سرویس تجسمی هنرآنلاین: محسن زارع که مجموعهای از آثار او با عنوان "اسناد منازعه" این روزها در گالری راه ابریشم روی دیوار رفته است درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۲۵ اثر به نمایش گذاشته شده است که ۱۳عکس از مجموعه "مجال استتار" و ۸ عکس از مجموعه "زنگار کارزار" در ابعاد ۲۸ در ۴۰ سانتیمتر و ۲۶ در ۳۵ سانتیمتر هستند. وی افزود: این دو مجموعه بیشتر از آنکه کارهای تازهای باشند عکسهای مستند و پوسترهایی از جنگ هستند که دوباره روی آنها کار شده است. در واقع در مجموعه "زنگار کارزار" به روی این عکسها مطالعه تازهای شده است تا تغییر درونی یابند و از جنبه یک گزارش تصویری صرف به اثری هنری تبدیل میشوند. در مجموعه "مجال استتار" نیز به پوسترهای دوران جنگ پرداختم و با تغییراتی آنها را به آثار جدید بدل کردهام. از نظر تکنیک در مجموعه نخست از زنگ آهن، لیبل و استامپ استفاده و در مجموعه دوم با لیزرکات و ماژیک کار کردم.
این هنرمند با بیان اینکه اساس عکاسی مستند به لحاظ توجه به حقوق انسانی برای او جالب است اظهار کرد: در عکاسی مستند شما سوژه عکس مستند هستید و من به عنوان عکاس میتوانم بدون آنکه به نظر شما درباره بودن یا نبودن در چنین عکسی اهمیت بدهم آن را با تیراژ بالا منتشر کرده و یا به هر شکلی که بخواهم از آن استفاده کنم. توجه به حقوق فردی که درون این عکسهاست برای بسیاری مهمتر از شرایط عکاس است. به هر دلیل من ممکن است در یک عکس مستند قرار گرفته باشم اما دلم نخواهد تا ابد در آن موقعیت بمانم؛ من در واقع در کارهایم آدمها را از موقعیتی که به واسطه حضور در عکس مستند ماندهاند بیرون میکشم.
زارع درباره اینکه چرا عکس جنگ را از میان انواع و ژانرهای مختلف عکس مستند انتخاب کرده است اظهار کرد: من تنها روی جنگ کار نمیکنم و چهار سال است که روی شکلهای مختلف عکس مستند مشغول کار هستم. در عکاسی مستند ما با تاریخ سر و کار داریم و اکنون این بخش از تاریخ که جنگ در آن رخ داده است برای من مهم است. بزنگاههای تاریخی مورد علاقه من هستند جایی که عکاس مستند نیز جایگاه خاصی پیدا میکند، من دورههای تاریخی را به واسطه عکسها مورد دستکاری قرار میدهم. با این حال به طور کلی جنگ از دیدگاه من مقولهای قابل افتخار نیست و اصولا فکر نمیکنم مناسبات جالبی در همه جنگها اتفاق افتد. ضمن اینکه من به هر دلیل ممکن است مجبور باشم در جنگ شرکت کنم و عکس من در جنگ به نفع هیچ هدف خاصی کار نمیکند.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: "آیا هر تصویرى که از واقعهاى در گذشته نشان داده مىشود، ارزش استناد دارد؟ و آیا با دیدن تنها یک سند دستکارى شده، نباید در تمام روایتهای یک ماجرا دوباره با تردید نگریست؟ مثل یک عکاس جنگ که مدتها پس از پایان گرفتن آن، عکاسى را آموخته و شبیه خبرنگارى که سالها پس از اتمام یک اتفاق به محل حادثه رسیده است، محسن زارع تلاش میکند - در قالب یک پروژهی بلند مدت که سال چهارمش را مىگذراند - این سوالها و بسیار دیگر را از "عکس" و "عکاسى مستند" بپرسد. مىخواهد بداند چگونه اسناد تاریخى، دوباره و دوباره معنا مىشوند، کم و زیاد و دگرگون مىشوند، در حالی که مفهوم پابرجا در این میان "استناد" است.
او تصاویر مستند روایتکنندهى جنگ را از هر جا که بتواند جمعآورى و مدتها در آنها به عنوان اشیایى آشنا فکر مىکند و مىکوشد بیرون از رنگ و فرم و ترکیب، آنها را ببیند و سپس تغییرات خودش را بر آنها اعمال مى کند. در آثارش عکس را از مستند بودن تُهى و قسمتى از امکان به یادآوردن، استناد و استفاده از آن جنگ را پاک مى کند." محسن زارع متولد ۱۳۵۹ در شیراز و فارغ التحصیل گرافیک از دانشگاه سوره است. حدود ۱۰ سال در زمینه گرافیک به صورت حرفه ای فعالیت داشته است. نمایشگاه اسناد منازعه چهارمین نمایشگاه انفرادی اوست. ۳ نمایشگاه انفرادی در شیراز داشته که آخرین در سال ۹۴ در گالری نارنج شیراز بوده است. در بین این سالها در تعدادی از نمایشگاههای گروهی در تهران، شیراز، دبی، آلمان و استرالیا شرکت داشته است.او هم چنین جزو لیست نهایی مجیک آف پرشیا در سال ۹۴ بوده است. آثار او در مجموعه ها و موزه های مختلف مانند موزه لاکما، موزه لیوینگستون در زامبیا، و تعدادی مجموعههای خصوصی در هند، سوییس و امریکا موجود است. نمایشگاه "اسناد منازعه" تا 6 اردیبهشت در گالری راه ابریشم به نشانی خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد۲ ادامه دارد.