به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به برگزاری سالانه "بهارستان" و اثرات تغییر در بافت پیاده روهای شهری با استفاده از آثار هنری گفت: روح انسان میل به دیدن زیبایی و قشنگی دارد و این نوع اقدامات زیباسازی در شهر باعث جلب توجه مردم که ممکن است خسته و بی‌تفاوت مشغول عبور از خیابان‌ها باشند، بشود تا دمی درنگ کنند و با دیدن این نشانه‌های زیبا حالشان خوب شود و با روحیه بشاش‌تر به منزل و یا محل کارشان بروند.

بازیگر "هزار دستان" با تاکید بر تمایل ایرانی‌ها به دیدن و خلق زیبایی‌ها تصریح کرد: در گذشته‌های دور ما ایرانی‌ها با ایجاد و طراحی باغ‌های ایرانی و یا ساخت خانه‌های زیبا و به لحاظ معماری و فرم نشان داده‌ایم که میل زیادی به دیدن زیبا‌یی و خلق آثارهنری داریم.

مشایخی ضمن تقدیر از سازمان زیباسازی شهر تهران افزود :هر کاری که باعث ایجاد روح سرزندگی و طراوت مردم شود به نظرم ارزشمند است و جای تشکر و حمایت دارد و امیدوارم این حرکات ارزشمند در طول سال هم تداوم داشته باشد.

خسرو سینایی : رویداد "بهارستان" باعث ارتقای ذائقه هنری شهروندان می‌شود

خسرو سینایی فیلمساز باسابقه سینمای ایران با اشاره به برپایی سالانه "بهارستان" و اثرات زیباسازی مبلمان شهری خیابان‌های تهران به مناسبت سال نو عنوان کرد: با آمدن بهار و خانه تکانی خانه‌ها و محلات با اقدام سنجیده و خردمندانه سازمان زیباسازی شهر تهران این زیبایی و استفاده از آثارهنری در بزرگ‌ترین خیابان تهران مناظر چشم‌نوازی برای شهروندان تهرانی و مسافران نوروزی خلق کرد و این کارجای تشکر و تقدیر دارد.

کارگردان فیلم "عروس آتش" ضمن اشاره به اثرات این گونه نمایش آثارهنری تاکید کرد: سال قبل هم دریک اقدام درست شاهد نمایش تابلوهای نقاشی بزرگان نقاشی ایران و جهان درخیابان‌ها و اتوبان‌های تهران بودیم وهمان موقع پیشنهاد دادم که می‌شود این تابلوهای هنری را به بوستان‌ها و فرهنگ‌سراها آورد تا مخاطبان با دقت و تمرکز بیشتری به این تابلوها نگاه کند. نکته مهم در استفاده از آثر هنری، تجسمی و نقاشی در سطح خیابانی شهر این است که این آثار در سطح قابل قبولی باشند .

سازنده فیلم "هیولای درون" با تاکید بر این مسئله که کارهای فرهنگی باعث ایجاد روحیه شادی و نشاط در بین شهروندان می‌شود تصریح کرد: با این نوع رویدادهای هنری نگاه زیبا شناسی مردم تقویت می‌شود و شهروندان ترغیب می‌شوند بیشتر به گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری تجسمی و نقاشی بروند. علی پروین: حضور هنر در شهر ما را از هیاهو و شلوغی دور می‌کند

علی پروین پیشکسوت فوتبال ایران با اشاره به حضور آثار هنری در سطح شهر با برپایی رویداد "بهارستان" گفت: این روزها با نو شدن سال وقتی در خیابان‌های تهران حضور پیدا می‌کنیم شاهد زیبایی و طراوات شهر به واسطه آثار هنری هستیم.

او که همسر فرزندش خود هنرمند است، خاطر نشان کرد: من همیشه در کنار ورزش علاقه زیادی به هنر دارم و وقتی که آثار هنری را در شهر می‌بینم از آن لذت می‌برم و به آرامش می‌رسم.

پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه شهر تهران به برپایی رویدادهای هنری مانند "بهارستان" نیاز دارد، گفت: شهر تهران با این همه شلوغی و همهمه نیاز به حضور هنر دارد تا شهروندان در این شهر به آرامش برسند و با دیدن این آثار برای لحظاتی هم شده از این شلوغی فاصله بگیرند.

پروین در پایان افزود: امیدوارم شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران این قبیل رویدادهای هنری را همیشه برگزار کند تا شهر تهران از زیبایی برخوردار باشد و علاوه بر شهروندانش، توریست‌هایی که به تهران می‌آیند نیز از دیدن آن‌ها لذت ببرند.

حسین محجوبی: "بهارستان" به افزایش مخاطبان هنر کمک می‌کند

حسین محجوبی هنرمند نقاش با بیان اینکه برگزاری رویداد "بهارستان" از آن جهت اهمیت دارد که تمام طیف‌های جامعه از تمام سنین را در برمی‌گیرد و محدود به گروه یا قشر خاصی از شهروندان نمی‌شود، گفت: در جایی که اغلب مخاطبین نمایشگاه‌های هنری را هنرمندان و دانشجویان رشته‌های هنر تشکیل می‌دهند، برگزاری سالانه هنرهای شهری بهار تهران می‌تواند دیگر شهروندان را نیز با آثار هنری آشنا کند و به این ترتیب بر دامنه مخاطبین هنر بیفزاید.

طراح پارک ساعی تهران همچنین با اشاره به دیگر جنبه‌های مثبت این رویداد هنری بیان کرد: کلان شهر تهران و زندگی پرتکاپوی پایتخت‌نشینان آرامش را از آن‌ها سلب کرده به همین دلیل برای ایجاد تعادل میان مقتضیات شهرنشینی و برقراری امنیت روانی شهروندان لازم است تدابیری اندیشیده شود و برگزاری سالانه "بهارستان" می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد.

محجوبی افزود: گمان می‌کنم برگزاری رویداد "بهارستان" در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه هنرهای تجسمی کشورهم مفید باشد چرا که در اثر آشنایی بیشتر شهروندان با آثار هنری، میل و رغبت بیشتری برای تهیه این قبیل آثار و راه یافتن محصولات هنری به خانه‌ها ایجاد خواهد شد که می‌تواند به اقتصاد هنر رونق بخشد و بر عرضه و تقاضای بازار هنر تاثیرگذار باشد.

این نقاش پیشکسوت در پایان گفت: البته با آمدن هنر به سطح شهر و تبدیل شدن آن به یک مطالبه عمومی مسئولین کشور هم پی خواهند برد که هنر چگونه می‌تواند بر فرهنگ‌سازی تأثیر بگذارد و شاید به سبب برپایی رویدادهایی همچون "بهارستان" دوباره طرح مغفول مانده خرید آثار هنری از سوی نهادهای دولتی دوباره احیا شود.

شهرداری در ایجاد نشاط و سرور شهروندان بسیار کوشا است

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران گفت: سالانه هنرهای شهری بهار تهران اقدامی بسیار خوب و مناسب است، زیرا من از نزدیک شاهد بودم که زحمت‌های فراوانی برای آن کشید شد در نتیجه این اقدام‌ها باید هر سال صورت گیرد.

حکیمی‌پور در ادامه بیان کرد: چند سالی است که شهرداری خیلی فعال شده است و فعالیت‌های شهری آن هر سال بهتر از سال گذشته می‌شود. شهرداری نشان داده در ایجاد نشاط و سرور شهروندان بسیار کوشا است.

عضو شورای شهر تهران افزود: رویداد "بهارستان" که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد با استقبال مخاطبان مواجه و بسیاری از مردم که برای گردشگری به سطح شهر آمده بودند از این رویداد استقبال کردند و امیدواریم این اتفاق مهم سال به سال بهتر برگزار شود.

