به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، سیامک اطلسی بازیگر، کارگردان و گوینده سینما و تلویزیون درباره تاثیرات جانمایی آثارهنری در ایام نوروز در سطح شهر عنوان کرد: سال نوهمیشه توأم با شادی و تغییر و تحول و نو شدن است و طبق یک رسم کهن ما ایرانی‌ها خانه‌هایمان را در آستانه سال نو، زیبا می‌کنیم و چه خوب و نیکو است که شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران هم امسال در آستانه بهار و نوشدن سال با ارائه و جانمایی آثار هنری چهره خیابان‌های شهر را نو و زیبا کرد.

این بازیگر پیشکسوت ضمن تاکید بر تأثیر زیبایی در روح و روان انسان‌ها افزود: موقعی که شهروندان درهوای لطیف و فرحبخش بهاری از خیابان‌هایی که زیبا شده‌اند عبور می‌کنند در روحیه‌شان شادمانی و سرزندگی بروز و ظهور پیدا می‌کند و کارشان را با نشاط و انرژی شروع می‌کنند.

اطلسی با تاکید برگسترش این نوع فعالیت‌های فرهنگی در طول سال تاکید کرد: می‌شود در دیگر ایام سال هم به سراغ این نوع کارهای مشابه فرهنگی و هنری رفت تا ضمن آشنایی بیشتر مردم با هنرهای مختلف، آن‌ها با دیدن معابر و خیابان‌های شهرشان که دچار تغییر شده‌اند همیشه با نشاط و پویا باشند.

مجید کیانی: آثار هنری تأثیر خوبی بر شهروندان می‌گذارد

مجید کیانی موسیقی‌دان پیشکسوت درباره برگزاری سالانه "بهارستان" گفت: استفاده از آثار هنری در فضای شهری موجب ترویج فرهنگ و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در جامعه می‌شود.

کیانی در ادامه بیان کرد: هر چیزی که به تفکر انسان کمک و به معلوماتش می‌افزاید بسیار خوب است. آثار هنری موجب تمرکز و دقت می‌شوند در نتیجه نباید این دقت را از مردم دریغ کنیم.

این نوازنده افزود: به نظر من فضای شهری باید از حالت یکنواخت دور شود و تنها با کمک شهرداری می‌توانیم شهرمان را زنده نگه داریم.

مجید کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: آثار هنری در فضای شهری تأثیر خوبی بر بیننده می‌گذارد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران باید به زیبایی شهرها توجه ویژه داشته باشد.

کیانی در پایان گفت: ما باید فرهنگ استفاده از آثار هنری را هم یاد بگیریم یعنی اینکه آثار ارزشمند شهری را خراب نکنیم زیرا شهر ما خانه دوم همه ما است و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

جعفر نجیبی: "بهارستان" امسال با نوآوری و ایده‌های نو همراه بود

جعفر نجیبی هنرمند مجسمه درباره سالانه هنرهای شهری بهار تهران گفت: در رویداد "بهارستان" که امسال درایام نوروز در سطح شهر تهران برگزار شد، نوآوری، ایده و آزادی فکر بود و دراین میان آثار خوب بسیاری وجود داشت.

وی ادامه داد: البته شهرداری و سازمان زیباسازی می‌توانست با همفکری بیشتر با اساتید دانشگاه و کسانی که در این زمینه تجربه کافی داشتند اقدام به برگزاری چنین رویدادی کند تا یک کار خوب و بی‌نقص ارائه شود، دراین رویداد همانطور که گفتم بعضی از کارها خوب بود، اما بیش از هرچیز این آثار جنبه تزئینی داشتند.

این هنرمند مجسمه‌ساز افزود: از سوی دیگر به دلیل دعوت همگانی کارهای برجسته اساتید و کارهای ضعیف، در کنار هم قرار گرفتند درحالی‌که می‌شد تقسیم بندی انجام شود تا آثار اساتید از دانشجویان جدا باشد.

