سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشن تصویر سال صبح چهارشنبه 28 بهمن‌ماه با حضور سیف‏‌الله صمدیان دبیر این جشن و جمعی از اصحاب رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. سیف‌الله صمدیان در این نشست درباره این دوره از جشن تصویر سال گفت: همچون سال‎های قبل این دوره از جشن تصویر سال نیز دارای دو بخش نمایشگاهی شامل نمایش آثار عکس، کاریکاتور و پوستر و همچنین بخش جشنواره فیلم تصویر سال است. بخش فیلم تصویرسال با 13 سال سابقه در این دوره نیز به ارائه برنامه‌هایی می‌پردازد که ویژه خود اوست. در این قسمت از جشن ما بخش جدیدی را با عنوان "جشنواره‎ جشنواره‌ها" اضافه کرده‎ایم که به مدت 20 روز و با همکاری خانه هنرمندان ایران در دو سالن شهناز و ناصری برگزار می‎شود. وی ادامه داد: برای اولین و آخرین بار در طول سال شما این امکان را دارید که از همه فیلم‎های جشن تصویر سال به همراه فیلم‌های مستند، کوتاه، فیلم‎های هنر و تجربه، فیلم‏‌های سینما حقیقت و ... در یک فرصت منسجم دیدن کنید. به علاوه خود بخش فیلم جشن تصویر سال خود به دو قسمت زیر 25 سال و آزاد تقسیم می‏‌شود که در بخش زیر 25 سال که در سالن شهناز برگزار می‏‌شود هنرمندان جوان فیلمساز می‎توانند در روز نمایش آثار خود و فیلم‌شان را در حضور داوران معرفی کنند. به علاوه این بخش به همراه آثار کاریکاتور، گرافیک و عکس زیر 25 سال جایزه دریافت خواهند کرد. دبیر تصویر سال با اعلام این خبر که این رویداد هنری روز جمعه 30 بهمن ماه افتتاح شده و روز 14 اسفند ماه به پایان می‏‌رسد اظهار کرد: در کنار بخش‎های همیشگی، امسال نیز بخش "ایران ما" با نمایش عکس‏‌هایی از تمام جاذبه‏‌های فرهنگی، هنری، گردشگری ایران برگزار می‏‌شود، آثار این بخش به شکل مولتی مدیا پخش خواهد شد و فردین خلعتبری موسیقی ویژه‎ای برای آن ساخته است. بخش موبایلی نیز یک گالری را به خود در این دوره اختصاص خواهد داد. همچین بخش ویژه موبایلی نیز به موضوع گربه‏‌های ایرانی اختصاص دارد. در این بخش قرار است نوعی سلیقه بصری به کسانی که دوست دارند از حیوانات خانگی و به ویژه گربه‎ها عکاسی کنند پیشنهاد می‎دهد.

صمدیان ادامه داد: امسال سعید روستایی فیلمساز جوان که تاکنون سه فیلم او در بخش زیر 25 سال تصویرسال جایزه گرفته است به هیات داوران اضافه شده و همراه با رخشان بنی‌اعتماد و علیرضا زرین‌دست فیلم‎ها را مورد بررسی قرار خواهند داد. همچنین فیلم "ابد و یک روز" به عنوان پر افتخارترین فیلم جشنواره فیلم فجر امسال روز شنبه و در افتتاحیه بخش فیلم، ساعت 17 به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش فیلم، انتخاب بهترین تصویر را نیز داریم که لزوما بهترین فیلم‏برداری نیست اما بهترین تصویری که در فیلم نمایش داده می‎شود انتخاب خواهد شد.

وی درباره داوران دیگر بخش‌های سیزدهمین جشن تصویر سال نیز گفت: در بخش گرافیک مصطفی اسداللهی، بهرام کلهرنیا و مسعود سپهر، در بخش کاریکاتور، کامبیز درمبخش به عنوان عضو ثابت، احمد عربانی و بزرگمهر حسین‏‌پور داوری را بر عهده دارند. بخش انتخاب آثار عکس را هیات مدیره تصویر سال تشکیل داده‎اند اما داوران این بخش نیز کاوه کاظمی، فرزانه خادمیان و صمد قربان‏‌زاده هستند.

این عکاس و مستندساز درباره بخش عکس همچنین افزود: در این بخش 4 هزار عکس به دست ما رسید که معادل کل عکس‎هایی است که در یک سال به جشنواره‎های داخلی می‏‌رسد. کار انتخاب اثر بسیار دشوار بود و در واقع از هر صد عکس یک عکس انتخاب شده است. در مجموع 500 عکس حرفه‏‌ای و 300 عکس موبایلی با موضوعات آزاد و گربه ایرانی در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش کاریکاتور 57 اثر به علاوه 30 اثر از هنرمندان مدعو، در بخش گرافیک 65 اثر به علاوه 40 اثر هنرمندان مدعو و همچنین در بخش فیلم ویژه تصویر سال 65 فیلم زیر 25 سال و 147 فیلم ازاد به نمایش گذاشته خواهد شد. صمدیان درباره بخش کاریکاتور مطبوعاتی نیز اظهار کرد: با کمک آروین هنرمند جوان کاریکاتوریست، مطبوعات یک سال گذشته را مرور کردیم و 120 کارتون را انتخاب کردیم که به شکل مولتی مدیا در جشن تصویر سال امسال به نماش گذاشته خواهند شد.

وی درباره تقدیر از بزرگان هنر در جشن امسال نیز گفت: محمود کلاری، فریده لاشایی، رضا عابدینی، نشر نظر، فخرالدین فخرالدینی به خاطر چاپ کتاب 50 سال پرتره خود، خلیل مستوفی به خاطر کتاب آذربایجان غربی و محمد هادیان به خاطر کتاب پرتره چهره‎های فرهنگی آذربایجان تقدیر خواهند شد. به علاوه کاظم اخوان، سعید جان بزرگی و داریوش گودرزی‎‌نیا عکاسان شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی به همراه حسین قشقایی، حسین آذرنیا و عبدالمناف معراجی نیا عکاسان شهید غیر حرفه‎‌ای جنگ مورد تقدیر و بزرگداشت قرار خواهند گرفت. دبیر سیزدهمین جشن تصویر سال درباره نمایش آثار هنری به شکل ویژه مولتی مدیا در جشن امسال نیز اظهار کرد: اثار عکس مهدی قاسمی، امید وهاب‌زاده و علی محمدی با عنوان "5+1 به روایت عکاسان ایرانی"، عکس‎های احمد معینی جم عکاس ایرنا از ورزش ایران، عکس‎های حمیرا طیبی پور از کویرهای ایرانی به شکل مولتی مدیا در طول جشن تصویر سال سیزدهم در نمایشگرهای خانه هنرمندان نمایش داده خواهند شد. پوستر جشن تصویر سال سیزدهم را مهرداد ذوالنوذ طراحی کرده است و این پوستر در سال‎های بعد تغییر نخواهد کرد.

سیزدهمین جشن تصویر سال از 1 تا 20 اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‏شود.