سرویس موسیقی هنرآنلاین: در اولین شب اردیبهشت ماه ارکستر الیانس فرانسه به رهبری پژمان معمارزاده در حالی به اجرای برنامه پرداخت که 120 گردشگر فرانسوی که همراه با ارکستر به ایران سفر کرده‌اند در تالار حضور داشتند تا در کنار تماشاگران ایرانی شاهد اجرای کنسرت باشند.

ارکستر الیانس و 120 جهانگرد خارجی که با این نوازندگان فرانسوی همراه شده‌اند، مسافران اولین پرواز ایر فرانس به مقصد ایران هستند که بعد از هشت سال وقفه دوباره از سر گرفته شده است.

در ابتدای این برنامه کارولینا سنگلوز، مدیر ارکستر الیانس به صحنه آمد و با خواندن از روی متنی به زبان فارسی گفت: مفتخریم که اولین کنسرت خود را در این تالار زیبا و در کنار شما برگزار می‌کنیم. ما با شور و علاقه زیادی به این سفر آمدیم چون پژمان معمارزاده آرزو داشت در کشور خود برنامه اجرا کند و از سوی دیگر ما قصد داشتیم فرهنگ و هنر ایران را به دوستان فرانسوی که مشتاق سفر به ایران بودند نشان دهیم.

پژمان معمارزاده رهبر ارکستر الیانس که از پنج سالگی در فرانسه زندگی کرده است در کنسرواتوار ملی پاریس به آموختن ویلونسل پرداخت و به یکی از نوازندگان چیره‌دست ویولنسل دنیا تبدیل شد. او که از چهره‌های شناخته شده در رهبری ارکستر به شمار می‌رود پیش از اجرای برنامه با فارسی شکسته‌ای به صحبت با مخاطبان پرداخت و از اجرای این برنامه ابراز خوشحالی کرد.

ارکستر زهی اجرای خود را با قطعه‌ای آرام آغاز کرد که پس از زمانی کوتاه شور و هیجان بیشتری در آن به وجود آمد و در فضایی شوخ و سرخوش ادامه یافت. گفت و گوی میان سازها در فضاهای مختلف ادامه پیدا کرد و در بخش‌هایی از این قطعه تک‌نوازی یکی از سازها به گوش می‌رسید، در حالی که در لحظاتی دیگر همه سازها بدون هیچ اختلاف زمانی به اجرای نت‌های یکسان می‌پرداختند.

قطعه بعدی با حرکات پرهیجان آرشه‌ها آغاز شد و حرکات سریع نوازندگان که با پرش و ضربه آرشه همراه بود، در زمانی دیگر به آرامش و حرکت نرم آرشه‌ روی سیم‌ها تبدیل می‌شد. الگوهای ریتمیک در طول قطعه‌ها گسترش می‌یافت و سازها به تکرار جملات یکدیگر یا پاسخ دادن به جمله دیگری می‌پرداختند. بخش‌های بسیار تند با اجرای مسلط نوازندگان همراه بود و بخش‌های آرام با احساس اجرا شدند.

اجرای رقص رومانیایی اثر بلا بارتوک بخش دیگری از برنامه بود. این قطعه پر هیجان با روحیه‌ای شاد و پر انرژی یادآور موسیقی محلی کشورهای اروپای شرقی بود. پس از آن نوبت به رقص مجارستانی اثر یوهان برامس رسید. این قطعه پر جنب و جوش و زیبا که بر اساس تم مجارستانی ساخته شده است یکی از محبوب‌ترین آثار برامس به شمار می‌آید که برای شنونده ایرانی هم به واسطه استفاده بسیار در برنامه‌های مختلف صدا و سیما کاملاً شناخته شده است.

در بخش دوم کنسرت، گیوم ونسان نوازنده پیانو به همراه ارکستر زهی به صحنه آمد تا به اجرای کنسرتو پیانو شماره 4 بتهوون بپردازد. رهبر ارکستر با معرفی سولیست پیانو گفت: او جزو بهترین پیانیست‌های فرانسه است که برنده مسابقه بین المللی شده است و پس از آشنایی با او بسیار دوست داشتم که با او همکاری داشته باشم.

گیوم ونسان با ضرباتی آرام بر کلاویه ها آغازگر این کنسرتو بود و پس از آن زهی‌ها برای لحظاتی به اجرا پرداختند تا فضا را برای اجرای دوباره پیانو آماده کنند. در طول این قطعه گاه حضور پر رنگ پیانو از ارکستر پیشی می‌گرفت و گاه در میان صدای آرشه ها محو می‌شد. حرکات شدید، با احساس و گاه نمایشی نوازنده پیانو، تماشاگران را به خوبی با او همراه می‌کرد و تأثیر اجرای بی‌نقص او بر حاضران در سالن باعث شد که پس از پایان قطعه مدتی طولانی به تشویق او بپردازند. ونسان نیز برای پاسخ گویی به آن‌ها قطعه مهتاب اثر دبوسی را برای حاضران اجرا کرد.

با پایان یافتن برنامه معمارزاده بار دیگر به صحبت با تماشاگران پرداخت و گفت: از نوازندگان گروه که به من اطمینان کردند و راهی ایران شدند تشکر می‌کنم. اسم گروه ما به معنی "همبستگی" است و من از معاون وزیر میراث فرهنگی فرانسه، علی مرادخانی، بهرام جمالی و فرزاد طالبی که کمک کردند این برنامه شکل بگیرد متشکرم.

ارکستر الیانس روزهای آینده در باغ شازده ماهان ‌(کرمان)، باغ دولت‌آباد (یزد)، تخت جمشید (شیراز)، کاخ چهلستون (اصفهان) و شهر کاشان کنسرت‌هایی را برگزار خواهد کرد.

مریم درویش