سرویس مد و لباس هنرآنلاین : پریسا موسی‌پور در رشته طراحی دوخت تحصیل کرده و علاوه بر طراحی لباس، 17 سال سابقه تدریس دارد.

او در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین در مورد سابقه کاری خود گفت: در این سال‌ها با شرکت‌های مختلف کارکردم و علاوه بر آن دو سال به عنوان طراح لباس در یک کمپانی اماراتی مشغول فعالیت بودم و در بخش‌های مختلف طراحی پوشاک مانند لباس راحتی، لباس شب، مجلسی و... سابقه کار دارم.

او در مورد نحوه طراحی لباس برای تولید انبوه گفت: پیش از هر چیز باید توجه کنیم که شرکت تولیدی چه درخواستی از طراح دارد. گاهی اوقات دست طراح بسیار باز است و می‌تواند کارهای خلاقانه انجام دهد، اما در موارد دیگر محدودیت‌های زیادی برای طراح ایجاد می‌کنند که جلوی خلاقیت او را می‌گیرد. من همیشه تلاش کردم فضا را تغییر دهم و با بیان دلایل خود تولیدکننده را قانع کنم که انجام بعضی تغییرات و نوآوری‌ها باعث افزایش فروش می‌شود.

موسی‌پور افزود: اگر طراح لباس در زمینه دوخت و الگوسازی تبحر داشته باشد طرح‌های او به خوبی قابل تولید انبوه خواهد بود. بارها پیش آمده است که به خاطر برش غلطی که طراح در لباس قرار داده است همه مجموعه تولید شده خراب شده است. بنابراین طراح با درنظر گرفتن اصول اولیه می‌تواند بر اساس هر چیزی طراحی کند و آن طرح را به تولید برساند، اما این به شرطی است که طراح با خلاقیت خود طرحی ارائه دهد که هم اجرای خوبی داشته و هم قابل پوشیدن باشد.

این طراح لباس که در هنرستان به تدریس طراحی لباس، نگارگری، گرافیک و... مشغول بوده است در مورد درس‌های هنرستان گفت: قطعاً کمبودهای زیادی در دروس هنرستان وجود دارد و نیاز به بازنگری درس‌ها و کتاب‌ها هست. به کرات دیده می‌شود در بعضی هنرستان‌ها بیش از طراحی به دوخت توجه می‌کنند. در نتیجه گاهی هنرجو قادر به طراحی یک اندام نیست.

موسی‌پور در مورد آموزش‌های دانشگاهی نیز گفت: کیفیت آموزش‌ها کاملاً بستگی به دانشگاه دارد. تعدادی از دانشگاه‌ها از اساتید خوبی برخوردار هستند، اما بعضی از دانشگاه‌های ما ورودی راحت و خروجی راحت دارند، بنابراین دانشجو دانش کافی برای آغاز کار ندارد.

او در مورد جشنواره مد و لباس نیز گفت: من در دوره‌های اول جشنواره شرکت کردم، اما کیفیت جشنواره پایین بود و لباس‌هایی که ارائه کرده بودم مفقود شدند. بنابراین اعتماد خود را به جشنواره از دست دادم، اما شنیده‌ام که دوره‌های اخیر جشنواره کیفیت بهتری دارند. جشنواره مد و لباس برای جلب اعتماد طراحان و ترغیب آن‌ها به شرکت در جشنواره باید امنیت طرح‌ها را تضمین کند.

موسی‌پور ادامه داد: امیدوارم ایران به جایی برسد که رقابتی سالم و خوب بین همه طراحان به وجود آید. در سال‌های گذشته رقابتی در طراحی لباس ایران وجود نداشت چون سطح توقع تولیدکننده و مصرف‌کننده پایین بود. امیدوارم بین طراحان برای ارائه طرح‌های متنوع و جدید رقابت ایجاد شود.