سرویس تجسمی هنرآنلاین: حمید هادی‌نژاد هنرمند طراح ایرانی، مقیم آلمان است که آثارش از 16 بهمن ماه با عنوان "نشانی‌های نرفته" در گالری افرند به روی دیوار رفته است. او درباره این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 16 اثر طراحی در ابعاد 100 در 70 سانتی‌متر و 50 در 70 سانتی‌متر با تکنیک مداد، مرکب و قلم مو به روی دیوار رفته است. وی درباره انتخاب عنوان "نشانه‌های نرفته" برای این نمایشگاه بیان کرد: معتقدم طراحی یا هر اثر هنری نشانه‌هایی از درون هنرمند است که او در خود جستجو می‌کند، گاهی این مسیرها را رفته و گاهی هم نرفته است. این تصاویر جستجویی در خودم است که آنها را پیدا کرده‌ام. چرا که معتقدم همیشه کوچه پس کوچه‌هایی هست که باعث می‌شود هنرمند در خودش جستجو کند و نشانه‌های نرفته را با نمایش آثار به نمایش درآورد.

این هنرمند ادامه داد: نمایشگاه من بیش از هر چیز انسان محور است، در برخی از آثار فرمت و حالت آنها تبدیل به شی و ابزار می‌شود و گاهی این فیگورها را می‌توان تغییر داد. در واقع هر کلیتی می‌تواند به ما این بهانه را بدهد که انسان را جستجو کنیم، منظور من از این طراحی‌ها فیگور نیست بلکه درون انسان و بازتاب آن به بیرون است که به نمایش در می‌آید. انسان امروز متفاوت از انسان گذشته است و تناسبات کلیشه‌ای گذشته دیگر وجود ندارد. در واقع هنرمند باید با کلیشه‌ها چالش داشته باشد. انسانی که امروز می‌تواند به راحتی در جنگ، آدم دیگری را به قتل برساند و او را بکشد، قطعا تناسباتش با انسان گذشته متفاوت است. پرتره‌ها، اندام‌های جانوری و اعضای بدن همگی طی فرایند دگردیسی مستمر خود را از محدوده‌های هویتی یکپارچه و پایدار می‌رهانند و در زنجیره‌ای از دلالت‌ها بازتابی از رویاها و تخیلات ما می‌شوند. این فرایند در طرح‌ها و نقاشی‌ها گاه به نفی دوگانه‌ انسان آزاد و ماشین بی‌اراده می‌انجامد و گاه تضاد بین موجودات فراطبیعی و واقعی را به چالش می‌کشد. هادی‌نژاد درباره فیگورهایی که برای بیان احساساتش استفاده کرده است افزود: نشانی‌های ظاهری هم وجود دارند، آناتومی بدن ما آدرس‌هایی هستند که هنرمند باید آن‌ها را جستجو کند، نگاه یک جنایتکار قطعا متفاوت است و انسانی که با جنایت خو گرفته اجزای بدنش برای هنرمند متفاوت است و دیگر عادی نیست؛ در واقع این‌ها دورخیزهایی هستند برای هنرمند که به حوزه روانشناسی نیز قدم می‌گذارد و با دیدگاه‌های دیگر به جهان اطراف خود می‌نگرد. این هنرمند درباره رنگ و تاثیر آن در آثارش گفت: در این کارها رنگ بخش تزیینی نیست و بیشتر بیان احوالات خودم است و در این دوره سیاه و سفید کار شده و بیشتر از طریق عنصر خط آنچه را که مد نظر داشتم به نمایش گذاشتم و در بخش رنگ نیز تلاش کردم از رنگ‌های نرمی که بیشتر تم خاکستری دارند استفاده کنم.

وی درباره تضادی که در مکتب اکسپرسیونیسم وجود دارد و او از آن بهره گرفته است، گفت: همواره پارادوکس‌ها برای من جذاب بوده‌اند. این پارادوکس صداقت و خلوصی دارد که برایم جذاب بوده است. در واقع اکسپرسیونیسم باید ریشه در فرم‌ها و لایه‌های زیبایی شناسانه کار داشته باشد وگرنه هر کاری را نمی‌شود اکسپرسیونیسم دانست، ضمن این که هر اثری که در آن ردی از خشونت دیده شود نیز اکسپرسیونیسم نیست، در واقع خشونت یکی از دلایل این سبک نقاشی است، اما همه آن نیست. هادی‌نژاد همچنین درباره استفاده از خطوط در آثارش نیز بیان کرد: یکی از گرایشاتی که در من نهادینه شده است استفاده از خط است و همواره تلاش می‌کنم با لطیف‌ترین خطوط هم تیزی‌ها را نشان دهم. هادی‌نژاد که 12 اثرش در گالری "نیرندورف" آلمان نگهداری می‌شود، درباره این آثار نیز توضیح داد: میرندورف یکی از گالری‌هایی است که از هنرمندان معاصر کسی را نمی‌پذیرد و اگر بخواهند اثری به نمایش بگذارند، در واقع آثار را از هنرمند قرض می‌گیرند. صاحب گالری یک مجموعه‌دار قدیمی است که آثار اکسپرسیونیست‌ها معروف را نگهداری می‌کند. مدتی قبل من از او خواستم تا به دیدن آثارم بنشیند و کارهایم را ببیند، پس از این که آثارم را دید، بسیار شگفت زده شد و بخشی از آثارم را در مجموعه خود نگهداری می‌کند. این گالری برای اولین بار است که آثار یک هنرمند جوان را در کل پروسه کاریش به نمایش گذاشته است. این آثار 12 اثر 50 در 70 سانتی‌متر است که به سبک اکسپرسیو کار شده، چرا که من هم در کل آثارم این رد همواره وجود داشته است، اعتراض و تنش همیشه در کارم بوده است و تنها حالت‌های آن تغییر کرده است. ضمن این که در آن آثار رنگ وجود دارد و در راستای خشونت است. وی درباره سبک و شیوه طراحی در ایران نیز گفت: متاسفانه در ایران همه فکر می‌کنند طراحی یعنی کار با ذغال و مداد روی مقوا، در حالی که این بزرگترین اشتباه است. طراحی یعنی سازماندهی و می‌توان از همه مواد و ابزار برای بیان احساس در طراحی استفاده کرد. تلاش کردم مرز‌کشی‌ها را بردارم و حس کردم با ابزار خودم آنچه را که مدنظر دارم به نمایش بگذارم. همانطور که گفتم گرایش شدید به عنصر خط دارم و نقب‌هایی هم به نگارگری ایرانی زدم با نگاه کاملا شخصی و استفاده از مکتب شیراز، در واقع عنصر خط بسیار در آثارم حکومت دارد و از این مکتب برداشت می‌کنم. گفتنی است، نمایشگاه "نشانی‌های نرفته" از 16 تا 30 بهمن ماه در گالری افرند واقع در یوسف آباد، جهان آرا، خیابان 19 (جلال حسینی) بعد از تقاطع اشک شهر، پلاک 48 پذیرای علاقمندان است.