سرویس تئاتر هنرآنلاین : در هشتمین روز سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پنجشنبه هشتم بهمن‌ماه 23 نمایش صحنه‌ای و خیابانی در قالب بخش‌های مختلف اجرا می‌شود.

نمایش‌های صحنه‌ای "هملت" کاری از کشور آلمان نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی توماس اوسترمایر ساعت 19 در تالار وحدت، "رعنا" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از لنگرود در دو نوبت 18 و 20:30 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، "عامدانه،عاشقانه،قاتلانه" به نویسندگی و کارگردانی ساناز بیان از تهران در دو نوبت 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو، "ترانه‌ای برای تو" به نویسندگی و کارگردانی امین ابراهیمی از کوهدشت در دو نوبت 17 و 19 در تالار سایه، "دعوت به دو نمایش همراه" به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان از تهران در دو نوبت 17:30 و 19:30 از تهران در تالار قشقایی، "انقلاب بدن-انتظار" به کارگردانی موخالد راسم کاری از کشور بلژیک در دو نوبت 17 و 20 در تماشاخانه سنگلج، "چر" نوشته ناصر حبیبیان به کارگردانی احسان ملکی از خرم آباد در تالار هنر، "سفر به نهایت دور" به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری از تهران در دو نوبت 18 و 20:45 در تالار استاد سمندریان، "سرگیجه" به نویسندگی و کارگردانی صادقی- صیاد برهانی از تهران در دو نوبت 17 و 19 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می روند.

همچنین در این روز نمایش های خیابانی و محیطی "پریگرینوس" به نویسندگی و کارگردانی جرزی زون از کشور لهستان ساعت 15:30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "خوشه برنج" به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر از آمل ساعت 16:30 در مجموعه تئاتر شهر،"مین بال" نوشته محسن مهدویان به کارگردانی صادق حسین‌پور از رشت در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "فیگور" نوشته اصغر خلیلی به کارگردانی مجتبی خلیلی از تهران ساعت 18 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "کسی فشنگ ها را نمی شمارد" به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی از ورامین ساعت 18 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "آخرین لالایی مادر" به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد ساعت 17 در باغ هنر(خانه هنرمندان) و "دیگه هیچی نمونده" نوشته هما پریسان به کارگردانی احمد صمیمی از تهران ساعت 17 در محوطه برج میلاد اجرا می شود.

در هشتمین روز از برگزاری جشنواره، تماشاخانه‌های خصوصی نیز میزبان نمایش‌های صحنه‌ای بخش "به علاوه تئاتر فجر" هستند.

بر این اساس، "اژدهاک" نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی مهدی پورخیاط در دو نوبت 18 و 19:30 در تماشاخانه ارغنون، "کمدی اتفاقات" نوشته ادواردو دفیلیپو به کارگردانی میثم عبدی در دو نوبت 18 و 20 در تئاتر باران، "آنالیز" به نویسندگی و کارگردانی سیما شیبانی در نوبت های 18،19 و 20 در خانه نمایش دا ،"کمد دیواری" نوشته کیوان میرمحمدی به کارگردانی کاوه مرحمتی، "آشوییتس" به نویسندگی و کارگردانی شهرام ابوالقاسمی در دو نوبت 19 و 21 در سالن استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه، "نارنجیغ" نوشته محمدرضا سجادیان به کارگردانی بهادر آذری ساعت 18 در تماشاخانه استاد مشایخی، "قایقانع" نوشته محمدرضا سجادیان به کارگردانی بهادر آذری در تماشاخانه مشایخی روی صحنه می رود.

در میان این آثار پیشنهاد می کنیم تماشای نمایش هایی همچون "سفر به نهایت دور" ، "رعنا" و نمایش خیابانی "خوشه برنج" را از دست ندهید.

نمایش "رعنا" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در هشتمین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 18 و 20:30 درتالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود.

