سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "خروس" نوشته محمد رحمانیان به کارگردانی سارا کریمیان اقبال به تازگی اجرای خود را در خانه نمایش دا آغاز کرده است.

کارگردان نمایش "خروس" در رابطه با انگیزه خود برای انتخاب این متن به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: من این متن را حدود دو سال پیش برای جشنواره دوره شانزدهم تئاتر دانشگاهی کارگردانی کردم و به این دلیل این متن را برای اجرا انتخاب کردم که این نمایشنامه بسیار متن جذاب و قویی دارد و یکی از بهترین آثار آقای محمد رحمانیان است، از سویی دیگر نوع محتوای این نمایشنامه یکی دیگر از انگیزه‌های من برای انتخاب این متن بود؛ مخاطب وقتی برای اولین بار با این متن مواجه می‌شود احساس می‌کند با اثری تاریخی در رابطه با حمله طالبان به افغانستان روبرو است درحالی که متن به طور کلی به تاثیر جنگ در همه زمان‌ها می‌پردازد و به ویژه بسیار متن زنانه‌ای است و من به عنوان یک کارگردان زن می‌توانم دغدغه خود را در این اثر پیدا کنم.

این کارگردان جوان تئاتر، نمایشنامه "خروس" را اثری بی‌طرف توصیف کرد که عوارض جنگ را به لحاظ اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه خاطرنشان کرد: کاراکترهای این نمایش، شخصیت‌های خاکستری هستند که در جنگ تمام عواطف و وجوه زندگی‌شان در چالش قرار می‌گیرد.

کریمیان اقبال در رابطه با اینکه تا چه اندازه در اجرای نمایش به متن نمایشنامه وفادار بوده است، توضیح داد: شیوه اجرایی ما به صورت رئال است اما در طراحی صحنه سعی کردیم یک طراحی نمادین داشته باشیم، ضمن اینکه تغییر خاصی هم در متن ایجاد نکردم و سعی کردم تا جایی که در توان دارم واقعیت متن را به نمایش بگذارم. اما تاثیر موسیقی بومی خطه افغانستان تنها رکن اصلی است که به این نمایش اضافه شده است که بنابراین، ما از یک نوازنده بسیار حرفه‌ای در این کار بهره گرفتیم که چند نوع ساز خطه افغانستان را در این نمایش اجرا می‌کند.

نمایش "خروس" داستان یک خانواده روستایی در دره پنج‌شیر است که گرفتار جنگ هستند و اینها در این بین به زندگی خود ادامه می‌دهند و ما تنها گوشه‌ای از این زندگی را می‌بینیم، ضمن اینکه در این نمایش به مظلومیت زنان در کشورهای در حال جنگ به نحوی برجسته پرداخته می‌شود.

نمایش "خروس" با بازی رها مقدم، بهنام مومنی، سارا کریمیان اقبال و احسان طیب از 14 تا 30 بهمن ماه هر شب ساعت 20 در تماشاخانه دا روی صحنه می رود.

سیاوش الهی‌نیا نوازنده رباب، دوتار هراتی، دنبوره، کوزه، دونلی و پردیس دهپور (همخوان) دیگر عوامل این نمایش هستند.