نجیبی با نگاهی منتقدانه به آثار سالانه "بهارستان" گفت: برخی از آثار ارائه شده به نظر می‌رسید که کپی بودند ولی برخی نشان از تفکر و تعمق داشتند، به نظرم اگر این رویداد با برنامه‌ریزی بهتر و به صورت تیمی کار شود خیلی نتیجه بهتری خواهد داشت. ضمن این که می‌شود این کار را به اساتید فن سپرد تا آن‌ها با دانشجویانشان کار کنند و حالت مسابقه‌ای داشته باشد.

وی همچنین گفت: می‌توان ورک شاپ‌هایی در نظر گرفت و برای مردم کار کرد، این اتفاق بسیار خوب است و ذهن مردم عادی نیز باز می‌شود و به هنر عادت می‌کند. اما باید علاوه بر این، اثر ماندگار نیز در سطح شهر داشت و آن را حفظ کرد تا سال‌ها مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی درباره تفاوت رویداد "بهارستان" نسبت به سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته آثاری ارائه شد که ماندگار بودند، اما آثار امسال از سوی دبیرخانه این رویداد تصمیم گرفته شد که آثار مانا نباشند.

نجیبی همچنین با پیشنهاد این که بهتر است از استادان متخصص دراین زمینه دعوت شود بیان کرد: اگر اجرای چنین کارهایی در دستور کار سازمان زیباسازی شهرداری تهران است بهتر آن است که به دانشگاه‌ها فراخوان بدهند و از امروز روی آن فکر شود و نسبت به شرایط و منطقه آثار اتود زده شده را انتخاب کنند و در زمان مشخص آثار را به سطح شهر بیاورند تا شهر زیبا شود، اگر فکر درستی پشت این ایده‌ها باشد قطعاً شاهد آثار فاخر در سطح شهر خواهیم بود. ضمن این که ما استادان متخصصی داریم که می‌توانند دعوت شوند تا آثار ماندگاری هم در این زمینه خلق شود.

حسین ساوه‌شمشکی: تهران با "بهارستان" طراوت و شادابی دارد

حسین ساوه‌شمشکی با اشاره به برگزاری سالانه "بهارستان" و زیبایی تهران در ایام نوروز اظهار کرد: اینکه تهران به عنوان پایتخت ایران با حضور آثار هنری زیبا شده اتفاقی بسیار خوشایند است و امیدوارم این قبیل اقدامات در تمام ایام سال ادامه داشته باشد.

او افزود: تهران به این همه شلوغی و تردد نیاز به داشتن آثار هنری دارد. حضور هنر در سطح شهر می‌تواند آرامش را به تهران بیاورد و شهروندان را از آن همه شلوغی رها کند.

کاپیتان تیم ملی اسکی ایران با اشاره به برگزاری رویدادهای هنری توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران، گفت: اینکه شهر تهران جلوه‌ای زیبا داشته باشد نکته‌ای بسیار مهم است؛ زیرا هم شهروندان تهرانی و هم کسانی که به عنوان میهمان در پایتخت تهران حضور پیدا می‌کنند از این زیبایی لذت می‌برند.

ساوه‌شمشکی، افزود: در روزهای اخیر که حجم زیادی از آثار هنری در شهر دیده‌ می‌شود طراوت و شادابی‌ خاصی را شاهد هستیم. اگر شرایطی فراهم شود که این قبیل رویدادها به عنوان الگویی برای شهرهای دیگر در نظر گرفته شود اتفاقی بسیار خوشایند خواهد بود.

ساوه‌شمشکی با تاکید بر اینکه زیبایی یک شهر می‌تواند راندمان کار شهروندان را بالا ببرد، گفت: اگر آثار هنری در شهر حضور داشته باشد، می‌توانیم شاهد ارتقای روحیه شهروندان و در نتیجه افزایش راندمان کار آن‌ها باشیم.

لازم به یادآوری است، رویداد هنری "بهارستان" (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) به همت سازمان زیباسازی شهر تهران همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار ‌شد و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.