به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، حمیدرضا بیدقی طراح این پوستر اظهار کرد: در پوستر بخش جهانی سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آنچه انتخاب شده، چهره عزت‌الله انتظامی نیست، بلکه یک فریم از فیلم "گاو" داریوش مهرجویی است. این تصویر با تکنیک‌های گرافیکی روی پوستر آمده است. سیدرضا میرکریمی (دبیر سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر) پیش از این به دلایل انتخاب فریمی از فیلم "گاو" برای این پوستر اشاره کرده است. از جمله این‌که این فیلم توسط دولت‌های روی کار آمده تأیید شده و حتی امام خمینی (ره) هم تأکید داشتند که فیلم خوبی است.

او ادامه داد: فیلم "گاو" در زمان خودش، یک فیلم آوانگارد برود و در عرصه‌ی بین‌المللی نیز بسیار شناخته‌شده است. تصویر عزت‌الله انتظامی به‌عنوان چهره‌ی شاخص این فیلم، روی پوستر جشنواره آمده است.

این طراح پوستر درباره شباهت‌های این پوستر با پوستر بخش داخلی سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر که آن هم تصویری از چهره‌ی یک بازیگر (خسرو شکیبایی) بود، گفت: مقایسه پوستر جشنواره فیلم فجر و بخش بین‌الملل این جشنواره، مقایسه درستی نیست؛ از این نظر که در پوستر بخش ملی که به فیلم‌های داخلی مربوط بود جدا از همه مشکلات اجرایی، تصویر خسرو شکیبایی به‌صورت تک‌چهره کار شد و مختص فیلم خاصی نیز نبود. آن پوستر یادبودی برای یک هنرپیشه بود.

بیدقی به بازخوردهای کارهای گرافیکی و طراحی پوستر در جشنواره‌های هنری اشاره و اظهار کرد: کار گرافیکی همیشه بازخوردهای منفی و مثبت به‌دنبال داشته، اما تا امروز بازخوردهای مثبت این پوستر بیشتر از بازخوردهای منفی آن بوده است. جشنواره جهانی فیلم فجر، بین‌المللی است و در آن بیشتر سینمای خارج از کشور اهمیت پیدا می‌کند تا سینمای داخلی. بنابراین فکر می‌کنم همان‌طور که ما از دیدن فریم‌های سنتی و قدیمی از سینمای آمریکا و اروپا در پوستر جشنواره‌های خارجی لذت می‌بریم، خارجی‌ها هم از دیدن این تصویر قدیمی از سینمای ایران روی پوستر جشنواره لذت خواهند برد.

او همچنین گفت: در نهایت آنچه ارائه می‌شود تصمیم قطعی طراح گرافیک نیست و سیاست جشنواره هم در آن دخیل است. متأسفانه در حال حاضر سیستم به صورتی است که کم پیش می‌آید کاری به دست کاردان سپرده شود. معمولا خیلی اتفاقی و شانسی است که یک گرافیست خوب انتخاب شود. اگر کار پوستر و گرافیک را به دست یک تیم موفق شامل یک مدیر هنری خوب و گرافیست شناخته‌شده و دارای سابقه بسپارند، نتیجه خوبی خواهد داشت، اما اگر از کنترل خارج شود شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که در چند سال گذشته برای برخی پوسترهای جشنواره‌ها افتاد.

بیدقی افزود: خود آقای میرکریمی، طراح گرافیک و در عین حال سینماگر است. این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا نهایت، کار خوبی ارائه شود. ما در این جشنواره مدیر هنری به آن معنای خاص نداشتیم، اما سعی کردیم با حضور آقای میرکریمی و آقای تقی‌پور ارائه مناسبی داشته باشیم. در این جشنواره نظر سلیقه‌ای نداشتیم. با این حال فکر می‌کنم برخی پوسترها در زمان خود شناخته نمی‌شوند و بعدها درباره آن‌ها صحبت خواهد شد. کار پوستر جشنواره فجر یک کار انقلابی بود و ما سنگ اول این قضیه را گذاشته‌ایم.

این طراح اضافه کرد: چارچوب گرافیک جشنواره خیلی محکم است. اگر قرار است سیستمی که در این جشنواره پیاده شد، ادامه یابد باید رییس جشنواره، مدیر تبلیغات و طراح گرافیک، یک تیم را تشکیل دهند تا آنچه به‌عنوان پوستر و گرافیک جشنواره ارائه می‌شود، مناسب باشد.

حمیدرضا بیدقی طراح، گرافیست و تصویرگر بیش از 200 جلد کتاب است. او پیش از این، طراحی پوسترهای اصلی و جنبی جشنواره بیست‌وهفتم فیلم فجر و پوسترهای جنبی جشنواره سی‌ویکم فجر را برعهده داشته است. بیدقی همچنین طراح تندیس‌های بخش‌های جنبی جشنواره سی‌وسوم بوده است.

سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در پردیس سینمایی چارسو به دبیری رضا میرکریمی برگزار می‌شود.