سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زاها حدید از شناخته‌شده‌ترین معماران معاصر جهان بود که برنده مدال‌ها و جوایز متعددی شده و آثار معماری خلاقانه او در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و هنگ‌کنگ ساخته شد.

این معمار بریتانیایی عراقی‌الاصل که پنجشنبه پیش در بیمارستانی در میامی و در پی حمله قلبی درگذشت، پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، برای تحصیل معماری راهی بریتانیا شد و در طول سال‌ها آثار متعددی از خود به جا گذاشت، اما جایگاه او در صنعت مد نیز غیر قابل انکار است.

شهرت زاها حدید در دنیای مد به خاطر فعالیت‌های متنوع او مانند طرح‌های مجسمه گونه و آینده‌گرای او برای پروژه هنری شانل، طراحی طلا و جواهر و طراحی کفش برای برندهایی مانند گئورگ جنسن و ملیسا بود.

یکی از پر سر و صداترین پروژه‌های او در دنیای مد، ساخت کیف دستی توخالی کلاسیک شانل در سال 2007 به مناسبت پنجاهمین سالگرد شانل بود. این کیف که در واقع گالری متحرک شانل بود در طول سال 2008 در سراسر جهان سفر کرد تا آثار شانل در آن به نمایش درآید. این غرفه سفر خود را در ماه فوریه از هنگ‌کنگ آغاز کرد و پس از آن تا پایان ماه ژوئیه در توکیو به سر برد. پس از آن به پارک مرکزی شهر نیویورک رسید و بنایی که مانند کیف مشهور و به‌یادماندنی شانل ساخته شده بود، به شکل ظریف و دلپذیری در میان حیاط چنبره زد.

این غرفه 700 مترمربعی یادبود آثار شانل است که از عناصر قوسی شکل به وجود آمده و دارای یک حیاط مرکزی است. نور مصنوعی در پشت سقف شفاف تأکیدی بر ساختار قوسی بنا دارد و چشم‌انداز جدیدی برای هنر چیدمان به وجود آورده است. هندسه منحنی غرفه شانل ادامه 30 سال اکتشاف و پژوهش زاها حدید بود که با استفاده از ریخت‌شناسی توانست شکل حسی مورد نیاز برای تجلیل از فعالیت‌های شنل را به دست آورد. این غرفه تا سال 2010 به سفر خود ادامه داد.

کارل لاگرفلد همکار و طرفدار قدیمی کارهای آوانگارد حدید، در مورد علاقه او به یک "شکستن" بصری از اصول معماری که در طول چند دهه در مدرسه باوهاوس تثبیت شده است، سخت گفته و افزود: اگر شما به اندازه کافی خوش‌شانس باشید تا بزرگ‌ترین معمار دوران زندگی خود را بشناسید و از او برای انجام یک پروژه دعوت کنید، نتیجه به‌دست‌آمده جادویی است.

علاوه بر کار به عنوان معمار و طراح مبلمان، حدید خلاقیت خود را به دنیای مد نیز هدایت کرد. او عقیده داشت در حال حاضر بین هنر، مد و معماری ارتباط بسیاری وجود دارد. او که از سال‌ها قبل رنگ سیاه را برای پوشش خود انتخاب کرده بود، اغلب لباس‌های ایسی میاکه و پرادا را به خاطر مطابقت با امضای شخصی خود می‌پوشید و به طور منظم در جریان حوادث صنعت مد بود.

اگرچه مد و معماری دو ساختار متفاوت دارند، یکی پایدار و دیگری گذراست، اما حدید یک همبستگی بین این دو ایجاد کرد و همیشه در حال گسترش دامنه خلاقیت خود از طریق همکاری با طراحانی مانند شانل، لویی ویتون، ملیسا، گئورگ جنسن، لاکوست، آتلیه اسواروسکی و... بود.

حدید عقیده داشت: مد به شما یک ایده فوری در مورد زمانی که چیزی اتفاق افتاده است می‌دهد. حتی زمانی که لباس به شکل سیستمی یکپارچه‌سازی شده است، همیشه تفاوت‌هایی در آن وجود دارد.

در واقع، حدید اعتراف می‌کند که ایده فعالیت حرفه‌ای در مد به جای معماری به ذهن او رسیده بود، او گفت: من می‌خواهم در صنعت مد کار کنم، اما تعدادی از مردم واقعاً بزرگ وجود دارند که این کار را بهتر انجام می‌دهند.

طراحی کفش، مبلمان یا یک برج مسکونی برای حدید تفاوتی نداشت، در واقع آن‌ها فقط وسیله‌ای برای به چالش کشیدن خلاقیت یا راه‌هایی برای بیان خودش در یک سبک متفاوت بود.

اوایل این ماه در بازل ورد، حدید از مجموعه هشت قطعه جواهرات با همکاری گئورگ جنسن پرده‌برداری کرد. این جواهرات شامل انگشترها و دستبندهایی درهم‌تنیده و شبیه کوه بود که با الهام از مجموعه "بیجینگ وانگ جینگ" سوهو پکن که یکی از جدی‌ترین آثار معماری او بود طراحی شد.

اما مجموعه جنسن اولین کار حدید در طراحی جواهرات نبود. در سال 2013 او یک مجموعه محدود انگشتر و دستبند برای نام تجاری سوئیسی Caspita طراحی کرد و با اسواروسکی نیز همکاری داشت.

نادیا اسواروسکی می‌گوید: زاها حدید یک مربی باورنکردنی برای من و یک همکار فوق‌العاده برای اسواروسکی بود. دیدگاه پیشروی حدید او را قادر می‌کرد خلاقیت‌های نوآورانه و تأثیرگذاری داشته باشد که واقعاً ایجادکننده یک روح جدید و زیبا در طراحی است. ما این افتخار را داشتیم که با او در پروژه‌های مختلف همکاری کنیم، پروژه‌هایی که همگی منعکس‌کننده روح خود او بودند.

حدید که خود علاقه بسیاری به کفش داشت به صورت تفننی کفش هم طراحی می‌کرد. در سال 2008 او مفهوم سیالیت را در مجموعه کفش برند برزیلی ملیسا بررسی کرد و بعد از آن در کنار رو دی کولهاس، به طراحی یک صفحه فلزی پرداخت که قصد داشت تفسیر مجددی از نوع شناسی کفش کلاسیک زنانه داشته باشد و آن را به سمت مرزهای جدیدی ببرد، بدون آنکه تمامیت کفش را به خطر اندازد.

فندی یکی دیگر از خانه‌های مد بود که کدهای سنتی خود را با چشم‌انداز آینده‌نگر حدید ترکیب کرد. سیلویا ونتورینی فندی در سال 2010 با حدید ملاقات کرد، زمانی که او برای افتتاح موزه MAXXI به رم رفته بود. فندی با دیدن هوش و میل حدید برای خلاقیت، از او دعوت کرد یک کیف برای حضور در حراج خیریه لندن در سال 2014 طراحی کند.

اشکال ارگونومیک و شکل‌های نامنظم حدید بیش از هر چیز در معماری، مد و دیگر عرصه‌های طراحی او تأثیرگذار بود. در راستای حمایت از استعدادهای جوان، حدید معمولاً فضای گالری خود در شرق لندن را به ارائه آثار طراحان جوان اختصاص می‌داد و خود با خرید منظم از آن‌ها، این طراحان را پشتیبانی می‌کرد. Women's Wear Daily