سرویس موسیقی هنرآنلاین : در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر کوارتت زهی لایپزیگ در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. این گروه یکی از سرشناس‌ترین کوارتت‌های زهی آلمان است که به اجرای موسیقی کلاسیک این کشور می‌پردازد. گروه "لایپزیگ" در سال 1988 آغاز به کار کرد و تاکنون در بیش از 60 شهر بزرگ در سراسر دنیا اجرا داشته است.

یوهانس کنراد ماک و تیلمن بونینگ نوازندگان ویولن، ایوو باور نوازنده ویولا و ماتیاس موسدورف نوازنده ویولنسل گروه هستند که به اجرای آثار بزرگان موسیقی می‌پردازند.

اما پیش از شروع کنسرت کوارتت لایپزیک، بر اساس نوآوری این دوره جشنواره موسیقی مبنی بر اجرای یک هنرمند جوان پیش از کنسرت‌ها، پریناز حیدری نژاد نوازنده 13 ساله گیتار کلاسیک روی صحنه آمد و چند دقیقه به اجرای موسیقی پرداخت.

پس از آن اعضای گروه لایپزیک به صحنه آمدند و اجرای خود را آغاز کردند. قطعه اول در فضایی شوخ آغاز شد اما کم‌کم به آرامش رسید و گفت‌وگوی میان سازها در فضایی آرام ادامه پیدا کرد. در بخش‌هایی از این قطعه تک‌نوازی یکی از سازها به گوش می‌رسید و در لحظاتی دیگر همه سازها بدون هیچ اختلاف زمانی به اجرای نت‌های یکسان می‌پرداختند.

در بخش‌های پرهیجان آرشه‌های سریع نوازندگان با پرش و ضربه همراه بود و در زمانی دیگر آرشه‌ها به آرام‌ترین شکل ممکن روی سیم کشیده می‌شدند. الگوهای ریتمیک در طول قطعه‌ها گسترش می‌یافت و سازها به تکرار جملات یکدیگر یا پاسخ دادن به جمله دیگری می‌پرداختند. بخش‌های بسیار تند با اجرای مسلط نوازندگان همراه بود و بخش‌های آرام با احساس اجرا شدند.

یکی از مشکلات بزرگ این کنسرت این بود که بروشوری برای آن منتشر نشده بود و در کاتالوگ جشنواره هم لیستی از قطعات اجرایی نیامده بود. این موضوع دو مشکل برای حاضران در سالن به وجود آورد. اول اینکه آن‌ها متوجه نمی‌شدند چه اثری را از کدام آهنگساز می‌شنوند، اما مشکل دوم و بسیار بزرگ‌تر این بود که شنوندگان نمی‌دانستند زمانی که نوازندگان سکوت می‌کنند قطعه به پایان رسیده است یا سکوت بین موومان‌های یک قطعه است. این موضوع باعث شد تماشاگران در تمام سکوت‌های بین قطعات به تشویق گروه بپردازند و این موضوع باعث ناراحتی بسیار نوازندگان و واکنش‌های عصبی آن‌ها شد.

پاره شدن سیم سازها نیز یکی از اتفاقات نادری بود که در این کنسرت دو بار رخ داد. وقتی نوازنده ویولن با قدرت مشغول نواختن بود سیم ساز در میانه قطعه پاره شد و نوازنده برای تعویض آن از صحنه خارج شد. پس از چند دقیقه به صحنه بازگشت و گروه اجرای خود را از سر گرفتند. اما با گذشت دقایقی بار دیگر این اتفاق برای نوازنده ویولنسل رخ داد و سیم ساز او در میان قطعه‌ای تند و پرقدرت پاره شد. او با گفتن اینکه چنین اتفاقی یک سورپرایز است به پشت صحنه رفت.

کوارتت لایپزیک با اجرای بسیار خوبی که به نمایش گذاشتند مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند و کنسرت خود را به پایان بردند. در این کنسرت مهمانان خارجی بسیاری در کنار علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، لوریس چکناواریان، پیتر سلیمانی‌پور، حسن ریاحی و... حضور داشتند. مریم درویش