علیرضا کوشک جلالی کارگردان نمایش "رعنا" در خصوص روند شکل‌گیری این اثر نمایشی به هنرآنلاین، گفت: هفت ماه پیش که برای برگزاری کارگاه بازیگری و کارگردانی به لنگرود آمدم، اندیشه نوشتن و اجرای نمایش رعنا با هنرمندان گیلانی در درونم شکل گرفت. در سفر بعدیم به لنگرود شروع به تحقیق کردم و با نمایشنامه رعنای شهروز آقایی‌پور که بر ساس طرحی از حجت صفاریان نوشته شده بود، آشنا شدم. این نمایشنامه، موتور اولیه رعنای من را شکل داد. پس از آن نمایش‌نامه منظوم در ارتباط با رعنا اثر نادر زکی‌پور، جرقه‌های جدیدی را در درونم روشن کرد.

او ادامه داد: مرحله بعد، خواندن کتاب "چگونگی زده شدن ترانه رعنا" اثر محمد قلی صدر اشکوری و دیدار و گفت‌وگو با این شاعر و پژوهشگر بزرگوار شرق گیلان بود. زادگاه صدر اشکوری، همان زادگاه رعنا است، و اتفاقات دوران رعنا به قدری شفاف در حافظه ایشان نقش بسته است که در حین تعریف وقایع و افراد آن دوران، احساس می‌کردم در اشکور کنار کرد آقا جان، بالای کوه ایستاده‌ام، رعنا کنارم و هادی سلاخی شده و ... .محمد قلی صدراشکوری فرهنگ‌نامه زنده و باارزشی است.

این هنرمند کتاب "از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی" اثر خلیل سلیمی و دیدار و گفتگو با این محقق را نقطه عطفی برای تحقیقات خود عنوان کرد و افزود: پس از آن، مدت زیادی در اینترنت پیرامون اسطوره‌ها و افسانه‌های گیلانی، بخصوص داستان رعنا تحقیق کردم و ورژن‌های مختلف ترانه رعنا را خواندم و شنیدم. مجموعه این خاطرات و فاکت‌های تاریخی، در برخی موارد کاملا متضاد، هم برایم جالب بود و هم ترس‌برانگیز. رعنا در جایی تنها یک عاشق عصیانگر بود، در جایی دیگر یک مبارز با افکار انقلابی، در جایی روسیاه بود و در جایی پاک و معصوم، در جایی با پسر کدخدا، "نوروز"، ازدواج کرده بود و بعد با معشوقش "هادی" راه فرار پیش گرفته بود، در جای دیگر، شب عروسی با هادی فرار کرده بود، در جایی عاشق "کردآقاجان"ٌ، پیرمرد مبارز جنگلی هم بود، در جایی دیگر تنها عشقش هادی بود، در جایی کردآقاجان یک یاغی معرفی می‌شود و در جایی دیگر یک مبارز، در جایی پس از کشته شدن هادی، کردآقاجان و رعنا به سرای خان می‌ریزند و مثل چریک‌ها خان و دارو دسته‌اش را ترور می‌کنند و... هزاران روایت ضد و نقیض دیگر.

او با این توضیح در ادامه متذکر شد: پس از این مرحله تصمیم گرفتم بند ناف تحقیقات تاریخی‌ام را قطع کنم و رعنای خودم را در ارتباط با دریافت‌هایم به نگارش درآورم. طرح نهایی را نوشتم و با کمک ناتاشا محرم زاده صحنه به صحنه آن را پرورش دادیم و نسخه اولیه نمایش‌نامه را اواخر فروردین به پایان بردم و به آلمان بازگشتم. پس از آن ناتاشا چند پیشنهاد برای بهتر شدن کار داد. با توجه به برخی از این پیشنهادات و تغییراتی که آنها را ضرور می‌دیدم، ورژن دوم "رعنا" را در آلمان نوشتم و برای تیم اجرایی فرستادم. اما هنوز احساس می‌کردم که این نمایش‌نامه تا روز آخر که به صحنه برود، جای کار دارد که دقیق‌تر شود. تمرینات را در خرداد ۹۴ در لنگرود شروع کردم و از تیم بازیگری و کارگردانی خواستم که با تحقیقات و پیشنهادات شان، کار را پر بارتر کنند. هر چه تمرینات جلوتر می رفت، بیشتر به نقاط ضعف و قوت کار پی می بردم. در چند جلسه با نادر زکی پور و ناتاشا محرم زاده این مشکلات را مطرح کردم، پیشنهاداتی ارائه دادم و بر اساس این پیشنهادات، چند صحنه حذف و چند صحنه اضافه شد و "رعنای۳" شکل گرفت.

