به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دوشنبه ۳۰ فروردین در حاشیه نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران گفت: بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و به خصوص آنچه ما با عنوان اقتصاد خلاق از آن یاد می‌کنیم، در دولت یازدهم از آغاز تا امروز مطرح بوده و خوشبختانه به تدریج در کشور جا افتاده است. ما از دو سال قبل منشوری را با اتاق بازرگانی ایران با هدف همکاری در این زمینه امضا کردیم و در طول این مدت هم در جلسات مختلفی که با اتاق بازرگانی داشته‌ایم، این موضوع را مطرح و پیگیری کرده‌ایم.

وی افزود: ما اعتفاد داریم که بسیاری از تصدیگری‌های فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شود. البته ما باید کمیسیون‌های مشترکی را که با اتاق بازرگانی داریم، فعال کنیم و جلساتمان را با اتاق مرتباً ادامه دهیم و کارهای کارشناسی را در این کمیسیون‌ها به نتیجه برسانیم تا چنانچه بعداً نیاز بود لایجه‌ای در دولت مطرح و تصویب شوند و یا در مجلس شورای اسلامی، ما آنها را پیگیری و دنبال کنیم.

جنتی درباره برنامه وزارت ارشاد برای رونق بخشیدن به کسب و کارهای اینترنتی و همچنین سپردن سامانه "ITTV" به صدا و سیما، گفت: استفاده از فضای مجازی، جزئی از اقتصاد خلاق است و یکی از مواردش که ما سال گذشته از آن رونمایی کردیم، سامانه نمایش درخواستی (VOD) بود. این جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که خوشبختانه توانستیم آن را اجرایی کنیم اما در خصوص سامانه "ITTV"، باید بگویم که این موضوع در اختیار صدا و سیما و اساساً جزو حقوق این سازمان است. صدا و سیما باید خودش این کار را انجام دهد و ما نخواسته‌ایم در این حوزه ورود کنیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه نمایش درخواستی (VOD) به دنبال در دسترس قرار دادن صدها هزار ساعت فیلم و موسیقی که در طول چندین دهه گذشته در کشور تولید شده، با شرایطی آسانتر و هزینه‌ای کمتر به عموم مردم در سراسر دنیا است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مساله انحلال شورای عالی سینما گفت: این موضوع، پیشنهاد خود ما بود و دلیل آن هم این بود که در دولت گذشته، آمدند و مصوبه‌ای را در دولت از تصویب گذراندند و در آن، اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شورایی تحت عنوان شورای‌عالی سینما و زیر نظر رئیس جمهور منتقل کردند و دو، سه جلسه هم در دولت نهم و دهم تشکیل شد. روال اینگونه است که تمام مصوبات دولت به مجلس می‌رود و در مجلس هم هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین وجود دارد که این مصوبه هم زمانی که به مجلس رفته است، از سوی این هیات رد شده است.

جنتی اضافه کرد: مطابق رای این هیات، مصوبه مربوطه خلاف قانون بوده و می‌بایست اصلاح می‌شد. لذا مجلس آن را به دولت برگردانده بود اما دولت قبلی آن را اصلاح نکرده بود و همینطور مانده بود و این مساله رسیده بود به دولت یازدهم. در این دولت هم با توجه به اینکه در یکی، دو سال گذشته احساس می‌شد که بیشتر توان دولت صرف به نتیجه رساندن برجام می‌شود و آقای رئیس جمهور هم برای بسیاری دیگر از فعالیت‌ها فرصتی در اختیار نداشتند، این موضوع چندان دنبال نشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: خود ما هم مخالف بودیم که اساساً این نوع فعالیت‌ها که جزو وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به شورایی تحت این عنوان واگذار شود؛ دقیقاً مثل شورای عالی حج که البته مصوبه مربوط به آن در شورای عالی اداری اصلاح شد و الان اشکالی بر آن وارد نیست. لذا ما پیشنهاد کردیم و گفتیم که اصولاً این شورا چه خاصیتی برای ما دارد، وقتی ما هر وظیفه‌ای که در قبال سینماگران داریم، با تمام توان ایستاده‌ایم و به آن عمل می‌کنیم.