به گزارش هنرآنلاین ، روز گذشته یکشنبه ۵ اردیبهشت مراسم گشایش نمایشگاه "تهران۵۵، نیم قرن باستان شناسی آلمان در ایران" و نمایشگاه"دنیای فرهنگ، برنامه حفاظت فرهنگی وزارت امور خارجه جمهوری فدرال آلمان" با حضور سفیر آلمان در ایران، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی، رئیس موسسه باستان شناسی آلمان در ایران و سایر پژوهشگران و علاقمندان در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در مراسم گفت: کشور ایران یکی از گنجینه‌های سُترگ فرهنگ و تمدن بشری است که در دوره‌های مختلف پیش‌ازتاریخی و تاریخی خاستگاه و محل آمیزش و شکل‌گیری فرهنگ‌های مختلفی بوده است. میراث مادی به‌جای‌مانده از این فرهنگ‌های کهن همواره چه در سطح ملی و چه بین‌المللی مورد توجه پژوهشگران بوده است. تردیدی نیست که برای درک بهتر پیشینه این سرزمین علاوه بر لزوم مطالعه مجموعه‌های موجود در موزه ملی ایران، لازم است سایر مجموعه‌هایی که طی بیش از یک سده به مؤسسات و موزه‌های خارج از ایران منتقل شده‌اند نیز بررسی شوند تا از این طریق بتوان تصویر کامل‌تری از پیشینة فرهنگی ـ اجتماعی این سرزمین ارائه کرد. برای دستیابی به این هدف موزة ملی ایران همواره آماده تعامل و همکاری با موزه‌ها، مؤسسات و نیز پژوهشگران در سطح بین‌المللی است. در این راستا موزة ملی بر آن شد تا نمایشگاه مشترکی از ۵۵ سال فعالیت‌های‌ باستان‌شناسان آلمان در ایران را برگزار کند. باستان‌شناسانی که بی‌شک سهم مهمی در کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی در کشور داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به پژوهشگران نام‌آشنایی همچون ارنست هرتسفلد، اریخ اشمیت، پیتر کالمایر، ولفرام کلایس، دیتریش هوف و دیگرانی اشاره کرد که بی‌تردید برای بازشناسی فرهنگ و تمدن ایران زحمات زیادی متحمل شدند.

وی در ادامه افزود: موزه ملی ایران بنابر وظیفه‌ای که به عهده دارد بر آن است تا نمایشگاه‌هایی از این دست را در برنامه‌های آتی خود قرار دهد تا قدرشناس پژوهشگران و مؤسساتی باشد که برای شناسایی فرهنگ و تمدن ایران تلاش‌های بسیاری کردند، همچنین در طول این نمایشگاه نشستهای تخصصی برنامه ریزی شده که با موضوعات مرتبط با موضوع نمایشگاه می-باشد بتدریج برگزار خواهد شد.

سپس خانم جودیت تومالسکی رئیس موسسه باستان شناسی آلمان در ایران گزارشی از فعالیت‌های باستان‌شناسی در ایران از ابتدا تاکنون و نحوه شکل‌گیری موسسه باستان شناسی آلمان و کاوش‌های باستان شناسان و شرق شناسان آلمانی در محوطه‌های تاریخی از جمله: آتشکده ساسانیان، تخت سلیمان، فیروزآباد فارس و ... ارائه کرد.

در بخش بعدی این مراسم محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی- تاریخی سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه با توجه به نوع سیاست حاکم در کشور دو نوع نگاه درون گرا و برون گرا به تاریخ و فرهنگ وجود داشته است گفت: در حال حاضر نگاه مسئولین به مقوله فرهنگ و میراث فرهنگی، نگاه برون گرایانه است. ایشان با اشاره به اینکه در ملاقات‌های متعددی که در سفر اخیر به آلمان با مراکز علمی - پژوهشی داشته است، شاهد علاقمندی و توجه بسیار مؤسسات و دانشگاه‌های آلمانی به ایجاد ارتباطات فرهنگی با ایران بوده‌اند. امیدوارم حرکتی که موزه ملی انجام داده است سرآغازی برای همکاری‌های گسترده با مراکز پژوهشی آلمان باشد.

در ادامه مراسم آقای میکائیل بارون فون اونگرن-اشتنبرگ، سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران به سخنرانی پرداخت. وی گفت: وقتی صحبت از همکاری بین دو کشور به میان می‌آید، بیشتر همکاری‌های اقتصادی در اذهان می‌آید. ولی همکاری‎های فرهنگی نیز به نوبه خود دارای ارزش بسیار زیادی هستند. این نمایشگاه تنها نمایشگر یک سری آثار تاریخی و باستانی نیست و نشانگر رابطه بین انسان‌ها است و سمبلی از همکاری و تعامل بین ایران و آلمان محسوب می‌شود. در گذشته نزدیک تفاهم نامه‌هایی با سازمان میراث فرهنگی امضا شده است که بر این همکاری‌ها تاکید می‌کند. ما قصد داریم این نمایشگاه را در سایر کشورها نیز برگزار کنیم. وی همچنین به ارگ شهر بم و مشارکت وزارت خارجه آلمان در بازسازی بخشی از آن که خانه سیستانی خوانده می‌شود اشاره کرد.

سپس بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همکاری با پژوهشگران آلمانی مقدمه‌ای برای ادامه همکاری در 55 سال آینده خواهد بود. کارنامه مشترک ایران و آلمان در 55 سال گذشته بسیار خوب و درخشان بوده است. باستان شناسان آلمانی به نظم، وقت شناسی، احساس مسئولیت و آموختن معروف هستند و امیدوارم 55 سال آینده ادامه 55 سال گذشته باشد. اما با این توقع که این همکاری‌ها دامنه وسیع‌تری داشته باشد و به شناخت فرهنگ ایرانی در سراسر جهان تعمیم یابد. وی افزود: با پیشرفت علم باید شاهد ارتقاء سطح باستان شناسی استاندارد در ایران باشیم و از علوم جدید برای رسیدن به جایگاه بهتر بهره بگیریم. ایشان همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی آلمان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد با عزم و اراده هر دو کشور دامنه و عمق همکاری‌های مشترک وسیع تر شود.

در بخش بعدی مراسم از کتاب "تهران 50، تاریخچه نیم قرن حضور باستان شناسان آلمانی در ایران" رو نمایی شد. این کتاب شامل بیش از 90 یادداشت و مقاله در مورد محوطه‌های کاوش شده، بیوگرافی کاوش گران و اوضاع اجتماعی و سیاسی دو کشور ایران و آلمان است.

بعد از آن دو نمایشگاه یاد شده افتتاح و حضار از نمایشگاه دیدن کردند.

در پایان سفیر آلمان در دفتر یادبود این نمایشگاه چنین نوشت: نمایشگاه بسیار زیبایی در مورد ۵۵ سال باستان شناسی آلمان در ایران برگزار شده است. این نشانه بسیار خوبی برای همکاری این دو کشور در زمینه باستان شناسی است.