به گزارش هنرآنلاین ، در حالی ایرانیان امسال فرا رسیدن نوروز 1395 را در سراسر جهان جشن گرفتند که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان با هماهنگى، برنامه ریزى و مدیریت بنیاد آفرینش هاى هنری نیاوران رویدادهای فرهنگی متعددی را تدارک دیده و به استقبال بهار رفت تا علاوه بر نمایش توانایی های هنرمندان ایرانی، خاطرات خوبی را از نوروز بعنوان یک آیین ایرانی در خاطر مردم این کشور باقی بگذارد. از این رو در ایام نوروز برنامه هایی طی ده شب در سالن ارکستر فیلارمونیک اپرای ارمنستان، باباجانیان، مسجد کبود و کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی ارمنستان روی صحنه برد و همچنین نمایشگاه نقاشیخط علیرضا سعادتمند و امید خاکباز و نمایشگاه صنایع دستی در موزه تومانیان برپا شد.

با توجه به اینکه گروه های موسیقی لس آنجلسی کشورهای همسایه را مکانی مناسب برای برگزاری اجراهای خود می دانند، برنامه ریزی و اجرای برنامه های موسیقایی می تواند توانایی موسیقی کشورمان را نشان دهد. در همین راستا گروه های موسیقی ایرانی و پاپ در کنار یکدیگر به اجرای موسیقی پرداختند و توانستند علاوه بر مردم ایروان بسیاری از ایرانی هایی را که به کشور ارمنستان سفر کرده بودند را به خود جلب کنند. گروه موسیقی «خزان» به سرپرستی و خوانندگی مجتبی عسکری، گروه «ماه و ماهی» به سرپرستی و خوانندگی حجت اشرف زاده و گروه «معینو» به سرپرستی و خوانندگی معین سجادی با اجراهای خوبشان گوشه ای از توانایی موسیقی کشور را ارائه کردند و مردم ایروان با اینکه اغلب بخش کلامی این اجراهای موسیقی را متوجه نمی شدند، از شنیدن آنها استقبال کرده و با آن ارتباط خوبی برقرار کردند.

سید کاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان هنرمندان ایرانی حاضر در این کشور را شناسایی کرده و میان آنها و سفارت ایران ارتباط خوبی را ایجاد کرده است. در راستای این تلاش ها شاهد حضور رونا رهبری نوجوان 15 ساله ایرانی که نوازنده چیره دست پیانو بوده و جوایز جهانی متعددی را از آن خود کرده است، بودیم. رهبری در برنامه های مختلف به اجرای تکنوازی پیانو پرداخت. همچنین در بخش دیگری از این برنامه شاهد اجرای خوبی از گروه کودکان ارمنی بودیم. در مدارس کشور ارمنستان آموختن دو زبان انگلیسی و روسی اجباری است و دانش آموزان هم یک زبان را بصورت اختیاری برای آموزش انتخاب می کنند. دانش آموزان یک مدرسه که زبان فارسی را انتخاب کرده بودند در دهه فرهنگی نوروزی کشورمان در ارمنستان قطعاتی از موسیقی ایرانی را به زبان فارسی اجرا کردند. گروه موسیقی ارمنی آگونک هم در این هفته فرهنگی موسیقی آیینی ارمنستان را اجرا کرد.

یکی دیگر از توانایی های شناخته شده ایرانیان در جهان، شعر است. شعر فارسی همواره مورد توجه جهان بوده و ارائه آن در این دهه فرهنگی نوروزی هم با اقبال خوبی مواجه شده و مسئولان کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ملی ارمنستان را بر آن داشت تا از شاعران ایرانی برای حضور در این دانشکده و شعرخوانی و گفت و گو با استادان و دانشجویان این رشته دعوت کنند. محمد سلمانی، سید عباس سجادی، امید صباغ نو و صابر قدیمی در این بخش و در سالن های مختلف به شعرخوانی پرداختند. لازم به ذکر است که دوشب شعر ویژه به مناسبت‎های وفات حضرت ام البنین (س) و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مسجد کبود ایروان با حضور شاعران مذکور و تعدادی از شاعران مقیم ایروان برگزار شد.

نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی نیز با استقبال خوبی مواجه شد و مسئولان موزه تومانیان آن را نمایشگاهی ویژه و با عیار هنری بالا توصیف کردند. میناکاری، قلم زنی و محصولات چرم ایرانی هم در بخش صنایع دستی معرفی شد. در حاشیه این برنامه‎ها بازدید از تلویزیون ملی ارمنستان و چند شبکه تلویزیون خصوصی نیز توسط تعدادی از مسئولین و مدیران ایرانی بعمل آمد و پیرامون همکاری های دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.

برنامه های دهه فرهنگی ایران در کشور ارمنستان مورد توجه مردم این کشور قرار گرفت و خواهان تداوم آن بودند. سید کاظم سجادی سفیر ایران در کشور ارمنستان هم در برابر این خواسته مردم ارمنستان قول تداوم برگزاری این برنامه ها را داد و از برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های فرهنگی متعدد در ایام مختلف سال در ایروان و دیگر شهرهای این کشور خبر داد.

در یکی از برنامه ها داریوش مهرجویی کارگردان نام آشنای کشورمان هم حضور پیدا کرده بود که با استقبال حاضران مواجه شد. همچنین تعدادی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی کشور ارمنستان از جمله وزیر فرهنگ، انرژی، بهداشت، مشاور نخست وزیر و رییس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی ایروان و نیز تعدادی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی کشورمان از جمله سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، سید عباس سجادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان و ژرژیک آبراهامیان نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی در این برنامه ها حضور پیدا کردند.

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و خانه هنرمندان ایران نیز در برگزاری برنامه های مذکور مشارکت جدی داشتند.