سرویس سینمایی هنرآنلاین؛ مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید، که یکی از نادرترین اختتامیه‌های جشنواره را در طی دوره‌های پیشین رقم زد.

این مراسم در سالن همایش‌های کاخ جشنواره (برج میلاد) رأس ساعت 19 و طبق برنامه از پیش تعیین شده، آغاز شد.

مجری این مراسم را محمد سلوکی برعهده داشت که در همان ابتدا به این موضوع هم اشاره کرد که برای اولین بار این مراسم رأس ساعت شروع شد.

بر خلاف سال‌های گذشته خبرنگاران در جایگاه مشخص در این جشن حضور داشتند و تقریباً همه حضار در سالن به انتظار پرواز سیمرغ‌ها نشسته بودند و خوشبختانه هیچ ازدحام و شلوغی در کنار سن و اطراف سالن دیده نمی‌شد.

سن این دوره از مراسم اختتامیه با گل‌های طبیعی در اطراف چیده شده و آل سی دی‌ها با توجه به نور سالن تنظیم شده بود.

سلوکی در همان ابتدای مراسم گفت که بعد از مدت‌ها به روی سن و برای اجرا آمد ه است. در همین حین از محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر دعوت کرد تا به روی سن حاضر شود.

همزمان با ورود دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نامه دبیر جشنواره که صدای آن پخش می‌شد و خود وی روی سن حضور داشت، قرائت شد.

حسین فریدون مشاور عالی رئیس جمهور، همچنین علی جنتی وزیر ارشاد، ایوبی رییس سازمان سینمایی و دیگر مسوولان سینمایی و هنرمندان نیز از دیگر حاضران این برنامه بودند.

طبق وعده‌های دبیر جشنواره، این مراسم سخنرانی نداشت و بلافاصله محمد سلوکی اولین بخش را اعلام کرد و از داوران بخش انیمیشن خواست تا به روی سن حاضر شوند.

محمد امین همدانی اولین دلخوری خود را در اختتامیه بیان کرد

ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای ساخت انیمیشن "پادشاه آب"، از حامد کاتبی برای "در مسیر باران" تقدیر شد.

محمد امین همدانی برای فیلم "فهرست مقدس"در بخش انیمیشن جایزه بهترین فیلم را کسب کرد و بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: بخش پویا نمایی هم در جشنواره فیلم فجر وجود داشت. 8 انیمیشن در این دوره بود. اما دغدغه ما سیمرغ گرفتن نیست، بلکه دیده شدن است. مخاطب من علاوه بر مردم، مسئولین کشور هم هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در زمانی که "شاهزاده روم" در جشنواره سی و سوم مورد استقبال قرار نگرفت اما از خیلی از سیمرغ‌ها بیشتر فروخت. جا داشت این فیلم‌ها دیده شوند. فارغ از همه سرمایه‌های خصوصی و دولتی. ما در مرحله اثبات انیمیشن هستیم. فکر می‌کنم این اثبات باید تکرار شود و در سال‌های آینده نگاه درست‌تری به انیمیشن شود.

سروش محمدزاده: خوشحالم فیلمم دیده شد/ اشک‌های مادر برای پسرش

بهترین فیلم "هنر و تجربه" به فیلم "نیمرخ‌ها" زنده‌یاد ایرج کریمی و بهترین کارگردانی این بخش، به سروش محمدزاده برای فیلم "چهارشنبه" رسید.

سروس محمدزاده بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: ممنون از گروه هنر و تجربه که امکان دیده شدن به این فیلم را دادند. ممنون از یوسف وجدان دوست تهیه کننده این فیلم و شهاب حسینی و علیرضا شمس که بدون آن‌ها فیلم ساخته نمی‌شد.

وی در پایان گفت: این جایزه را به پدر و مادر خودم و پدر مادر تهیه کننده اهدا می‌کنم.

اما فیلم "نیم رخ‌ها" بدون حضور کارگردانش زنده یاد ایرج کریمی جایزه گرفت و مادر او برای دریافت این جایزه به روی سن آمد که همه حضار در سالن به احترام او ایستاده کف زدند.

بعد از دریافت این جایزه مادر این کارگردان گفت: تشکر از همه کسانی که برای فیلم "نیم رخ‌ها" زحمت کشیدند و جای ایرج خالی است.

مهرداد اسکویی برای فیلم رویای دم صبح

سیمرغ بهترین فیلم مستند هم به "A175" به تهیه‌کنندگی بهروز نورانی‌پور تعلق گرفت.

جایزه ویژه به فیلم "رویاهای دم صبح" به تهیه‌کنندگی مهرداد اسکویی رسید.

سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری مستند به رضا تیموری برای تصویربرداری فیلم اهالی خیابان یک طرفه اهدا شد.

اما اسکویی بعد از دریافت جایزه خود گفت: این جایزه را در این صحنه می‌گیرم. در کنار ده فیلم دیگر که یکی از یکی بهتر بودند. نشان دادن رنج گاهی برای جلویگری از ایجاد رنج است. ما بعضی وقت‌ها می‌خواهیم هشدار بدهیم و من از همه دوستانم تشکر می‌کنم که در روح و کالبد این فیلم دمیدند.

