سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمد مهدی رحیمیان مدرس عکاسی و عضو شورای هنری هشتمین دوره از جشنواره بینالمللی تجسمی فجر درباره این دوره از جشنواره به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: به نظر میرسد آثاری که به این دوره از فجر راه پیدا کرده است با توقع ما در نوع ارائه کیفی آثار فاصله دارد. رویکرد این دوره از فجر توجه به هنر جدید بوده است اما در آثار ارسال شده این رویکرد را نمیبینیم. هنوز آن ساختارهای قبلی آثار در این دوره نیز مشاهده میشود. شاید دلیل این موضوع آن است که شورای هنری مواضع نظری این دوره از جشنواره فجر را که تبیین کرده به هنرمندان ارائه نکرده است. به علاوه اگر زمان کافی داشتیم کیفیت و تنوع آثار نیز با آنچه اکنون به دست ما رسیده است فاصله پیدا میکرد.
وی ادامه داد: امسال جشنواره تغییر رویکردی داشته است اما این تغییر تنها در دیدگاه شورای هنری به وجود آمده است و فرصت اینکه در آثار هنری نیز تمام و کمال وجود داشته باشد وجود نداشته؛ اگر هنرمندان از رویکرد نظری شورای سیاستگذاری آگاهی دقیق داشتند میتوانستند آثاری را تولید کنند که در چارچوب تعاریف امسال فجر باشد.
این مدرس عکاسی با اشاره به اینکه امسال به نتیجه رسیدیم تمی برای جشنواره نداشته باشیم اظهار کرد: امسال همه اعضای شورای هنری، همه آثار را دیدند و از آنجا که همه آثار را ارزیابی کردند، توانستهاند نظر خود را درباره آنها بیان کنند. ما امسال اولویت را به ژانر یا مدیا نمیدهیم و بر اساس چارچوبهای تعریف شده برای شورا به سمت انتخاب اثر میرویم. به این ترتیب اگر داوری پیشینه مدیای خاصی را داشته باشد چون در فضای هنرهای تجسمی فعالیت دارد میتواند درباره اشکال دیگر هنرهای تجسمی نظر دهد و آثار متناسب با چارچوبهای جشنواره را انتخاب کنند.
رحیمیان درباره این موضوع که آیا جشنواره تجسمی فجر با رویکرد جدید خود میتواند به بیینال تهران تبدیل شود نیز توضیح داد: سالهاست که سابقه برگزاری بیینال را در آن چارچوبی که میشناسیم نداریم، فجر میتواند یک نقطه آغاز و تجربهای برای رسیدن به هدف ما یعنی برگزاری بیینال تهران باشد. اما اینکه باقی بیینالها را تعطیل کنیم نیاز به بررسی دارد. باید دید تجربه جهانی در این مورد چیست شاید بیینالها بتوانند به مسیر خود ادامه دهند و بیینال تهران هم بتواند به کار ویژه خود بپردازد. برای آنکه ما بتوانیم به شکلی که امروز درباره بیینال تهران به عنوان یک رویداد فراگیر تجسمی صحبت کنیم باید اساسنامهای طرحریزی و بررسیهای متعددی انجام شود تا دو سالانه یا بیینال تهران برگزار شود. بیینال ما قطعا باید به لحاظ ساختاری و نظری برگرفته از بیینالهای جهانی باشد و به علاوه به ملاک و معیارهای خودمان برای برگزاری آن نیز برسیم. باید شکل این کار به صورتی باشد که بتوانیم به هدف چنین بیینالی که عبور از مرزهای هنری و مرزهای میان مدیاهاست عبور کنیم.
انتهای پیام/