به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی این برنامه؛ نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان شامگاه یکشنبه ۸ فروردین‌ماه با حضور چهره‌های تئاتر کودک و نوجوان همچون مرضیه برومند، حمید جبلی، رضا بابک، آزاده پورمختار، هنگامه مفید، داود کیانیان، هوشنگ مرادی کرمانی، منصور خلج، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی معاون مدیرکل هنرهای نمایشی در تالار هنر برگزار شد.

مدیرکل هنرهای در این مراسم اظهار کرد که در سال جاری ۲۰ درصد سهم انجمن هنرهای نمایشی از فروش آثار، برای تبلیغ به گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان تعلق می گیرد.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: اگر ما آثار خوبی را همچون گذشته در ژانر تئاتر کودک و نوجوان در تماشاخانه‌ها به صحنه ببریم به طور یقین هم کودکان و هم خانواده‌ها از این هنر نمایشی استقبال خواهند کرد. این رویداد هم به نفع تئاتر امروز ما و هم در آینده منجر به افزایش مخاطب این هنر نمایشی می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از سالها روز جهانی تئاتر همزمان با تئاتر سایر کشورها در ایران جشن گرفته می شود اتفاق خوشایندی محسوب می شود، افزود: سال گذشته مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌هایی را از تئاتر حوزه کودک نوجوان و نمایش‌هایی در تالار هنر که به صحنه رفتند به عمل آورد. تا پیش از آغاز تعطیلات سال نو توانستیم تمام مطالبات گروه های نمایشی را هم پرداخت کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: فکر می کنم حداقل کاری که در سال ۹۵ بتوانیم برای گروه های نمایشی انجام دهیم این است که آن ۲۰ درصدی را که معمولا به انجمن هنرهای نمایشی از فروش آثار تعلق می گیرد، برای تبلیغ کارهای هنری به صحنه رفته در اختیار گروه ها قرار دهیم. هدف از این کار توانمندسازی تئاتر به ویژه حوزه کودک و نوجوان است.

در این جشن هنگامه مفید، حمید جبلی و رحمت امینی پیام‌هایی را به مناسبت جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان قرائت کردند.

رحمت امینی مدیر موسسه تماشاگان که این جشن را برگزار کرد در بخشی از صحبت هایش به معرفی این موسسه و هدف از برگزاری جشن روز جهانی تئاتر پرداخته و گفت: اعتقاد داریم که تئاتر کودک و نوجوان به دلیل تاثیری که بر نسل آینده می گذارد یکی از مهمترین تئاتر هاست.

وی از تمام دست اندرکاران جشن که به صورت خودجوش ، کاملا دلی و بدون چشم داشت مالی با این موسسه همکاری داشته اند قدردانی کرد.

در ادامه از آرش صادقیان به خاطر فعالیت و اجرای نمایش برای کودکان بیمارستان "مفید" تقدیر شد. سپس هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت ضمن تبریک سال نو به همه حاضران و فعالان تئاتر کودک و نوجوان، اظهار کرد: آمار تلخی داریم. حدود ۹۰ هزار بیمار سرطانی داریم که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر، کودک مبتلا به سرطان هستند.

وی افزود: تئاترهای خوب می‌توانند به این کودکان بیمار کمک کنند و به آن‌ها روحیه بدهند. همچنین بی‌تردید تئاترهای خوب می‌توانند به درمان این کودکان کمک کنند.

ایازی تأکید کرد: ما باید به وسیله ابزار هنر به این بیماران کمک کنیم زیرا ابزار هنر در روند بهبود بیماری آن‌ها نقش بسزایی دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت با آرزوی اینکه برگزاری جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان سالیان سال استمرار داشته باشد، یادآور شد: دکتر هاشمی وزیر بهداشت سلام رساند و از شما هنرمندان تئاتر خواست تا کمک کنید که در درمان بیماران موفق باشیم.

برگزیدگان تئاتر کودک و نوجوان به انتخاب هنرمندان

در بخش معرفی برگزیدگان تئاتر کودک و نوجوان که از طریق نظرسنجی توسط هنرمندان و فعالان این حوزه انتخاب شده بودند 8 هنرمند مورد تقدیر قرار گرفته ، هشت هنرمند در 8 بخش طراحی صحنه، طراحی لباس ، موسیقی ، بازیگری زن و بازیگری مرد ، نویسندگی و کارگردانی نیز به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در این مراسم مریم کاظمی به عنوان چهره برگزیده سال 94 در زمینه فعالیت مستمر ، علمی و تاثیرگذار در زمینه تئاتر کودک و نوجوان معرفی و نشان ویژه تماشاگران را از آن خود کرد.

حمید ملاحسینی کارگردان نمایش "یک سیب برای دو نفر"، امیرمشهدی عباس نویسنده نمایشنامه "ژنرال‌ها"، علیرضا دری و مژگان مولایی به عنوان بازیگران مرد و زن تئاتر کودک و نوجوان، رامین کهن آهنگساز، حمید بوربور طراح صحنه و سهیلا جوادی طراح لباس تئاتر کودک و نوجوان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش معرفی برگزیده‌های تئاتر کودک و نوجوان نیز سینا ییلاق‌بیگی طراح صحنه برگزیده، روشنک کریمی طراح لباس برگزیده، عبدالله آتشانی آهنگساز برگزیده، حامد مدرس بازیگر مرد برگزیده، فاطمه خدابنده‌لو بازیگر زن برگزیده، هادی حسن‌علی نمایشنامه نویس برگزیده و فریبا دلیری کارگردان برگزیده شدند. همچنین جایزه ویژه به محمد اعلمی برای نمایش "کدو زری" اهدا شد. جوایز هر بخش را یکی از هنرمندان پیشکسوت و چهره های محبوب کودک و نوجوان اهدا کرد.

همچنین لوح تقدیر به پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به دلیل حمایت از برپایی جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان اهدا شد.

اجرای زنده موسیقی ، بیان خاطرات شیرین آثار به یادماندنی هنرمندان ، یاد از درگذشتگان این حوزه و اجرای شیرین امیر سلطان احمدی که با اشعار و موسیقی رپ همراه بود از ویژگی های این مراسم به یادماندنی و شاد بود که با کارگردانی حامد زحمتکش برگزار شد.