به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ادامه سلسله برنامه‌های انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند سه شنبه 27 بهمن فیلم مستند "در جستجوی صبح" به کارگردانی مهرداد شیخان در تالار استاد ناصری به روی پرده رفت. در ادامه این برنامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور رضا جعفری، مهرداد شیخان و پدرام اکبری برگزار شد.

در ابتدای این نشست پدرام اکبری ضمن اشاره به فعالیت‌های عبدالرحیم جعفری در عرصه فرهنگ گفت: کتاب‌های منتشر شده در انتشارات امیرکبیر نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه و تحرکات منتهی به انقلاب 57 داشت. نام جعفری در تاریخ نشر ما برای همیشه جاودانه است و این فیلم نیز گوشزدی برای پاس داشتن ارزش‌هاست. کارگردان فیلم با صبوری قابل تقدیری فیلم را سامان داده است و برای بازنمایی تلاش‌های جعفری و سرگذشت او کوشیده است. "در جستجوی صبح" فیلمی گویاست، اگرچه موضوع فیلم آنقدر مهم است که بر نقد و بررسی ابعاد فنی فیلم سایه می‌افکند.

در ادامه محمدرضا جعفری فرزند عبدالرحیم جعفری ضمن تشکر از حاضران گفت: پیش از این فیلم را چندین بار و در نسخه‌های مختلفش دیده‌ام. در جریان زحمات مهرداد شیخان برای ساخت این فیلم نیز بوده‌ام. او این فیلم را با استفاده از امکانات موجود و به رغم آرشیوهای ناقص ساخته است. حتی عکس‌هایی که از انتشارات وجود داشته از میان رفته است. به هر حال فیلم خوش ساخت است و از این جهت به او تبریک می گویم.

وی سپس به شرایط دشوار این انتشارات در دهه 40 شمسی اشاره کرد و افزود: در دهه 40 شاهد رکود در انتشارات امیرکبیر بودیم. دلیل آن هم این بود که پدر در فاصله سال‌های 1342 تا 1349 رساندن کتاب‌های درسی را در دستورکار خود قرار داده بود.بنابراین به جز کتاب‌هایی مانند فرهنگ معین یا آریان پور، فعالیت چندانی در انتشارات نداشتیم. پس از آن بود که تصمیم گرفتیم که انتشارات را احیا کرده و به شرایط پیش از دهه 40 برگردانیم. البته در سال‌های بعد با اتهام واهی گران فروشی در کتاب‌های درسی، انتشارات را مصادره کردند و بر زحمات 12 ساله پدر در این زمینه چشم بستند. این در حالی بود که خود آموزش و پرورش در نشریه‌اش گفته بود که کتاب‌ها 40 تا 45 ریال ارزان تر شده‌اند. مدارک و مستندات فراوانی ارائه دادیم، اما گویا قصد بر این بود که موسسه مصادره شود. در واقع آنچه بر سر موسسه آمد هیچ ربطی به قضیه اسماعیل رائین نداشت.

در ادامه پدرام اکبری چند دوبیتی که توسط بهاء الدین خرمشاهی برای عبدالرحیم جعفری سروده و به برنامه ارسال کرده بود را برای حاضران قرائت کرد؛ "در طبع، زمانه بهترین داوری است/استاد بزرگ نشر ما جعفری است/آری به درخت با ثمر سنگ زنند/او پاک چو یوسف و ز بهتان بری است".

در پایان نیز مهرداد شیخان طی سخنانی کوتاه و با بیان اینکه انتظار چنین استقبالی از جانب تماشاگران را نداشته گفت: در شرایطی که گرفتن مجوز نمایش همچون یک کشتی روی آب هر لحظه ممکن است گرفتار طوفان شود، فعلاً توانستیم به یک جزیره برسیم.