سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "دوران آقای رئیس‌جمهور این شکلی بود" اثر بهزاد رهبر حقیقت که اثری است طنز و به وقایع سال 89 تا 91 می‌پردازد، در نشر قطره به چاپ رسید.

در مقدمه این کتاب چنین می‌خوانیم: "اثر فوق در قالب طنز، زندگی سیاسی و اجتماعی دولت‌مردان و مردمان این سرزمین را برای ثبت در تاریخ و با تنوع موضوعی گسترده به رشته تحریر درآورده است. این کتاب را تقدیم می‌کنم به تمام رؤسای جمهور این سرزمین پس از این و نمایندگان محترم مجلس. چرا؟ چون به‌روشنی و سادگی بسیاری از دغدغه‌های واقعی زندگی مردم را بیان کرده است. مطالعه‌ این کتاب برای هر رئیس دولتی یک ضرورت است. چرا؟ چون توجه به مطالب آن‌که منطبق بر واقعیت‌های زندگی در جامعه‌ ایرانی است، کشور را در برابر بسیاری بحران‌ها، آسیب‌ها و آزمون و خطاهای تکراری بیمه خواهد کرد."

پاره‌ای از کتاب: "پریشب به مبارکی افتتاحیه‌ بیست و نهمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر برگزار شد. از اون‌جایی که کلاً فیلم مقوله ایست که از غربی‌ها قرض گرفته‌شده، ناخودآگاه معیار سنجش و قضاوت و اجرا و طراحی این پدیده هم بر اساس معیارهای غربی شکل می‌گیره. بر همین اساس آگه بخواهیم مراسم فوق رو در یک کلمه قضاوت کنیم باید بگیم که افتضاح بود!"

این کتاب در 357 صفحه و با قیمت 22 هزار تومان منتشر شده است.

همچنین کتاب‌ "نقد و گفت‌وگو با فیلمسازان‌ سینمای‌ ایران" به‌ کوشش‌ مونا کریمی‌ در انتشارات‌ فرهنگ‌ و سینما به‌ چاپ‌ رسید. این‌ کتاب‌ تلاشی‌ است‌ جهت‌ استفاده‌ علاقه‌مندانی‌ که‌ می‌خواهند با دیدگاه‌ها و چگونگی‌ کار فیلمسازان‌ ما آشنا شوند. کتاب‌ "نقد و گفت‌وگو" در 170 صفحه‌ در شمارگان‌ 2000 جلد و قیمت‌ ده‌ هزار تومان‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است. ‌

‌در یادداشت‌ مؤلف‌ این‌ کتاب‌ می‌خوانیم: "آنچه‌ در کتاب‌ "نقد و گفت‌وگو" آمده‌ مطالبی‌ است‌ حاوی‌ آرا و عقاید فیلمسازان‌ سینمای‌ ایران‌ درباره‌ آخرین‌ اثر اکران‌ شده‌شان‌ در زمان‌ گفت‌وگو. فیلم‌هایی‌ که‌ اغلب‌ موفقیت‌های‌ بسیاری‌ را از جهات‌ متفاوت‌ برای‌ سازنده‌شان‌ کسب‌ کردند. هم‌چنین‌ بر اساس‌ علاقه‌ شخصی‌ و سیاست‌های‌ مجله‌ تلاش‌ داشتم‌ در کنار سینماگران‌ باسابقه‌ و پیشکسوت‌ با فیلمسازان‌ تازه‌کار و مستعد و خوش‌آتیه‌ گفت‌وگو داشته‌ باشم. واقعیت‌ این‌ است‌ که‌ صفحات‌ کتاب‌ حاضر می‌توانست‌ بسیار بیش‌ از این‌ باشد، اما چون‌ هدف‌ طرح‌ آثار فیلمسازانی‌ بود که‌ رویکرد ویژه‌ای‌ در فیلم‌هایشان‌ داشتند، احساس‌ کردم‌ باید به‌ همین‌ تعداد گفت‌وگو در نخستین‌ کتابم‌ بسنده‌ کنم‌ تا علاقه‌مندان‌ ضمن‌ آشنایی‌ با این‌ رویکردها و سبک‌ فیلمسازی‌ کارگردانان‌ ناگفته‌هایی‌ را درباره‌ فیلم‌ها و سینمای‌ ایران‌ بدانند. نکاتی‌ که‌ شاید برایشان‌ جالب‌ و آموزنده‌ باشد".

‌در این‌ کتاب‌ با 19 فیلمساز موفق‌ سینمای‌ ایران‌ و آخرین‌ فیلمشان‌ در زمان‌ اکران‌ گفت‌وگو صورت‌ گرفته‌ و به‌ نقد و بررسی‌ فیلم‌ها پرداخته‌ شده‌ است.

همچنین ایسنا از انتشار دو کتاب از استر و براتیگان خبر داد. "کپسول زمان" از پل استر با ترجمه خجسته کیهان و "ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور" از ریچارد براتیگان با ترجمه رضا نوحی در نشر افق منتشر شده‌اند.

کتاب "کپسول زمان"‌ نوشته پل استر و ترجمه خجسته کیهان، در 241 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 13500 تومان به بازار آمده است.

در توضیح پشت کتاب آمده است: "نخست، همه چیز زنده بود. کوچک‌ترین اشیا قلب تپنده و حتی ابرها نام داشتند. قیچی‌ها راه می‌رفتند، تلفن‌ها و کتری‌ها پسرعمو بودند و چشم‌ها و عینک‌ها برادر، سطح گرد ساعت دیواری شکل صورت انسان بود. هر دانه نخودفرنگی در کاسه‌ات شخصیتی متفاوت داشت و نرده‌های جلوی ماشین والدینت دهانی خندان بودند.

"کپسول زمان" چهارمین زندگی‌نامه پل استر است که در سه بخش به بازنمایی ذهن کودکی او و وارسی جغرافیای درونش در انزوا می‌پردازد. کمتر نویسنده‌ای حاضر است احساسات شخصی‌اش را این‌گونه با جزئیات بیان کند. استر گفته دیگر نمی‌خواهد رمان بنویسد، اما با به‌کارگیری روایت دوم‌شخص به این زندگی‌نامه‌اش هم مهر داستان زده است. انگار گریزی از قصه‌گویی ندارد."

و در آخر رمان "ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور" نوشته ریچارد براتیگان و ترجمه رضا نوحی در 173 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 11000 تومان منتشر شده است.

در نوشته پشت کتاب آمده است: "لی‌ملون با روش کوشش و خطا به این نتیجه رسید که عبارت "زهرمار" بیش از همه قورباغه‌ها را می‌ترساند. بنابراین دیگر به جای این‌که فحش‌های خسته‌کننده به زبان بیاورد، فقط داد می‌زد: "زهرمار". آن هم با بلندترین صدایی که در شب‌های بیگ‌سور داشت.

ریچارد براتیگان روایتگر زندگی نسل‌های سوخته آمریکا و از سردمداران جنبش بیت بود که شاعران و نویسندگان بسیاری را دنباله‌روی خود کرد. پیش از اینکه با تفنگ شکاری به زندگی‌اش پایان دهد، از او ده رمان و مجموعه داستان و چند دفتر شعر منتشر شد. براتیگان رمان "ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور" را در بیست‌وهشت سالگی نوشت. او در این رمان، جنگ داخلی آمریکا و میراثش را ریشخند می‌کند. این کتاب نخستین بار به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود."