به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر علیزاده با اشاره به سابقه برگزاری طرح‌های استقبال از بهار که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد افزود: ما بر اساس مأموریتی که از سوی شهرداری تهران در طرح استقبال از بهار داریم، از سال‌های قبل این مأموریت را در دستور کار خود قرار دادیم و با موضوعات مختلف کار کردیم و تجربه‌هایی را در این زمینه بدست آوردیم. در این فعالیت‌ها، نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار گرفت، نقدهای مختلف را درباره هر دوره دریافت کردیم و با ارزیابی‌هایی که خودمان انجام داده بودیم در مجموع به رویداد "بهارستان" رسیدیم که باعث شد به عنوان یک رویداد تخصصی هنری با نمود هنری همگانی وارد فضای شهری شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران هدف از برگزاری رویداد هنری "بهارستان" را همگاهی هنرمندان با شهروندان در ایجاد نشاط و پویایی در محیط شهری در ایام عید نوروز ذکر کرد و توضیح داد: در این رویداد آثاری مثل اجرای تبلیغات گرافیکی با موضوع نوروز و ولادت حضرت زهرا (س) ارائه شد. به علاوه پیام‎هایی ویژه نوروز و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز در اختیار مترو و مناطق شهری تهران قرار داده شد که روی دیوارهای مترو یا فضاهای شهری نصب شدند. به علاوه پس از اعلام فراخوان سالانه "بهارستان" و بررسی آثار رسیده بیش از ۵۰۰ اثر نقاشی دیواری، مجسمه و هنرهای محیطی و تخم مرغ‌های نوروزی برای اکران در فضای شهر تهران انتخاب و ارائه شدند. این آثار علاوه بر مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در محورهای مهم شهر یعنی از میدان راه‌آهن تا تجریش و خیابان انقلاب و بلوار کشاورز اجرا شدند.

دکتر علیزاده از سالانه "بهارستان" به عنوان شروعی برای یک برندسازی در عرصه هنر شهری یاد کرد و ادامه داد: می‌توان گفت همه اتفاقاتی که سال‌ها در این زمینه انجام شده بود، منجر به این شد که رویداد "بهارستان" به برندی حائز اعتبار تبدیل شود که بتواند در بین گروه‌های هنری مختلف جریان‌ساز و در فضای شهری نیز تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به دورنما و سیاست کلی سازمان زیباسازی در اجرای طرح "بهارستان" یادآور شد: ما امیدوار هستیم که این رویداد منجر به جلب مشارکت بیشتر هنرمندان حرفه‌ای شود؛ اگر چه نگاهی نیز به گروه‌های هنری دانشجویی داریم تا بدین ترتیب فرصتی برای ارائه و اجرای بسیاری از ایده‌های هنری فراهم شود که می‌تواند به صورت دائم یا موقت به فضای شهری راه یابد، همچنین ما امیدوار هستیم که این جریان بتواند در مجموعه هنرهای شهری ما در سطح کشور و ارتقای آن تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان این که اجرای سالانه هنرهای شهری بهار تهران همراه با ریسک پذیری بوده است، اظهار کرد: با توجه به این که تاکنون تجربه‌ای به این شکل در این زمینه نداشتیم، در واقع می‌توان گفت ریسکی انجام شد که خوشبختانه منجر به نتیجه نسبتاً مطلوبی شد و بر اساس بازخوردهایی که خودمان دریافت کردیم و بازخورد عمومی آن را هم دیده‌ایم، در مجموع رویداد موفقی بود که هم تجربه خیلی خوبی برای ما به عنوان پیشنهاددهنده و برگزارکننده این رویداد بود و هم تجربه بسیار خوبی برای هنرمندان بود که ماحصل این تجربه برای دوره‌های بعدی این رویداد بسیار کارگشا خواهد بود.

سالانه بهارستان نقش خود را به خوبی ایفا کرد

رضا تقی پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره سالانه "بهارستان" گفت: به نظر من آثار هنری همواره باید در فضای شهری باشد زیرا این آثار سبب می‌شود فضای شهر جان بگیرد.

تقی پور در ادامه بیان کرد: خوشبختانه شاهد بودیم که آثار هنری سالانه "بهارستان: جز بهترین آثار بودند که نوید آمدن بهار را می‌دادند پس باید توجه داشته باشیم که در سال‌های آینده نیز به کمک این آثار فضای شهر را بهاری کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: سالانه "بهارستان" نقش خود را به خوبی ایفا کرد و این سالانه سبب شد تا به نوعی فرهنگ‌سازی نیز شود زیرا مردم از نزدیک با هنرمندان و آثار هنری آشنا شدند و بر همین اساس در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش می‌کنند.

