به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، روز گذشته مهدی شفیعی و مهرداد رایانی میزبان جان لیندرز رئیس E.T.C. ، پیتر اسپیول مدیرکل و مدیر هنری تئاتر دولتی کارلس روهه وین از کشور آلمان بودند.

مهمانان حاضر ضمن معرفی زمینه‌های فعالیت، دستاوردها و توانایی‌های کمپانی تابعه خود، ابراز تمایل کردند در هریک از زمینه‌های تبادل تکنولوژی، بازیگر، اجرا، مدرس و دانشجو با هنرهای نمایشی ایران همکاری داشته باشند.

مهدی شفیعی در این جلسه با بیان سابقه تولیدات مشترک و تبادل بازیگر و کارگردان بین گروه‌های ایرانی و دیگر کشورها ابراز امیدواری کرد که در زمینه تجهیزات فنی سالن‌ها، آموزش کارشناسان سازه تئاتر، متصدیان فنی نیز ایران بتواند از متخصصان کشور آلمان بهره ببرد.

وی تجهیز و ساخت سالن‌های بلک باکس کم هزینه تئاتر در شهرستان‌های ایران را ضرورت هنرهای نمایشی ایران عنوان کرده و افزود: امیدوارم با برپایی ورک شاپ‌های بین‌المللی تخصصی برای نیروهای فنی و مهندسی تالارها کاستی‌های موجود در این زمینه هر چه زودتر رفع شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به این نکته که تولیدات مشترک باید به سوی شناخت عمیق فرهنگ‌های مختلف از ایران و باالعکس سوق داده شود گفت: تولید مشترک از دید ما تنها استفاده از نیروهای انسانی کشورها در نمایش نیست. اگر این تولیدات بدون شناخت کافی از فرهنگ یکدیگر صورت بگیرد برای مخاطب دستاوردی نخواهد داشت. باید فصل مشترک‌های فرهنگی را شناسایی کرده و روی آن دست به تولیدات مشترک بزنیم در این صورت است که به لحاظ معنایی و محتوایی برای هر دو فرهنگ موثر خواهد بود.

مهرداد رایانی مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی نیز با معرفی جشنواره های بین المللی ایران و تشریح رویکرد تخصصی هر جشنواره ابراز امیدواری کرد که این تعامل در زمینه های تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی نیز ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: مشتاقیم برای برپایی ورک شاپ های آموزشی در زمینه های تکنولوژی ، برندینگ و اقتصاد تئاتر برای آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان حرفه ای تئاتر با آخرین دستاورد های جهانی برنامه ریزی کنیم.

جان لیندرز ضمن تشریح برخی از امکانات و تجهیزات فنی تئاتر در آلمان ، تئاتر ایران را در زمینه تنوع شیوه های بازی ، تکنیک های اجرایی و حتی تنوع تماشاگران سالن ها مورد توجه قرار داده و توانایی بازیگران ایرانی را ستودند.