سرویس تجسمی هنرآنلاین: سرگذشت خالکوبی در ایران به اندازه درازای عمر تمدنی کشور است. روزگاری این خالکوبی‌ها برای جامعه زنان و روزگاری برای پهلوانان بوده و هرچه به دنیای معاصر نزدیک‌تر شده در میان جاهلان و اوباش‌ رواج پیدا کرده است.

شیر نیز نمادی از فرهنگ تمدنی ایران است و در جای جای تاریخ ایران می‌توان نقش و نقش‌واره شیران را در قامت مختلف دید. گاهی پنجه شیران بر ستون‌های تخت جمشید گره افکنده و گاهی شیرهای سنگی بر مزار مردگان نشسته‌اند.

با ادغام این دو بیان هنری که یکی در عالم نقش و دیگری در عالم حجم، یک جریان تاریخی و تمدنی مشترک را پشت سر گذاشته‌اند با تاریخ دوران قاجار، توانسته مجموعه آثار "خالکوبی‌" هنرمندانه صادق ادهم را شکل دهد.

صادق ادهم در آثار حجمی خود که با پاییه ماشه آنها را ساخته با خالکوبی تصویر رجال قاجار بر روی بدن این شیرها یک نوع روایت تصویری و توصیفی از برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های معاصر کشور را با آثارش به نمایش گذاشته است. امیر کبیر، مهد اولیا، ناصرالدین شاه و.... شخصیت‌هایی هستند که بر بدن شیرها جای گرفته‌اند؛ اما هر یک از این شیران داستان جداگانه خود را دارند برخی استوار با خالکوبی شخصیتی که بر بدنش خالکوبی شد و برخی عجیب و ضعیف که باز بار معنایی شخصیت خالکوبی شده بر پیکره‌اش را به دوش می‌کشند.

این آثار حجمی که در نمایشگاه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ارائه شده‌اند، توانسته‌اند نظر مخاطبان این رویداد هنری را به خود جذب کنند.

هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر این روزها در حالی نمایشگاه آثار خود را در برابر دید علاقمندان به هنر قرار داده که متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته نگاه خود را به هنر معاصر و مفهومی اختصاص داده است.

برای دیدن آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانید همه روزه تا 17 اسفندماه به موسسه فرهنگی هنری صبا در خیایان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، جنب ساختمان فرهنگستان هنر مراجعه کنید.