سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دعوت به دو نمایش همراه" به کارگردانی محمد رحمانیان شامگاه چهارشنبه 7 بهمن ماه در تالار قشقایی به صحنه رفت. نمایشی که شاید هیچ کدام از تماشاگرانش فکر نمی‌کردند اثری را به تماشا بنشینند که بار دیگر بتوانند حضور هما روستا را بر صحنه حس کنند.

محمد رحمانیان پیش از شروع نمایش با درخواست از مخاطبان این اثر برای خاموش کردن تلفن‌های همراه شان گفت: طی روزهای گذشته شنیده‌ام تعدادی از تماشاگران هنگام اجرای نمایش سالن اجرا را ترک می‌کنند. فکر می‌کنم ما نیاز به بردباری بیشتری زمان تماشای نمایش‌ها داریم. البته می‌دانم که تعدادی از دوستان می‌خواهند به دیدن نمایش‌های دیگر جشنواره هم بروند اما خواهش می‌کنم به دلیل اینکه این نمایش دیالوگ محور است و ممکن است برای عده‌ای خسته‌کننده باشد قبل از اجرا سالن را ترک کنند.

او در ادامه با بیان اینکه امسال طبق خواسته خودش به جشنواره آمده است عنوان کرد: امسال نخستین سالی است که من به جشنواره دعوت نشده‌ام. خودم با مدیران مرکز هنرهای نمایشی تماس گرفتم و از آنها خواستم که بگویند چگونه می‌توانم در جشنواره حضور داشته باشم. حضور در این جشنواره یکی از افتخارات من است. سال گذشته مشغول ساخت فیلمی بودم که مرا بسیار آزار داد، از لحظه‌ای که وارد تئاتر شدم و چهره‌های دوستانی مانند سهراب سلیمی، هوشنگ قوانلو، حمیدرضا نعیمی و... را دیدم، بسیار خوشحال‌ام و حس خوبی دارم.

"دعوت به دو نمایش همراه" در دو اپیزود روایت شد. اپیزود اول داستان زنی است که در دنیای خود گم شده است که توسط دو بازیگر جوان نمایش اجرا شد.

شاید مهم‌ترین اتفاق با حضور مهتاب نصیرپور در اپیزود دوم شکل گرفت. اتفاقی که با گفتن نخستین دیالوگ این هنرمند از فیلم "مسافران" بهرام بیضایی تماشاگران را شوکه کرد. دیالوگی که گویی از زبان زنده‌یاد هما روستا گفته شد. نمایش مونولوگی هنرپیشه‌ای است که از یادها رفته است.

در این اجرا بخش‌هایی از نقش‌های اجرا شده توسط یکی از زنان بزرگ تئاتر ایران با بازی تاثیر برانگیز مهتاب نصیرپور به تصویر کشیده شد، تصویری که از بخشی از نمایش گویی دیگر صدای خود هما روستا بر صحنه نمایش بود و داستان زندگی او را روایت می‌کرد.

شخصیت چنان زیبا بر صحنه نقش بست که می‌شد از گوشه، گوشه سالن قشقایی صدای گریه تماشاگران را شنید و اشک‌های دلتنگی‌شان را بر گونه‌های خیس شان دید.

به گفته محمد رحمانیان، کارگردان این نمایش او قصد داشته تا این اثر را در زمان حیات هما روستا اجرا کند نه بعد از درگذشت او، که متاسفانه امکان پذیر نشده است.

این نمایش اقتباسی‌ آزاد از دو نمایشنامه "دعوت" غلامحسین ساعدی و "پیش از ناشتایی" یوجین اونیل است.

شایان ذکر است؛"دعوت به دو نمایش همراه" به مدت ده شب از 25 بهمن‌ ماه تا پنجم اسفند ماه در تالار عمارات مسعودیه اجرا خواهد شد.