رضا تقی‌پور در ادامه تاکید کرد: آثار هنری در فضای شهری می‌تواند باعث هماهنگی فرهنگ‌های مختلف شود و مخاطبان با فرهنگ‌های مختلف کشورمان بیشتر آشنا شوند پس این اقدام از چندین جهت مورد توجه قرار می‌گیرد.

تقی پور افزود: البته بعضی از آثار مورد قبول نبود ولی می‌توانیم نقاط ضعف را شناسایی کنیم و کاری کنیم که در سال‌های آینده این مشکلات به وجود نیاید.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم فضای شهری ما از آلودگی‌ها و زشتی‌ها دور شود و کاری کنیم که همیشه دوست داشته باشیم از فضای شهری استفاده کنیم.

فریبا متخصص: زیبا سازی معابر شهری دشمن افسرگی و غم است

فریبا متخصص بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به برگزاری سالانه "بهارستان" و تأثیر جانمایی آثارهنری در خیابان‌ها گفت: به نظرم یک اقدام درست، اندیشمند و خوب از سوی شهرداری تهران صورت گرفت که باعث می‌شود شهروندانی که درگیر روزمرگی هستند صبح‌ها زمانی که از منزل خارج می‌شوند با دیدن این آثار زیبای هنری و خوش رنگ و لعاب ازهنرمندان باسابقه و جوان در معابر شهری با روحیه خوبی به سرکارشان بروند و بعد از ظهرها هم با نشاط به منزل نزد خانواده‌شان برگردند. این اقدام سازمان زیباسازی روحیه شادی جمعی به جامعه تزریق کرد وغم، خمودگی و افسردگی را به حاشیه رانده است.

این بازیگر باسابقه ضمن تاکید بر تداوم چنین فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری افزود : موقعی که در روزهای اول سال جدید مشغول فیلمبرداری سریال "قرعه" در حوالی گلابدره بودیم و صبح‌ها از خیابان ولیعصر به سمت میدان تجربش و لوکیشن سریال می‌رفتیم با دیدن تخم مرغ‌های رنگی و سفره هفت‌سین زیبا در خیابان و دور میدان، باعث شد با انگیزه بهتری کارمان را انجام بدهیم و از اینکه عید سر فیلمبرداری هستیم و در خانه نزد عزیزمان‌مان نیستم احساس ناراحتی نکنیم.

شهرام محمودی: تهران بدون آثار هنری افسرده است

شهرام محمودی با اشاره به برگزاری سالانه "بهارستان" و نمایش آثار هنری در سطح شهر تهران به مناسبت فصل بهار اظهار کرد: انجام چنین اقدماتی سبب می‌شود شهر تهران جلوه‌ای زیبا پیدا کند و طراوت بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: البته در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای زیبایی هرچه بیشتر شهر تهران انجام شده است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها آذین‌بندی و همچنین به نمایش در آوردن آثار هنری به مناسبت فصل بهار است.

والیبالیست‌ ملی‌پوش ایران به تأثیر حضور آثار هنری بر روحیه شهروندان اشاره کرد و گفت: شهر بدون هنر یک شهر مرده است. اگر هنر در شهر نباشد افسردگی را شاهد خواهیم بود و باید تلاش کنیم تا می‌توانیم آثار هنری را در شهر به صورت گسترده نمایش دهیم.

او در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم اقداماتی که از سوی شهرداری برای زیبایی شهر تهران صورت می‌گیرد ادامه داشته باشد و فقط منحصر به یک مقطع خاص از سال نشود. البته در سال‌های اخیر واقعاً حجم این اقدامات به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده که جای قدردانی دارد.

لازم به یادآوری است، رویداد هنری "بهارستان" (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) به همت سازمان زیباسازی شهر تهران همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار ‌شد.

سازمان زیباسازی شهر تهران، تخم مرغ‌های رنگی را در این محل جانمایی کرد با راه اندازه شهر آفتاب، تخم مرغ‌های رنگی که از سطح شهر جمع آوری شده بود به این محل منتقل شد.

لازم به ذکر است این تخم مرغ‌ها تا پایان دوره برگزاری نمایشگاه کتاب برای هرچه بهتر شدن فضای نمایشگاه در این محل باقی می‌ماند.

گفتنی است تخم مرغ‌های رنگی در طرح بهارستان با موضوع استقبال از بهار از سوی هنرمندان رنگ آمیزی شد و در فروردین ماه در سطح شهر قرار داشت که با توجه به اتمام این جشنواره، جمع آوری شد.

گفتنی است سازمان زیباسازی شهر تهران برای هرچه بهتر شده فضای شهر آفتاب موضوع بهبود فضای این محوطه را دردستور کار خود دارد که در اولین گام اقدام به جانمایی تخم مرغ‌های رنگی دراین محل کرده است.