احمد حکیمی‌پور در ادامه تاکید کرد: اینکه شهرداری و سازمان زیباسازی با آثار هنری به استقبال بهار می‌روند حرکت بسیار خوبی است زیرا هم نوید آمدن بهار را می‌دهد و هم مردم را با آثار هنری بیشتر آشنا می‌کند.

حکیمی پور در پایان گفت: آثار هنری در سطح شهر سبب آرامش مخاطبان می‌شود در نتیجه باید هر سال با فرا رسیدن بهار آثاری را با این موضوع در نظر بگیریم، زیرا با این اقدام مردم هم بیشتر به سمت آثار هنری گرایش پیدا می‌کنند.

رویکرد هنرمندان در بخش نقاشی دیواری "بهارستان" واقع گرایانه بود

محمد علی بنی اسدی، عضو هیات داور بخش نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های رنگی گفت: در این دوره نسبت به دوره‌های قبل رویکرد هنرمندان شرکت‌کننده واقع گرایانه‌تر شده بود.

وی در این باره با اشاره به اینکه آثار باکیفیت‌تری تولید شده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در این دوره هنرمندان نسبت به دوره‌های پیشین نگاه جدی‌تری به کار داشتند، این در حالی است که در دوره‌های قبل شاهد تولید آثاری بودیم که بیشتر اتفاقی بودند در واقع هنرمندان آن طور که باید به این جشنواره نپرداخته بودند.

بنی اسدی ادامه داد: با توجه به برگزاری این جشنواره در چند سال اخیر، هنرمندان به ایده‌پردازی پرداخته بودند. در واقع به نظر می‌رسد هنرمندان شرکت‌کننده با توجه به آگاهی نسبت به برگزاری رویداد بهارستان خیلی پیش‌تر نسبت به اثری که قرار بود برای این جشنواره ارسال کنند فکر کرده بودند.

این هنرمند نقاش و تصویرگر درباره داوری آثار رویداد هنری "بهارستان" نیز گفت: داوری و انتخاب آثار با نگاه کلی به مجموعه آثار تولید شده رخ داد؛ در واقع پس از اینکه سطح کار سنجیده شد تعدادی کار انتخاب شد.

بنی اسدی با اشاره به اینکه در داوری چه ملاک‌هایی مدنظر داوران این دوره از رویداد "بهارستان" بود، اظهار داشت: در این دوره آثاری انتخاب شد که فضای شهری در آن لحاظ شده بود. در واقع آثار باید این قابلیت را داشته باشند که به راحتی در محیط قرار بگیرند همچنین آثار نباید تنها در حد یک طرح و ایده باقی بمانند بلکه باید توانایی اجرا هم داشته باشند. این یکی از موارد مهمی بود که در داوری به آن توجه کردیم.

بنی اسدی ادامه داد: در مورد بخش تخم‌مرغ‌های رنگی این موضوع از اهمیت بیشتری هم برخوردار بود. چرا که برخی آثار در عین حال که بسیار زیبا بود اما قابلیت اجرا بر روی سطح مدور را نداشتند. در این بخش بیشترین تأکید بر این مساله بود که آثار به راحتی روی تخم‌مرغ‌ها اجرا شود و محیط شادی در بستر شهری به وجود بیاورند.