کوشک جلالی اضافه کرد: پس از این که یک بار تمرین سراسری را انجام دادیم، بر سر دو راهی قرار گرفته بودم، چرا که پیدا کردن بازیگرانی قدر برای چنین نمایشنامه پر پرسوناژی، در شهرستان کوچکی مثل لنگرود دشوار بود. بنابراین یا می بایستی کار را تعطیل می‌کردم و یا تغییرات جدیدی، که به خط سیر اصلی کار لطمه نزند، در متن ایجاد کنم و من که عاشق رعنا، لنگرود، گیلان و تیم اجرایی نمایش شده بودم، آوار کار را بر سرم تحمل و تغییراتی بنیادی در ساختار نمایش، بر اساس توانایی بازیگران ایجاد کردم و "رعنای ۴" شکل گرفت.پس از این که یک بار تمرین سراسری "رعنای ۴" را انجام دادیم، آخرین روتوش ها را با کمک بازیگران و نادر زکی پور انجام دادم و "رعنای ۵" شکل گرفت. نمایشی که با خون و دل خوردن های فراوان همراه بود و بوی عشق و عصیان و سرکوب می دهد.

گفتنی است؛ مهرانه به نهاد، مجید پتکی، مهدی مخبری، ارشد امیراسکندری، تارا قاسمی نژاد، مصطفی غلامی، مجتبی معیری نیا، برنا احمدنژاد، محمد تقی زاده، امیرقاسم وطن خواه، محبه میرباقی نژاد، مهدی محمدپور، ابوالفضل ندافی، حجت‌ا... صفاریان و فریبرز زیده سرایی بعنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش می کنند.

روایتی از جهان‌های موازی در جشنواره تئاتر فجر

گروه تئا‌تر "اقیانوس" با نمایش " سفر به ‌‌نهایت دور " نوشته و کار محمد میر علی اکبری از تهران یکی از آثار راه یافته به بخش تازه‌های تئا‌تر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر است که در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 18 و 20:45 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود. میر علی اکبری با ارائه توضیحاتی در مورد این نمایش گفت: این متن را سال ۸۶ نوشتم و نگارش آن یک سال طول کشید. این نمایش در مورد جهان‌های موازی است.

او ادامه داد: داستان نمایش در زمان شکل‌گیری جنگ جهانی سوم شکل می‌گیرد که آدم‌ها از ترس جنگ فرار می‌کنند و به جهان‌های دیگری می‌روند. به این واسطه اتفاقات ممتدی در جهان‌های مختلف پیش می‌آید.

میرعلی اکبری با بیان اینکه این نمایش از ساختاری پیچیده برخوردار است عنوان کرد: این کار دو ساعت است و از داستان پیچیده‌ای برخوردار است. ما تمهیداتی را در کارگردانی و طرحی‌هایمان به کار بردیم تا به نقطه مدنظرمان برسیم.

این کارگردان تئا‌تر اظهار کرد: نمایش در سه ژانر اجتماعی، جنگی و تخیلی است، در واقع از زمان نوشتن می‌خواستم کار کردن در سه ژانر مختلف را تجربه کنم. این اتفاق در سینما و ادبیات پیش از این اتفاق افتاده است اما در مورد تئا‌تر اطلاعی ندارم. تمام تلاش خود را به کار برده‌ایم تا بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم و با تماشاگران‌مان ارتباط برقرار کنیم. در بازبینی کار این اتفاق شکل گرفت. ما به واسطه زمان زیادی که برای این کار درنظر گرفته‌ایم هارمونی و هماهنگی لازم را ایجاد کرده‌ایم و اینگونه نیست که مخاطبان با دیدن آن گیج شوند.

میرعلی اکبری خاطرنشان کرد: تمرین‌هایمان کامل شده است و اکنون در حال روتوش کار هستیم. طراحی صحنه و دکور کار بسیار سنگینی است، بنابراین در حال طراحی و اجرای آن هستیم.

مجید آقا کریمی، مجتبی پیرزاده، رامین سیاردشتی، آرش فلاحت‌پیشه، مسیح کاظمی، محمدرضا مالکی، کامبیز منصف، لادن نازی و آرزو نبوت بازیگران این نمایش‌اند.

