به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی فارس: طاهره نصر، برگزاری این همایش تخصصی را برای تعریف جایگاه معماری ایرانی اسلامی در سیمای شهر امروز، یک ضرورت دانست و افزود: این همایش با برگزاری نشست‌های تخصصی فرصتی را برای آسیب شناسی معماری شهری فراهم می کند.

وی با تاکید براینکه توجه به هویت ملی باید در سیمای شهرهای کشور مد نظر قرار گیرد، یادآور شد: از آبان ماه امسال، ۴ سمینار توسط شهرداری شیراز و سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همت دبیرخانه همایش با موضوعات مرتبط با شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی برگزار شده است.

نصر همچنین از حمایت و حضور اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف کشور در این همایش خبر داد و گفت: طی ۲ روز برگزاری این همایش ۱۱ نشست با ۲۳ سخنرانی تخصصی و ۴ پانل، اجرا می شود که‌ فضای گفت و گو میان اندیشمندان و متخصصانی از کشور را فراهم خواهد کرد.

دبیر علمی نخستین همایش معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، گفت: تعداد ۴۹۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که پس از داوری ۱۸۵ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: انتظار اصلی ما از برگزاری نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی این است که مفهوم "معماری ایرانی اسلامی" مشخص و تبیین شود.

محمدرضا دیهیمی با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه شورای اسلامی و شهرداری از این همایش افزود: شورای شهر شیراز اعتقاد دارد این نوع همایش‌ها باید در شیراز برگزار شود چرا که ورود متخصصان از نقاط مختلف کشور به این کلانشهر، اثرات مثبت و سازنده‌ای برای شهر دارد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد توقعات معقول، منطقی و واقع‌گرایانه، گفت: توقع نداریم با این همایش در کوتاه مدت، همه چیز تغییر کند بلکه تداوم این بحث و ارائه بیانیه پایانی که حاصل مقالات و سخنرانی‌های این همایش است، ممکن است تغییراتی در زمینه معماری ایجاد کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه باید ضوابطی بر اساس خرد جمعی و نه ضوابط سلیقه ای به شهرداری ارائه شود یادآور شد: توقع داریم خروجی این همایش، ارائه ضوابطی به شهرداری برای کنترل و راهنمایی برای طراحان ما باشد که با لحاظ کردن آنها وضع معماری ما از این آشفتگی نجات پیدا کند.

دیهیمی با اشاره به مذمت اسراف و تفاخر در دین اسلام اظهار داشت: باید این اصول اعتقادی را در ضوابط بگنجانیم اما نباید توقع داشته باشیم که طراحی قرن‌های گذشته را در شهرسازی اجرایی کنیم.

وی افزود: باید از نکات مثبت شهرسازی در غرب از جمله صرفه جویی در مصالح و انرژی استفاده کنیم. یک معمار و طراح خوب باید شرایط اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی، اقلیمی، بومی و حتی سلیقه ای یک جامعه را در نظر بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه نباید انتظار ناگهانی و زیادی در این همایش ایجاد کنیم، گفت: این موارد باید در طول زمان با پیگیری و حساسیت شهرداری و کمیسیون معماری شورای اسلامی شهر در ضوابط شهرسازی لحاظ شود.

دبیر اجرایی نخستین همایش شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی نیز گفت: این همایش به طور مشترک توسط شهرداری، شورای اسلامی شهر شیراز و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس برگزار خواهد شد.

امیرحسین جمشیدی محل برگزاری همایش را هتل هما اعلام و اضافه کرد: در این همایش، متخصصان،‌ اساتید دانشگاه و مدیران شهری به ارائه نظریات و دیدگاه‌های خود در چهار محور همایش می‌پردازند.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین هدف از تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق ماده ۲ قانون نظام مهندسی ترویج و تقویت ارزش های ایرانی و اسلامی در شهرسازی و معماری بوده که متأسفانه این اصل مغفول مانده است.

جمشیدی برگزاری این همایش را گامی بزرگ برای تحقق این مهم دانست و گفت: در این همایش بیش از ۷۰۰ نفر از متخصصان معماری و شهرسازی و مدیران شهری از سراسر کشور و نیز دکتر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و مهندس چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و سایر مقامات کشوری و استانی حضور دارند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از دستاوردهای این همایش در قالب آیین نامه و قانون به احیای معماری غنی ایرانی اسلامی کمک کنیم.

عضو نظام مهندسی فارس تصریح کرد: در کنار این همایش فروشگاه و نمایشگاه کتاب تخصصی معماری ایرانی اسلامی،‌ نمایشگاه عکس‌های شیراز قدیم و نمایشگاه دستاوردهای عمرانی و شهرسازی شهرداری شیراز برپا خواهد شد.