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه فیلم فجر؛ برنامه‌ی اجرای موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی برپا شد.

معتمدی خواننده موسیقی روی سن حاضر شد و قطعه‌ای را اجرا کرد که بر خلاف مراسم‌های قبلی هیچ گونه ساز و نوازنده‌ای روی سن نبود.

این اجرا به صورت خاص اجرا شد. یک کار تلفیقی تصویر نوازنده‌ها روی آل سی دی و خواننده به تنهایی روی سن اجرا کرد.

از تشویق بی شمار حضار تا کنایه سلوکی به فراستی/ ابد و یک روز سالن را منفجر کرد

اما در بخش " نگاه نو" سالن از سکوت درآمد وبه دلیل انتخاب فیلم "ابد و یک روز" با تشویق‌های مکرر مردم و هنرمندان در سالن روبرو شد.

سعید روستایی با حضور روی سن برای دریافت جایزه بخش نگاه نو با تشویق بسیار زیاد مواجه شد. او برای بهترین فیلم سیمرغ بلورین بخش نگاه نو را دریافت کرد.

اما محمد سلوکی با کنایه به او بیان کرد: آقای فراستی در سالن حضور دارند. تا اینکه روستایی پشت میکروفن آمد و دوباره با تشویق همراه شد.

او گفت: قدم اول اطمینان است که هیچ کس این فیلمنامه را باز نمی‌کرد، حتی برای لحظه‌ای که بخواند. من از آقای سعید ملکان تهیه کننده فیلم تشکر می‌کنم.

جایزه ویژه هیات داوران به محمدحسین مهدویان برای فیلم "ایستاده در غبار" که باز هم با تشویق‌های مکرر همراه شد.

محمدحسین مهدویان بعد از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم قدر بزرگان سینمای ایران را بدانیم. خیلی حیف بود که ابراهیم حاتمی کیا در این سالن نیست و من با رخصت از ابراهیم حاتمی کیا این جایزه را می‌گیرم.

اما در پایان این بخش هم جایزه بهترین فیلم اهدا شد به فیلم "ابد و یک روز" به تهیه کنندگی سعید ملکان که باز هم با تشویق بی شمار سالن و حضار روبرو شد.

بهرام رادان در کنار سلوکی برای اجرا سودای سیمرغ

بهرام رادان با دعوت سلوکی به روی سن آمد تا هر دو جوایز ای نبخش که مهمترین بخش جشنواره فیلم فجر بود را اهدا کنند.

رادان در همان ابتدا گفت: چند نام بزرگ در این جشنواره هستند گمنام و صاحب نام که می‌توانند در این جشنواره امتیاز داشته باشند. خوشحالم که فیلمسازان جوان پا به عرصه سینما گذاشته‌اند.

اما در اولین بخش، بخش جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری بود که بعد آر معذفی هیات داوران جایزه‌ها به هنرمندان اهدا شدند.

سیمرغی که به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم شد

جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای "ایستاده در غبار" تعلق گرفت و جلوه‌های ویژه بصری هم به سید هادی اسلامی برای فیلم "بادیگارد" اهدا شد. این هنرمند سیمرغ خود را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم "ابد و یک روز" رسید. ملکان از همه دست اندرکاران این فیلم تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم "ایستاده در غبار" اهدا شد.

شجاعی هم بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: من تشکر می‌کنم از ابراهیم حاتمی کیا که اولین کارهایم را با ایشان شروع کردم.

اشک‌های محمدرضا دلپاک برای زنده یاد یدالله نجفی

سیمرغ بهترین صدا (صداگذاری و صدابرداری) به سعید بجنوردی، محمد رضا دلپاک، حسین مهدوی برای فیلم "لانتوری" تعلق گرفت. محمدرضا دلپاک صداگذار سینمای ایران جایزه خود را که برای فیلم "لانتوری" گرفته بود، تقدیم به همسر زنده یاد یدالله نجفی کرد.

دلپاک با حضور روی سن در هنگام دریافت جایزه‌اش برای فیلم "لانتوری" گفت: تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند در جمع ما عزیزی نیست که بیست روز است سکوت کرده است.

این جایزه‌ام را تقدیم به همسر زنده یاد یدالله نجفی می‌کنم.

میرکریمی جایزه موسیقی را گرفت

محمدرضا علیقلی برای فیلم "دختر" و امکان مینا" سیمرغ بلورین بهترین جایزه موسیقی را دریافت کرد که به دلیل عدم حضور در سالن، رضا میرکریمی جایزه وی را دریافت کرد.

دهقانی: فیلمسازان جوان اجازه مرگ سینمای ایران را نمی‌دهد

بهرام دهقانی سیمرغ بلورین بهترین تدوین را برای فیلم "ابد و یک روز" به کارگردانی سعید روستایی دریافت کرد.