همچنین روزبه حسینی (دراماتورز و مشاور کارگردان)، احسان فلاحت‌پیشه (طراح)، حامد حسینی (آهنگساز)، ایمان یزدی (دستیار برنامه ریز و مدیر تولید)، پویا نوروزی (طراح صدا و افکت)، حمید خوشنویس (مدیر اجرا و ساخت دکور)، مهتا کوچک (منشی صحنه)، مرتضی حقیقت بیان (مدیر اجرا)، مازیار تهرانی (طراح پوس‌تر و بروشور)، علی افشاری (مدیر صحنه)، فرزاد پارسیان (دسیار کارگردان) و الناز سعیدی (عکاس) دیگر عوامل اجرایی نمایش "سفر به ‌‌نهایت دور" هستند.

نمایشی آیینی با دغدغه محیط زیستی در جشنواره تئا‌تر فجر

نمایش "خوشه برنج" به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه تئا‌تر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر است که در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر ساعت 16:30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود.

محسن اردشیر در رابطه با ایده اولیه این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: کشور ما در حال حاضر به شکل عجیبی در خشک سالی به سر می‌برد؛ به طوری که روستاهای اطراف استان مازندران هم با اینکه سرسبز‌ترین استان کشور به شمار می‌آید دچار کم آبی‌های شده‌اند. ایده شکل‌گیری این اثر هم از دغدغه من برای مسائل زیست محیطی شکل گرفت. در ارتباط با همین موضوع به این فکر افتادم که در گذشته مردم ما به هنگام بارش‌های بیش از حد، آئینی را با عنوان "مم مم شو" اجرا می‌کردند که طی آن آئین از طبیعت می‌خواستند تا از بارش‌های بی‌اندازه جلوگیری کند. اما اکنون چیزی حدود ۲۵ سال است که دیگر این آئین اجرا نمی‌شود و ما شاهد بارش‌های آنچنانی نیستیم که نیازی به برگزاری این آئین باشد و به جای آن ما آئین "شیلونه" یا "تمنای باران" را داریم که با برگزاری این آئین از طبیعت می‌خواهیم که زمین‌های ما را از خطر خشکسالی نجات دهد. پارادوکس این دو آئین در ‌‌نهایت موجب خلق "خوشه برنج" شد.

او با اشاره به خط داستانی این نمایش ادامه داد: "خوشه برنج" روایت عشق یک کشاورز به خوشه برنج است. بنا به شرایط نامناسب آب و هوایی خوشه برنجی که این کشاورز به آن عشق می‌ورزد به مرگ نزدیک می‌شود اما در ‌‌نهایت با برپایی آئین تمنای باران این خوشه برنج از مرگ نجات پیدا می‌کند و زندگی دوباره شکل می‌گیرد.

کارگردان نمایش "خوشه برنج" در رابطه با چگونگی اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: ما حدود دو سال پیش پرمخاطب‌ترین اجرای تئا‌تر خیابانی در جشنواره فجر را داشتیم. موسیقی در این نمایش حرف اول را می‌زند و برای اجرا از تمام شیوه‌های ترکیبی خیابانی بهره بردیم. این نمایش به لحاظ بصری هم به گونه‌ای است که می‌تواند مخاطب را جذب کند.

در این نمایش بازیگرانی از جمله مرتضی ابراهیمی، مجید اکبری، محمد رضا شجاعی، محمد آذر گشپ، کمیل احمدی، افشین نبی‌پور، علیرضا قربانی، علی آهنگری، امیر علی یزدی، امیر محمد بهزادی، نگار مجدد، آیدا احمدی، سجاد حسینی، شایق موسوی، حسنی هدایتی، علی تقی‌زاده، سعید نصیری، مهیار ورزگان، اسماعیل شایانپور، پونه قدیری، سارا برزه کار و همچنین بازیگر خردسال یسنا بهداد به ایفای نقش و اجرای موسیقی بر عهده علی عباسی، سعید شفیعیان، محمد میر شکار، سعید رنجبر و علیا کاظمیان است.

نهمین روز جشنواره و 22 نمایش

در نهمین روز سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جمعه نهم بهمن ماه 22 نمایش صحنه ای و خیابانی در قالب بخش های مختلف اجرا می شود.

