سرویس تئاتر هنرآنلاین : سامی صالحی ثابت کارگردان و منتقد تئاتر با اشاره به تاسیس نخستین مدرسه تئاتر نوجوانان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال 91 گروه "بچه‌های شاهکار" کار خود را با محوریت اجرای شاهکارهای ادبیات جهان از زبان نوجوانان آغاز کرد. قسمت اعظم کار از بازیگری تا بازنویسی متن بر عهده نوجوانان بود، البته در این مسیر خانواده‌ها نیز همراه ما بودند تا به این شکل مسائل و مشکلات آنها را مطرح کنیم. ماحصل این اتفاق تولید و اجرای دو نمایش "در انتظار گودو" و "دشمن مردم" ایبسن توسط این گروه بود. اکنون هم در حال کار روی نمایشنامه "آنتیگونه" سوفوکل هستیم.

او ادامه داد: در میانه راه احساس کردیم بچه‌هایی که همراه ما هستند نیازمند آموزش‌اند، چراکه اساس کار ما آثار برجسته ادبیات جهان بود و طبیعی است اجرای آن نیازمند آگاهی و شناخت است. ما شروع به آزمون و خطا کردیم، ناخودآگاه متوجه شدیم مسیری را طی می‌کنیم که سال‌هاست در اروپا آن را دنبال می‌کنند و آن آموزش مکتب "استانیسلاوسکی" به بچه‌هاست. آنها آموزه‌های این هنرمند را بررسی و ساده‌سازی کرده‌اند به گونه‌ای که از سنین پایین بتوانند هنرمند تربیت کنند نه اینکه در مقاطع تحصیلی مانند دانشگاه تازه دست به تربیت و آموزش آنها بزنند.

این منتقد تئاتر خاطرنشان کرد: تجربه مفیدی را به دست آوردیم و توانستیم آن را منتقل کنیم. ما کارمان را بر مبنای نقدهایی که به سیستم "استانیسلاوسکی" شده بود گذاشتیم. با این ملاک بعد از اجرای نمایش "دشمن بچه‌های شهر" با درخواست‌های بیشتری روبه‌رو شدیم بنابراین فعالیت در این راه را جدی‌تر گرفتیم و به سمت تاسیس مدرسه تئاتر نوجوانان رفتیم.

صالحی ثابت عنوان کرد: این مدرسه پروسه دو ساله‌ای دارد که بچه‌ها در آن آموزش دیده و فارغ‌التحصیل می‌شوند. آنها می‌توانند کارهایی را تولید و به اجرای عموم ببرند. ابتدا صحبت‌هایی را با دکتر سرسنگی در خانه هنرمندان و بعد از آن با بنیاد پیشکسوتان تئاتر کودک داشتیم، اما در نهایت تنها ماندیم و با همراهی والدین بچه‌هایی که با ما کار می‌کردند مکانی را تهیه و تجهیز و کارمان را آغاز کردیم. مدرسه تابستان امسال رسما مدرسه راه‌اندازی خواهد شد.

او اظهار کرد: در مطالعات‌مان نخستین چیزی که در ادبیات کودک و تئاتر خیلی به چشم می‌خورد آن بود که مخاطب کودک را نشناخته بودیم. اکثرا بزرگانی بودند که دوست داشتند برای بچه‌ها کار کنند و هیچ‌گاه به انتظارات کودکان و نوجوانان و والدین آنها که بیشترین ارتباط را با این نسل دارند را مورد توجه قرار نداده بودند. از روز اول به این موضوع توجه کردیم که این دو مورد حتما در کنار تیم فنی و تولیدکننده باشد و آنها هم ایده بدهند. ما ضمن کار با بچه‌ها با پدر و مادرها در نگارش متن، نقد و بررسی و اجرا سخن می‌گفتیم و از آنها بازخورد می‌گرفتیم. آنها کم کم وارد گروه شدند و اکنون هر کدام بخشی از مسئولیت را برعهده گرفتند. آنها از وقتی با اساس کار آشنا شدند قبول کردند سرمایه‌گذاری مادی و معنوی انجام دهند.

او همچنین در رابطه با مباحثی که در این مدرسه آموزش داده می‌شود بیان کرد: تمام مباحث سه جلد کتاب سیستم استانیسلاوسکی ترجمه مهین اسکویی در مدرسه تدریس می‌شود. هر مبحث تحت عنوان "استانیسلاوسکی به علاوه داریوفو"، استانیسلاوسکی به علاوه شکنر" و...کسی که در مورد آن بحث از استانیسلاوسکی شرح و نظر داده با ترجمان کودک تدریس می‌کنیم بچه‌ها ابتدا با مقدمات آشنا می‌شوند و ترم‌های بعد متنی را زیر نظر کارگردان کار می‌کنند تا محکی باشد برای آنچه آموخته‌اند. در طول دوره احتمالا دو نمایش تولید خواهند داشت. دوره طولانی مدت است و حداقل دو سال به طول خواهد انجامید.

صالحی ثابت خاطرنشان کرد: مدرسه آپارتمان 80 متری است که یک سالن 30 متری در آن طراحی و تجهیز شده است که کلاس‌ها آنجا برگزار می‌شوند. پلاتو دوم را هنوز نتوانستیم تجهیز کنیم، امیدوارم بتوانیم آن را هم درست کنیم تا دو سالن تمرین خوب داشته باشیم. برای اجراهای عمومی با سالن حرفه‌ای صحبت می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به اینکه فعالیت این مدرسه با وجود مسائل و مشکلات پیش رو مستمر خواهد بود یا نه گفت: نمی‌توان با قطعیت در این مورد حرف زد. آکادمی "بچه‌های شاهکار" تنها جایی است که پروژه تحقیقاتی‌اش در مرکز مطالعات قشقایی پذیرفته شده و استارت آن خورده است. در شرایط تئاتر ما که همه جزیره‌ای کار می‌کنیم این اتفاق خوب نیست. چندمین بار از تمام دوستان دعوت کردم که ما چنین فضایی داریم ایده‌هایتان را مطرح کنند تا با هم کار و آزمون و خطا کنیم و جدا نباشیم. متاسفانه هیچ استقبالی از آن نشد. این اتفاق که ما با پدر و مادرها همراه شدیم، افرادی که به فضای موجود تئاتر ما آلوده نیستند خوب است ما برنامه بلندمدت داریم و تا ده نمایش بعدی‌مان مشخص است. اگر بتوانیم خودمان را سرپا نگه داریم آرزویمان استمرار این جریان است.