الهه مقدمی رنگین کمان ماهی را به رویداد "بهارستان" آورد

الهه مقدمی، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این رویداد در بخش هنرمندان مدعو در بخش تخم مرغ‌های نوروزی حضور پیدا کرده است، اظهار داشت: در این رویداد در بخش تخم مرغ‌های نوروزی شرکت کرده‌ام. بر این اساس یکی از المان‌های هفت سین که ماهی است را برای ترسیم بر روی حجم تخم‌مرغی شکل انتخاب کرده‌ام. این ماهی‌ها روی سطح تخم مرغ‌های نوروزی در حال حرکت و گردش هستند. زمینه تخم مرغ قرمز است و ماهی به رنگین کمان می‌مانند.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه در دوره‌های قبل هم در طرح پیشواز از بهار شهرداری تهران شرکت کرده است، ادامه داد: خوشبختانه چون رویداد "بهارستان" مصادف با نوروز است و حال و هوای بهاری دارد در سال‌های اخیر که من هم در هر دوره حضور داشته‌ام شاهد استقبال شهروندان بوده‌ام. چرا که شهر حال و هوای بهاری به خود می‌گیرد. از طرفی المان‌هایی در این رویداد استفاده می‌شود که بسیار ملموس و دیدنی است و از طرفی با توجه به اینکه در خیابان‌های اصلی جانمایی می‌شوند مورد توجه عموم قرار می‌گیرند.

مقدمی همچنین با اشاره به اهمیت ماندگاری این آثار گفت: با توجه به اینکه "بهارستان" رویدادی فصلی و کوتاه مدت است آثار هم در شهر ناپایدار است و در پایان بهار تولیدات هنرمندان از سطح شهر جمع می‌شوند. این در حالی است که اگر شهرداری نسبت به این موضوع نگاه کلان‌تری داشته باشد و سرمایه‌گذاری بیشتری کند و با توجه به سرمایه و بودجه‌ای که صرف می‌کند شاهد اتفاقات ماندگارتری در شهر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با برگزاری این رویدادها شاهد ارتقای هنر در شهر خواهیم بود، اظهار داشت: با برگزاری این رویدادهای هنری، هنرمندان به مردم نزدیک‌تر خواهند شد. از طرفی اساساً شهروندان نسبت به این اتفاقات واکنش بسیار خوبی نشان می‌دهند به طور مثال بارها پیش آمده که شهروندان در تماس با من ایده‌های جالبی برای نقاشی دیواری و نقاشی بر روی تخم‌مرغ‌های نوروزی مطرح کرده‌اند چرا که برایشان مهم است چه طرحی را در شهر ترسیم کنیم.

مقدمی نقاش دیواری و آثاری چون تخم مرغ‌های نورزی در شهر را باعث تلطیف شدن فضا و آرامش روحی شهروندان دانست.

مجید کاویان مهر: "بهارستان" شرایط عرضه عمومی هنر را فراهم می‌کند

مجید کاویان مهر درباره اثر خود در سالانه بهارستان گفت: عنوان اثر من "تونل رنگارنگ" است و به نظر من کاری است که مردم از این اثر خوششان می‌آید و چون آثار برای دو ماه نصب می‌شود مردم با این آثار ارتباط برقرار می‌کنند.

مجید کاویان مهر افزود: من چند اثر ارائه کردم که همه با طناب بودند و اثری که قبول شده است نیز با طناب است. طرح من در نبش کوچه اسدی نرسیده به پارک ساعی نصب خواهد شد.

کاویان مهر در ادامه خاطرنشان کرد: اثر من شامل یک سری دروازه با آهن است که سوراخ‌هایی دارد و طناب‌ها از آن‌ها رد شده و طیف رنگ‌های منظم به وجود می‌آورد. زمانی که در محیط کار می‌کنیم مردم سؤال می‌کنند و کم کم با آثار و مجسمه‌های شهری بیشتر آشنا می‌شوند در نتیجه اگر این سالانه‌ها بیشتر برگزار شود بسیار تاثیرگزار خواهد بود.

مجید کاویان مهر تاکید کرد: مردم مجسمه‌ها را دوست دارند و به راحتی با این آثار ارتباط برقرار می‌کنند به همین منظور هنر باید ارائه شود تا با گفتمان با شهروندان قرار بگیرید . مسئولین شهری نیز باید شرایط بیشتری را فراهم کنند تا شکل عمومی عرضه هنر هم فراگیر شود. آثار هنری برای مردم جذاب و جالب است در نتیجه هنرمندان می‌توانند به کمک مجسمه‌های شهری مردم را با آثار هنری آشتی دهند.

