سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: قاسم هاشمی نژاد، شاعر معاصر، نویسنده رمان تحسین برانگیز " فیل در تاریکی"، مصحح و تحشیه نویس آثار کلاسیک فارسی و عرفان پژوه دار فانی را وداع گفت.

قاسم هاشمی نژاد متولد سال 1319 که چند سال پیش به واسطه انتشار مجموعه مقالاتش (بوته بر بوته)در انتشارات هرمس و به مقدمه نویسنده معاصر، جعفر مدرس صادقی رسانه‌ای شد و گروهی از مخاطبان را یاد رمان معروف و پلیسی او یعنی "فیل در تاریکی" انداخت، جمعه 13 فروردین به علت عفونت ریه درگذشت.

رمان‌هایی با عنوان "فیل در تاریکی"، "خیرالنساء: یک سرگذشت"، و سه مجموعه شعر مهم با نام های "پری خوانی"، "تک چهره در دو قاب" و "گواهی عاشق اگر بپذیرند" از آثار اوست.

تصحیح و تحشیه سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی مروزی، "در ورق صوفیان: سه مقاله در حوزه عرفان"، "حکایت‌های عرفانی: ۲۰۱ گزیده روایی از دفتر معرفت‌پیشگان"،"سیبی و دو آینه: در مقامات و مناقب عارفان فره‌مند" و ... از دیگر کارهای هاشمی نژاد است.

او در مقام مترجم نیز آثاری منتشر کرده است از جمله؛ "کارنامه اردشیر بابکان"،"مولودی: نمایشنامه منظوم، تی. اس. الیوت" و اثر معروف ریموند چندلر: "خواب گران".