در انتظار گودو" می‌درخشید. به ما بسیار سخت گذشت.

ناهیدکبیری همسر سیروس ابراهیم‌زاده نیز اهدای تندیس جشنواره این هنرمند را بر عهده داشت. ابراهیم‌زاده نیز در سخنانی کوتاه گفت: من در دوره‌ای مورد تقدیر قرار گرفتم، که در تاریخ تئاتر بسیار مهم به شمار می‌رود. این اتفاق به دلیل حضور جوانان است. حضور آنها در این عرصه یکی از علائم مهم تغییر در جامعه است. آنها متعلق به اکنون‌اند و بر این اساس امید است فاصله میان این نسل و هنرمندان پیشکسوت از میان برود.

اهدای جوایز

در بخش معرفی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشن، بازیگران برگزیده بعد از خواندن جمله‌ای کوتاه از سوی هیئت داروان در توصیف بازیشان روی صحنه حاضر شدند و هر یک سخنان کوتاهی را مطرح کردند.

فرید قبادی یکی از بازیگران برگزیده که به خاطر بازی در نمایش "ترور" به کارگردانی حمیدرضا نعیمی مورد تقدیر واقع شد بیان کرد: برای هر بازیگر، بازی در نقشی که خوب نوشته شده است یک شانس است و این اتفاق برای من رخ داد.

با پایان سخنان قبادی، حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش "ترور" که در میان تماشاگران حضور داشت خطاب به هیئت داوران نسبت به توصیفی که نمایشنامه این اثر داشتند اعتراض کرد و گفت: نقش او، تک ساحتی و تکراری نبود. متاسفم اگر این نمایشنامه را اینگونه ارزیابی کردید.

بهناز جعفری دیگر هنرمند برگزیده نیز در توصیف احساس خود بیان کرد: من اولین کار زندگی‌ام را در این صحنه اجرا کردم، اکنون احساس امنیت می‌کنم، چرا که احساس می‌کنم در خانه‌ام هستم. اعتراف می‌کنم با بازی در نمایش "اتاق ورونیکا" دوباره احیا شدم.

او همچنین خاطرنشان کرد: ماه می همزمان با روز جهانی ام اس است. خواهشمندم با افرادی که درگیر آن هستند مانند بیمار برخورد نکنید آنها احتیاج دارند درک شوند و از استرس دور بمانند.

الهام کردا نیز که به واسطه بازی در نمایش "شنیدن" به کارگردانی امیررضا کوهستانی تجلیل شد گفت: این دومین سالی است که در این جشنواره تقدیر می‌شوم. از کوهستانی که مرا برای ایفای این نقش انتخاب کرد سپاسگزارم. بازی در کارهای او شاید بسیار ساده به نظر می‌رسد اما بسیار سخت و پیچیده است.

صابر ابر بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما به خاطر نمایش "کالیگولا" به کارگردانی همایون غنی‌زاده تقدیر شد. او ضمن تقدیر از تمام افرادی که در کنار او بودند عنوان کرد: من با بهترین‌ها بزرگ شدم و از آنها آموختم. قدر همه آنها را می‌دانم. اگر بزرگ شدم به خاطر کسانی است که کنار من بودند.

داریوش اسدزاده از جمله هنرمندان پیشکسوتی بود که در این مراسم حضور داشت. او که برای اهدای تندیس‌ها به بازیگران برگزیده به صحنه آمده بود گفت: 73 سال پیش وارد تئاتر شدم. آن زمان تنها 12 بازیگر بود و اکنون هزاران عاشق سینه چاک دارد. لذت می‌برم وقتی می‌بینم بذری که کاشتیم سبز شده است.

اجرای استندآپ کمدی امیر کربلایی زاده، موسیقی گروه ژیوار و اجرای حرکات فرم از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.

گفتنی است در این مراسم هنرمندانی چون دکتر محمدرضا خاکی، علی رامز، پرویز پورحسینی، خسرو احمدی، محمد ابراهیمیان، اصغر همت، عبدالله اسکندری، کاظم بلوچی، مهرانه مهین ترابی، پانته آ پناهی ها، صدیق تعریف، فهیمه رحیمان، حمیدرضا نعیمی، نوشین تبریزی، حسام الدین سراج، اسماعیل خلج، سیروس الوند، سیاوش چراغی پور، رضا ثروتی، یاسر خاسب، مهدی میامی، جعفر والی و ... حضور داشتند.

گزارش تصویری