نمایش های صحنه ای "هملت" نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی توماس اوسترمایر از آلمان،ساعت 19 در تالار وحدت، "درخواب دیگران" به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند از تهران در دو نوبت 18:30 و 20:30 درتالار چهارسو، "زمانی برای گاوهای شیرده" نوشته حسین احمدی نسب به کارگردانی حسن سبحانی مینابی از میناب در دو نوبت 17 و19 در تالار سایه، "کات" نوشته فاطمه مکاری به کارگردانی صاحب آهنگر از ساری در دو نوبت 17:30 و 19:30 در تالار قشقایی، "چشم بر هم زدن" نوشته محمد زارعی به کارگردانی محمد حسین زیکساری از تهران در دو نوبت 15 و 19 در تئاتر مولوی، "خانه ای در آسیا" نوشته پالاسیوس دوردال به کارگردانی سنور سرانو از اسپانیا در دونوبت 18 و 20:30 در تالار حافظ، "هیچ کس نبود بیدارمان کند" نوشته محمد امیر یاراحمدی به کارگردانی پیام دهکردی از تهران در دو نوبت 18 و 20:45 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، "به یادآر مرا" به نویسندگی وکارگردانی فائزه رخ فیروز در دونبت 17 و 19 در تالار استاد انتظامی و "مرگ کسب و کار من است" نوشته صحرا رمضانیان به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان در دو نوبت 17 و 19 در تماشاخانه سرو روی صحنه می روند.

همچنین در این روز نمایش های خیابانی و محیطی "پسماندگان" به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از تهران ساعت 16 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "آخرین لالایی مادر" به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد ساعت 16:30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "نوازش جوجه تیغی" نوشته علی محمد رادمنش به کارگردانی فاطمه رادمنش ازتهران ساعت 17 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "کسی فشنگ ها را نمی شمارد" به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی از ورامین ساعت 18 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، "مهاجران سینه سرخ" به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش ساعت 17 در باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) و "ژست" نوشته کاوه مهدوی به کارگردانی فرامز قلیچ خانی ساعت 17 در محوطه برج میلاد اجرا می شود.

در نهمین روز از برگزاری جشنواره، تماشاخانه های خصوصی نیز میزبان نمایش های صحنه ای بخش "به علاوه تئاتر فجر" هستند.

بر این اساس "زن از خاطره عکس می گرفت" نوشته فرناز تبریزی به کارگردانی امیر آسانی در دو نوبت 17:30 و 18:30 در تماشاخانه ارغنون، "مده آ" نوشته مهدی شیخوند" به کارگردانی مشترک مهدی شیخوند وکلارا کورنا کاری مشترک از ایران و ایتالیا در دو نوبت 18 و20:30 در تئاتر باران، "جنی" نوشته فرشاد جعفری و به کارگردانی بهنام احمدی در دو نوبت 20 و 18 در خانه نمایش دا، "سوء تفاهم" نوشته آلبرکامو به کارگردانی محمد مهدی شاهی در دو نوبت 20 و 18 در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه، "آشوییتس" به نویسندگی وکارگردانی شهرام ابوالقاسمی در دو نوبت 21 و 19 در سالن استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه ایرانشهر، "خونه ما" به نویسندگی وکارگردانی سمن قناد در دو نوبت 18 و 20 در تماشاخانه مشایخی و "نسبیت خاص" نوشته بهادر کاتوزی به کارگردانی سمانه زندی نژاد در دونوبت 18 و 20:30 در تماشاخانه موج نو روی صحنه می روند.

در میان این آثار پیشنهاد می کنیم تماشای نمایش هایی همچون "زمانی برای گاوهای شیرده" و نمایش خیابانی "فیگور را از دست ندهید. تلفیق آئین های مردم جنوب با اثری از کافکا نمایش " زمانی برای گاوهای شیرده" کاری از گروه آنامیس نوشته حسین احمدی‌نسب به کارگردانی حسن سبحانی مینابی از شهرستان میناب در نهمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در دونوبت 17 و 19 در تالار سایه روی صحنه می رود.

حسن احمدی‌نسب در رابطه با موضوع این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: این نمایش درباره محو شدن انسان‌ها و برداشتی از رمان مسخ کافکا است که حسین احمدی‌نسب آن را به نگارش درآورده اما این کار را با آیین‌های مردم منطقه جنوب کشور ادغام کرده است.