این سومین سیمرغ بلورین بهرام دهقانی بود. وی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: باید از هئیت داواران تشکر کنم. خوشحالم که سعید روستایی و هم نسلانش اجازه نمی‌دهد سینما در ایران بمیرد و ضعیف شود. خیلی از دوستان در تلویزیون حرف‌هایی می‌زنند که سینما این عیب و آن عیب را دارد. من این طور فکر نمی‌کنم و خوشحالم نسل جوان اجازه مرگ سینمای ایران را نمی‌دهد.

شبنم مقدمی برای فیلم "نفس" و " زاپاس"

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شبنم مقدمی برای فیلم‌های "زاپاس" و "نفس" تعلق گرفت.

مقدمی بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: دو سال پیش که سیمرغ بلورین گرفتم، پدرم در قید حیات بودند، دو سال پیش این سیمرغ را به پدرم تقدیم کردم. الان هم این سیمرغ را به روح بلند و شریف پدرم تقدیم می‌کنم.

از سکوت نوید محمدزاده تا صدای لرزان پریناز ایزدیا ر

سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد به نوید محمد زاده برای فیلم "ابد و یک روز" اهدا شد. نوید محمدزاده بازیگر سینما برای فیلم "ابد و یک روز" سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را کسب کرد.

نوید محمدزاده بعد از دریافت جایزه‌اش پشت میکروفن آمد وچند دقیقه‌ای سکوت کرد. در همین حین از گوشه و کنار در وصف او صدای داد و فریادها می‌رسید. او پشت میکروفن لحظه‌ای ایستاد و سکوت کرد و با سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل به جایگاه خود بازگشت.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به پریناز ایزدیار برای فیلم "ابد و یک روز" تعلق گرفت. او هم روی سن آمد و با صدای لرزان از هیات داوران و دیگر همکارانش تشکر کرد.

پرویز پرستویی سیمرغ خود را به پیشکسوتان تقدیم کرد

پرویز پرستویی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم "بادیگارد" دریافت کرد و گفت: "من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر زبیحی فیلم "بادیگارد" هستم.

وی بیان کرد: خالق "بادیگارد"، ابراهیم حاتمی کیا است. خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم، که اعضای هیئت محترم داوران این نقش را شایسته سیمرغ بلورین دانستند.

وی در ادامه بیان کرد: این سیمرغ را تقدیم می‌کنم به ابراهیم حاتمی کیا و به رسم ادب این سیمرغ را تقدیم می‌کنم به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند. استادان 5 تن سینمای ایران، عزت الله اتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی.

سیمرغ بهترین فیلمنامه به سعید روستایی برای فیلمنامه "ابد و یک روز" اهدا شد که باز هم با تشویق‌های زیادی روبرو شد.

بلافاصله سیمرغ بهترین کارگردانی "سودای سیمرغ" به سعید روستایی برای کارگردانی فیلم "ابد و یک روز" اهدا شد که هنوز به جایگاه خود نرسیده بود، دوباره به روی سن حاضر شد.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره‌ی فیلم فجر به هومن سیدی برای "خشم و هیاهو" تعلق گرفت.

هومن سیدی بعد از دریافت جایزه خود گفت: من واقعاً توقعی نداشتم که جایزه بگیرم و آمده بودم که فقط همکاران و دوستانم را تشویق کنم. خیلی خوشحالم و ممنونم از هیات داوران که فیلم "خشم و هیاهو" را دیدند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره اهدا شد به فیلم "ایستاده در غبار" برای حبیب والی نژاد که تهیه کننده این فیلم بود.

در بخشی از مراسم اختتامیه فیلم فجر، با حضور حجت‌الله ایوبی، علی جنتی و محمد حیدری سیمرغ زرین"نگاه ملی" جشنواره‌ فیلم فجر به "نفس" نرگس آبیار تعلق گرفت.

تقدیر از خانواده شهید حاج احمدمتوسلیان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

فیلم برگزیده هم به "ابد و یک روز" رسید

فیلم برگزیده سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از نگاه مردم به فیلم "ابد و یک روز" رسید.

رضا میرکریمی کارگردان سینما به روی سن آمد تا این جایزه را اعلام کند. او از محمد حیدری به خاطر اختتامیه با شکوه و منظم تشکر کرد. وبعد فیلم‌ها را به ترتیب اعلام کرد.

وی گفت: امسال یک تیم 100 نفره آرا مردمی را جمع کردند. که در رأس آن‌ها علی آشتیانی پور بود. پنج فیلم اول به این قرار هستند. از انتها فیلم‌های "اژدها وارد می‌شود"، "ایستاده در غبار"، "بارکد"، "بادیگارد" و فیلم "ابد و یک روز" که به عنوان فیلم برگزیده اعلام شد.

در انتها عوامل فیلم "ابد و یک روز" به روی سن آمدند و مورد تشویق واقع شدند.

این مراسم رأس ساعت 21:15 دقیقه به پایان رسید.