سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست ونهمین شب از اجراهای "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" با اجرایی از آنیما احتیاط همراه بود. در ابتدای این اجرا آنیما احتیاط کتابی را تحت عنوان "اتمسفری از جهان طیف‌ها، پروژه‌ای برای موزه هنرهای معاصر تهران"، میان مخاطبان توزیع کرد. این کتاب نوشته خود احتیاط است و چند ایده درباره اجراهای پرفورمنس در موزه هنرهای معاصر در آن نوشته شده است. سپس، آنیما به همراه پرفورمرهای دیگر به اجرای "ماهی‌گیری با هاراگوچی" که یکی از ایده‌های کتاب "اتمسفری از جهان طیف‌هاست" پرداختند. این اجرا چند لایه داشت و با سازهایی چون ساکسیفون، گیتارباس، دمام، توپ تنیس، توپ پینگ پنگ، میکس صدا، پلکسی و... همراه بود. در لایه آخر آنیما از چند مخاطب خواست تا آنها را همراهی کنند. در واقع مخاطبان با صدای نفس‌های دم و بازدم خود این گروه را همراهی کردند و سمفونی را ساختند که با ضبط آن قرار است در روز زادروز هاراگوچی در موزه هنرهای معاصر باز پخش شود.

آنیما احتیاط علاوه بر فعالیت‌های هنری خود در زمینه شعر و ادبیات نیز دست به قلم است. در واقع این اجرا دور از فضای ذهنی او نیست و مانند کارهایش از فضای سورئال برخوردار است.

آنیما احتیاط در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اجرا گفت: در واقع پرفورمنس‌آرت من همان کتابی است که در ابتدای اجرا میان مخاطبان توزیع شد. هدفم از این کار این بود که مخاطب با مجموعه‌ای از ایده‌ها و یکسری مفاهیم جدید آشنا شود. یکی از ایده‌هایی که در کتاب عنوان شده بود، ایده ماهی‌گیری با هاراگوچی بود که توانستیم آن را اجرا کنیم. چرا که باقی ایده‌ها نیازمند چیدمان و لایه‌های مختلفی هستند که به راحتی نمی‌شد در موزه اجرا کرد و امیدواریم بعدها این اتفاق رخ دهد. وی در پاسخ به این سوال که وقتی به راحتی امکان اجرای ایده‌ها وجود ندارد چرا این کتاب را نوشته است، اظهار کرد: امکان اجرا در موزه هست ولی نیازمند هزینه و حمایت است و امیدواریم در آینده این اتفاق رخ دهد. این هنرمند درباره لایه‌های فکری خود درباره هنر ضد خشونت نیز بیان کرد: به نظر من باید از واژه خشونت و مهرورزی با هم استفاده کرد، چرا که خشونت همیشه منفی نیست و گاهی جنبه‌های مثبتی نیز دارد. خود خشونت مفهومی است که باید باز شود و درباره آن صحبت شود. در واقع باید جنبه‌هایی که در فرآیند خلق اثر هنری از خشونت استفاده می‌شود را نیز بررسی کرد موضوعی مانند داعش یا جنگ که همواره همراه با خشونت است از نوع منفی و منفور آن است.

وی ادامه داد: اما خشونتی که در طبیعت دیده می‌شود، مانند شکار حیوانات در گردانه طبیعت خشونت منفی نیست، چرا که بخشی از طبیعت است. اما زمانی که دست بشر وارد می‌شود و اقدام به شکار حیوانات می‌کند قطعا منفی می‌شود. بنابراین من به جای هنر ضد خشونت می‌گویم هنر خشونت و مهرورزی و این اجرا نیز دور از این فضا نیست. احتیاط درباره استفاده از توپ در موسیقی نیز گفت: از توپ استفاده شد چرا که بخشی از صدایی بود که در اجرا به آن احتیاج داشتیم و این ترکیب برای ما مناسب بود. آنچه هدف بود اصواتی بودند که این ادوات موسیقی ایجاد می‌کردند و ما در کار از آنها استفاده کردیم. اینکه چرا قبلا از آنها استفاده نشده است، به نظرم اتفاقا خوب است و شیوه ما ابداعی است برای اینکه افق صوتی این سازها را گسترش بدهیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری فستیوال سی پرفورمنس اظهار کرد: به نظرم اگر روند تاریخی فستیوال را بررسی کنیم می‌بینیم برگزاری آن چقدر در میان مخاطبان هنر تاثیرگذار بوده است. این تاثیر کاملا مشخص است و نوع تاثیری که روی مخاطب داشته است نیز مشهود است. چندین سال قبل وقتی پرفورمنس آرت می‌دیدیم به دلیل عدم آشنایی برایمان ناشناخته بود، ولی امروز برایمان جا افتاده است و می‌دانیم قرار است با چه رویدادی روبه رو شویم. این فستیوال مهمترین کاری که انجام داد تاثیر روی گفتمان هنری بود و این تاثیر را در ذهن مخاطب گذاشته که از خود بپرسد قرار است در پرفورمنس آرت چه چیزی ببیند و چرا ببیند و با آگاهی حضور می‌یابند درحالی که پیش از این مخاطب گمان می‌کرد در اجرای پرفورمنس قرار است با یک اجرای تئاتری یا موسیقی مواجه شود. برگزاری فستیوال خود واژه پرفورمنس آرت را برای مخاطب باز کرده است و این اتفاق خوبی است.