سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رحیم رسولی، طنزپرداز معاصر درباره وضعیت طنز امروز ما گفت: اگر ما به این جمله میلان کوندرا استناد کنیم که "طنز برای سلطه‌ها عذاب آور است" باید به این امر نیز قائل باشیم که طنز ریشه اعتراض شرایط تاریخی -اجتماعی ما دارد.

او با بیان این مقدمه گفت: با این توضیح باید بگویم که دغدغه مولف و نویسنده یک اثر طنز اگر متناسب با شرایط تاریخی -اجتماعی‌اش باشد، اعتراض طنزآمیز او هویت مشخص تری به خود می‌گیرد.

رسولی گفت: در ادبیات طنز امروز ایران استعدادهای جوان و اهل کتابی هستند که رگه‌های از طنز اصیل در آثارشان قابل مشاهده است اما به صورت کلی من معتقدم طنز به مثابه ادبیات دست کم باید شرایط اجتماعی - تاریخی روزش را مد نظر قرار بدهد در حالی که امروزه روز بیش از همه موضوعات سخیف سوژه فکاهی نویسان ماست.

رسولی ادامه داد: سوژه کردن جراحی بینی یا دغدغه‌هایی از این دست به اعتراض که مایه اصلی طنز است هویت نمی‌دهد.

او گفت: از طرفی با وجود ممیزی خلاقیت‌ها و انگیزه‌ها کم می‌‍شود و مخاطب هم نمی‌تواند قضاوت درستی بر آثار منتشر شده داشته باشد. با این توضیح باید بگویم می‌توانیم مخاطب همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن نویسنده باشیم تا درباره اثر او قضاوت کنیم.

رسولی گفت: به هر روی من فکر می‌کنم طنز امروز ایران به جایگاه خودش به مثابه هنر اندیشه نرسیده است. طنزهایی که مورد حمایت جامعه بی درد و مورد تایید بخش مرفه جامعه باشد نمی‌تواند طنز واقعی باشد؛ طنزهای امروز بیش از همه فکاهیاتی هستند که لبخند را به زور روی لبان افراد جراحی می‌کند.

رحیم رسولی در پایان و در پاسخ به این سوال که آخرین اثری که از شما منتشر خواهد شد چه نام دارد گفت: هم اکنون مجموعه شعر طنزی در نشر مروارید هست با نام "نخ قورباغه" که در انتظار مجوز است.

به گزارش هنرآنلاین؛ آخرین اثر رحیم رسولی بهار امسال در نشر مروارید با عنوان "سوزن ته گرد" منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ای است از داستان‌های کوتاه طنز.

انتهای پیام/