سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی عروسکی تئاتر دانشجویان صبح دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه با حضور محمد تقی‌پور دبیر دوره چهاردهم و حسین دریس معاون اجرایی جشنواره در معاونت هنری اجتماعی دانشگاه هنر برگزار شد. در این نشست محمد تقی‌پور با بیان مطالبی در رابطه با برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره بین‌المللی عروسکی تئاتر دانشگاهی با قدمتی بیست ساله چهاردهمین دوره برگزاری خود را پیش رو دارد. فراخوان دوره چهاردهم جشنواره بهمن‌ماه سال گذشته منتشر شد و 74 گروه برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند.

او ادامه داد: با توجه به فشردگی زمانی که برای برپایی آن پیش رو داشتیم تصمیم گرفتیم کلیه کارها توسط هیئت بازبین مورد بازبینی قرار گیرند. اما با نزدیک شدن به زمان موعود و اعلام عدم آمادگی که از سوی گروه‌های متقاضی داشتیم بر آن شدیم تا تغییری در زمان برگزاری ایجاد کینم.

تقی‌پور با اشاره به دلایل ایجاد این تصمیم‌گیری خاطرنشان کرد: با توجه به فشردگی زمانی که ما داشتیم، نمی‌توانستیم به سطح کیفی لازم دست یابیم. اولویت ما در برپایی این دوره ایجاد نگاه متفاوت و آکادمیک بود بنابراین نمی‌توانستیم کمیت را بر کیفیت ترجیح دهیم و زمان برگزاری جشنواره را به آذرماه انتقال دادیم. فراخوان جدید جشنواره 11 اردیبهشت ماه منتشر می‌شود.

دبیر دوره چهاردهم جشنواره عروسکی تئاتر دانشجویان اضافه کرد: دوسالانه بودن جشنوراه، عدم فعالیت مستمر دبیرخانه و تغییر دبیر در هر دوره از جمله ضعف‌هایی است که ما با آن روبه‌رو هستیم. برای رفع این مسائل از جمله کارهایی که قصد انجام آن را برای رفع این مسائل داشتیم معرفی دبیر دوره پانزدهم در اختتامیه جشنواره چهاردهم و برگزاری سالانه این جشنوراه و فعالیت مداوم دبیرخانه بود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با عدم برنامه‌ریزی مشخص و سرنوشت گروه‌های متقاضی داخلی و بین‌المللی توضیح داد: یکی از مهمترین مسائلی که ما با آن روبه‌رو هستیم بحث مالی است. اگر حمایت‌های آقای اکرمی رئیس دانشگاه هنر، اسماعیل شفیعی و خود دانشجویان نبود شاید این جشنواره به تعطیلی مطلق می‌رسید. تلاش آنها باعث سرپا ماندن این جشنواره شد. جشنواره‌ای که با پول تو جیبی دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.

او بیان کرد: در بخش بین‌الملل با بدترین شرایط مالی روبه‌رو بودیم. ما نمی‌خواهیم تنها عنوان بین‌الملل را یدک بکشیم یا از کشورهایی که کارهای خوب ندارند دعوت به عمل آوریم. با صفر نمی‌توان قدم برداشت. طبق فراخوان درخواست گروه‌های بین‌المللی نیز به آذرماه موکول شده است.

تقی‌پور همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار هنرآنلاین در باره اینکه آیا این تغییر می‌تواند کیفیت لازم را برای برگزاری جشنواره ایجاد کند گفت: بله. بدون شک این اتفاق خواهد افتاد.

در پایان این نشست بیانیه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تئاتر دانشگاهی اعلام شد.