سرویس تئاتر هنرآنلاین : سالن سایه مجموعه تئاترشهر این روزها میزبان نمایش "گنجفه" به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی است که پیشتر نیز در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفته بود.

نوشین تبریزی با اشاره به طولانی شدن فاصله زمانی میان اجرای نخست این نمایش در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر تا کنون، به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: طولانی شدن فاصله اجرا در جشنواره فجر تا اجرای عمومی مشکلی است که نه تنها برای گروه نمایش ما بلکه برای همه گروه‌های نمایشی به خاطر کمبود تعداد سالن‌ها و نوع برنامه‌ریزی وجود دارد و این مسئله چیزی است که بالاخره باید پذیرفت و ما نمی‌توانیم درباره آن کار خاصی انجام دهیم. ما هم مثل سایر گروه‌ها در نوبت اجرا بودیم و بر این اساس، این مقطع زمانی به اجرای عمومی ما اختصاص پیدا کرده است.

کارگردان نمایش "گنجفه" با اشاره به تغییرات ایجاد شده در این نمایش نسبت به نخستین اجرای آن در جشنواره سال گذشته، خاطرنشان کرد: چون انتخاب آثار و اعلام زمان اجراها بسیار طولانی شد، من مجبور شدم که تغییراتی در بازیگرانم ایجاد کنم. همان گونه که می‌دانید یکی از تغییرات چشم‌گیر این اجرا مربوط به عدم حضور لیندا کیانی و پژمان جمشیدی در اجرای عمومی این نمایش است، چراکه من نمی‌توانم به نه تنها پژمان جمشیدی بلکه هر بازیگر دیگری بگویم که چون ممکن است من در فلان زمان اجرا داشته باشم هیچ کار دیگری را قبول نکند. در مورد پژمان جمشیدی هم به این شکل من نمی‌توانم از او بخواهم که قرارداد فیلم نبندد که شاید من امسال نمایشم را بتوانم اجرا کنم. ضمن اینکه زمانی‌که پژمان جمشیدی در جشنواره در کار من بازی کرد همان موقع به من گفته بود که قرار است در پروژه‌ای برای پیمان قاسم‌خانی بازی کند اما متاسفانه آن فیلم هم که قرار بود اردیبهشت‌ماه کلید بخورد بنا به دلایلی به تعویق افتاد و نهایتا زمان فیلمبرداری آن همزمان شد با اجرای عمومی ما. به همین خاطر از محمدرضا مالکی به عنوان بازیگر جایگزین پژمان جمشیدی استفاده کردم. البته مالکی در اجرای جشنواره در دو نقش دیگر بازی می‌کرد ولی در اجرای عمومی به جای دو نقشی که او ایفا می‌کرد مجید آهنگران و پژمان عبدی حضور خواهند داشت. لیندا کیانی هم به دلیل مسافرتی که در پیش داشت و نمی‌توانست زمان آن را تغییر دهد در نمایش حضور ندارد و به جای او پریسا محمدی جایگزین شده و بقیه بازیگران نمایش همان هنرمندانی هستند که در اجرای جشنواره بازی کردند.

او در رابطه با دیگر تغییراتی که در اجرای عمومی این نمایش ایجاد شده، ادامه داد: در اجرای جشنواره‌ای موسیقی ما به شکل پلی‌بک پخش می‌شد اما در اجرای عمومی قطعا موسیقی زنده داریم و ابوذر همتی به عنوان خواننده و فرزاد برهمن به عنوان نوازنده تار و سه تار، گروه را همراهی می‌کنند. صحنه‌پردازی نمایش نیز تا حدودی تغییر کرده چون الان در سالن سایه اجرا می‌رویم که عمق کمتری نسبت به تالار چهارسو دارد. بنابراین نمایش در عرض گسترده‌تر شده ضمن اینکه یک صحنه نیز به نمایش اضافه شده و در کلیت نیز اجرای بازیگران و میزانسن اثر به خصوص در صحنه آخر کاملا تغییر کرده است. امیدوارم که بتوانیم در اجرای عمومی با تغییراتی که ایجاد کردیم و به نظرم کار را نسبت به اجرای جشنواره تکمیل‌تر کرده، بهتر دیده شویم.

تبریزی درباره مضمون نمایش نیز خاطرنشان کرد: ما در داستان نمایش یک درام اجتماعی داریم که در یک بستر تاریخی، سیاسی بین سال‌های 1315 تا شهریور 1320 که متفقین به ایران حمله می‌کنند روایت می‌شود. این تاریخ و اجتماع هر دو به پیش بردن داستان کمک می‌کنند یعنی در قسمت‌هایی از نمایش این تاریخ است که بعضی عوامل را جلو می‌برد و در بخش‌هایی دیگر اتفاقات اجتماعی و شخصی آدم‌هاست که قصه را پیش می‌برد. در این داستان یک خانواده قجری هستند که بین سال‌های 1315 تا 1320 قرار دارند و نقطه عطف داستان من، پایان آن است و مربوط به روز ورود متفقین به ایران است که برای آنها اتفاقاتی رخ می‌دهد.

نمایش "گنجفه" به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی از 19 بهمن‌ماه تا 18 اسفندماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 20 در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. الهام شعبانی، پریسا محمدی، فریبا خادمی، یعقوب صباحی، محمد رضا مالکی، افشین سلیمان پور، پژمان عبدی، مجید آهنگران در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

گزارش تصویری مرتبط.