او با اشاره به خط داستانی این نمایش ادامه داد: دو غریبه با موجودی که به درستی مشخص نیست انسان است یا حیوان وارد یک آبادی می‌شوند که آن آبادی پر از سحر و طلسم است. در این میان غریبه سوم که احتمال می‌رود انسان باشد در آبادی و در خانه صالح می‌ماند و صالح و برخی دیگر از افراد آبادی را محو کرده و در تلاش است تا بقیه مردم آبادی را هم محو کند و...

این کارگردان تئا‌تر در رابطه با شیوه اجرای این نمایش نیز عنوان کرد: شیوه اجرایی این نمایش بر اساس یک سری آئین‌های جنوب کشور است و بیشتر میزانسن‌ها و حرکت‌ها هم در این نمایش با تاکید بر روش‌های آئینی انتخاب شده‌اند و سعی کردیم حتی در میزانسن‌ها هم از باور‌ها و اعتقادات منطقه جنوب بهره بگیریم. این هنرمند خاطرنشان کرد: پیش‌تر که این نمایش در میناب به اجرا درآمد استقبال از این نمایش بسیار خوب بود و من فکر می‌کنم دلیل اصلی آن رگه‌های طنزی است که در این نمایش وجود دارد به علاوه اینکه در این کار به وفور از خرده فرهنگ‌های مردم جنوب بهره گرفته‌ایم. سبحانی مینابی درباره موسیقی این نمایش توضیح داد: ما در این نمایش از موسیقی زار و لیوو استفاده کردیم. همچنین از رقص‌های آیینی مانند رقص‌های مخصوص جزیره قشم و شهرستان میناب بهره گرفتیم. حسن ذاکری، کبری مسلمی، حسین اصیلی، زهرا رودابه، فرشاد اسلامی، علیرضا منصوری، سکینه باشنده، مهرداد ذاکری، علی اسدی، فاطمه احمدی نسب، اسماعیل مرادی، کلثوم تنومند و عبدالرضا سهرابی بازیگران این نمایش هستند.

˝فیگور˝جهانی عاری از جنگ را به تصویر می‌کشد

بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان هشت نمایش است. نمایش " فیگور " کاری از گروه "تجربه نو" به کارگردانی مجتبی خلیلی یکی از این آثار است که در نهمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر ساعت 17 در محوطه برج میلاد میزبان علاقمندان هنرهای نمایشی است. اصغر خلیلی نویسنده این نمایش می‌گوید: این اثر یک سه گانه است که نمایش "فیگور" آخرین و تکمیل کننده این آثار است. جهانی عاری از جنگ موضوعی است که در این تریولوژی به آن پرداخته‌ایم.

او عنوان کرد: گروه تئاتر "تجربه نو" از شش عضو فعال در سه زمینه تئاتر عروسکی، صحنه‌ای و خیابانی تشکیل شده است و در تولید تمام آثار همه با یکدیگر تعامل و همراهی دارند.

کارگردان نمایش "الیور تویست" خاطرنشان می‌کند: اجراهای برون مرزی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل در اجراهایمان تصویرسازی از جایگاه خاصی برخوردار است. تصویرسازی توسط بازیگران نمایش شکل می‌گیرد.

موضوع و نوع اجرا به گونه‌ای است که قابلیت برقراری ارتباط با تمام مخاطبان را دارد و آن به دلیل نگاه انسانی حاکم بر آن است. او افزود: این نخستین کاری نیست که در تئاتر خیابانی نوشته‌ام، پیش از این نمایش‌هایی مانند "کابوس واقعی" و "شطرنج" را نوشته و اجرا کرده‌ام. کارگردانی این نمایش بر عهده مجتبی خلیلی است البته ما همیشه با هم تعامل داشته‌ایم. خلیلی در رابطه با اهمیت تئاتر خیابانی گفت: معتقدم نمایش خیابانی فراتر از اجرای صحنه‌ای است، تنها جنبه عام بودن و سرگرمی را ندارند. مخاطب آن گسترده‌تر است بنابراین باید از ویژگی‌های خاص و درستی برخوردار باشد تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. چراکه این نمایش‌ها به مانند کارهای صحنه‌ای نیست که تماشاگرانش از قبل و با آگاهی و شناخت به تماشای آن بنشینند. عموما کارگردانان این حوزه می‌توانند در صحنه هم موفق عمل کنند.