سلمان اربابون: "بهارستان" سبب علاقه مردم به هنر شده است

سلمان اربابون با بیان اینکه در آثاری که برای رویداد هنری "بهارستان" ارائه کرده بر روی شخصیت‌پردازی و استفاده از رنگ‌های شاد تاکید کرده، گفت: در آثارم آنچه که بیشتر بر روی آن تکیه داشتم ارائه تصویری بود که شخصیت محور باشد و در آن از رنگ‌های شاد و جان‌دار استفاد شود. در اثری که ارائه کردم نمادی از آمدن بهار را با نقشی مابین سیمرغ و ققنوس به تصویر کشیدم.

او ادامه داد: کار هنری در فضای شهری باید حس و زیبایی را به مخاطب انتقال دهد و به همین خاطر باید بر روی رنگ و فرم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. من هم در آثارم بر روی این نکات تاکید داشتم و به خاطر اینکه مخاب اثرم عموم مردم هستند کار سخت‌تری در پیش دارم.

این هنرمند با اشاره به تفاوت‌های کار در محیط شهری و دیگر فضاها، گفت: برای مثال من بیشتر بر روی پوستر تئاتر و سینما کار کرده‌‌ام و این سبک کار بسیار متفاوت از کار در فضای شهری است. در آثاری که برای نمایش در سطح شهر ارائه کردم جلوی خودم را در خیلی از موارد گرفتم و بیشتر بر روی فرم تاکید داشتم.

اربابون افزود: مطمئناً هیچ‌کس از اثر زیبا که سبب جلوه شهر می‌شود بدش نمی‌آید و ما هنرمندان نیز باید تلاش کنیم تا با ارائه بهترین آثار سطح سلیقه مردم را بالا ببریم.

این هنرمند با بیان اینکه فعالیت‌های شهرداری تهران در سال‌های اخیر در زمینه برگزاری رویدادهای هنری قابل توجه بوده، گفت: شهرداری تهران با برگزاری رویدادهای هنری مختلف سبب شده تا مردم تهران هرچه بیشتر به هنر توجه داشته باشند و رویدادهایی نظیر "بهارستان" کمک بسیاری به ارتقای درک هنری مردم کرده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: هرچه آثار هنری بیشتری در سطح شهر حضور داشته باشد، سواد بصری مردم نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در این زمینه نیاز به توجه بیشتر همراهی مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق داریم.

علی اصغر عموزاد خلیلی: "بهارستان" یک رویداد هنری حرفه ای است

علی اصغر عمو زاد خلیلی درباره اثری که در رویداد "بهارستان" ارائه کرد، گفت: اثر من در شهر ری انجام می‌شود و چون طول بلندی داشت طوری ساده سازی شده که مخاطب را آزار ندهد و به نوعی الهام از طبیعت است. اولویت من برای این اثر این است که شهروندان فضای سادگی را در مواجعه با آن احساس کنند.

وی همچنین درباره تأثیر رویداد بهارستان نیز گفت: این دوره واقعاً متفاوت و خوب در حال برگزاری است. ضمن اینکه به نظرم بهتر است به سمتی برویم که با هنر چیدمان و هنر مفهومی هنرهای شهری را آمیخته‌تر کنیم.

عمو زاد خلیلی درباره برپایی سالانه هنرهای شهری بهار تهران گفت: رویداد "بهارستان" به شکل حرفه‌ای در حال انجام است. این مسئله در تمامی ابعاد قابل رویت است. اینکه سازمان متراژ کارها را کم کرده تا کیفیت ارتقاء پیدا کند و همچنین زیرسازی که برای انجام بهتر اثر از سوی سازمان زیباسازی صورت گرفته است نشان می‌دهد که مدیریت شهری برنامه منسجمی برای هنرهای شهری دارد.

لازم به یادآوری است، رویداد هنری "بهارستان" (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی، گرافیک و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز 1395 در تهران برگزار ‌شد و تا فروردین ماه ادامه دارد.