سرویس تجسمی هنرآنلاین: روشن نوروزی دبیر اجرایی جایزه عکس مستند اجتماعی شید درباره این جایزه که امسال مانند دوره قبل در خانه هنرمندان ایران برگزار نخواهد شد، به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، گفت: امسال به خانه هنرمندان نخواهیم رفت، زیرا از سوی مدیریت خانه هنرمندان به ما اعلام شد که باید برای برگزاری جایزه شید در این مکان مبلغ قابل توجهی را بپردازیم. او ادامه داد: ماجرا از این قرار است که ما مثل هر سال درخواستی را برای برگزاری جایزه شید به خانه هنرمندان دادیم و زمان نمایشگاه را هم مشخص کردیم، با این حال به ما گفتند که برای در اختیار داشتن نگارخانه ممیز باید 7 میلیون تومان بپردازیم. برای رفع این موضوع درخواست ملاقات با آقای رجبی معمار را کردیم و نامه‎ای نیز با امضای من، آقای هوشمندزاده و آقای مهری برای ایشان نوشتیم که به جای رسیدگی از سوی مدیریت خانه هنرمندان به روابط عمومی این مرکز ارجاع داده شد. روابط عمومی نیز در نهایت به ما گفت که چون در تاریخ مقرر پول را واریز نکرده‎ایم این گالری در تاریخ مورد نظر ما، به انجمن نقاشان اختصاص پیدا کرده است و ما اواخر اسفندماه با تخفیفی دو میلیون تومانی می‎توانیم گالری را در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: این موضوع برای ما پذیرفتنی نبود، به همین دلیل فراخوان جایزه ششم ید را منتشر کردیم. اکنون چند پیشنهاد بسیار خوب از سوی گالری‎های معتبر داریم که به پیشنهاد برگزاری جایزه شید را داده‌اند و این جایزه امسال در یکی از آن‌ها برگزار خواهد شد.

دبیر جایزه شید با بیان اینکه امیدوارم آقای رجبی معمار فضای تجسمی را خوب درک کند افزود: نباید شرایطی ایجاد شود که هنرمندان از خانه‎ای که به آن‌ها تعلق دارد، دور بمانند.

نوروزی همچنین درباره تغییرات به وجود آمده در دوره ششم جایزه عکس شید، اظهار کرد: یکی از نکاتی که شرکت‎کننندگان در جایزه شید باید به آن توجه کنند آن است که شید هر دوره، در آخر سال میلادی برگزار می‏‌شود و مثلا امسال جایزه شید 2015 برگزار خواهد شد به همین دلیل آثاری که برای ما ارسال می‎شود باید در سال 2015 خلق شده باشد. در مورد مجموعه‎هایی که کار بلند مدت نیاز دارند و هنرمند از چند سال قبل روی آن‌ها کار می‏کند نیز باید حداقل سه فریم در سال 2015 گرفته شده باشد و عکسی از سال 2016 در آن مجموعه وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شید جایزه عکس مستند اجتماعی است و رویکردهای مستند اجتماعی را در نظر دارد گفت: امسال نیز همانند دوره‎های قبل بر این رویکرد استوار هستیم و سعی می‏کنیم مسیر را برای نسل نو عکاسان باز کنیم. به همین دلیل حتی ترکیب سنی داوران ما نیز جوان‎تر شده است.

دبیر اجرایی جایزه عکس شید با بیان اینکه شید جریانی تاثیرگذار در عکاسی معاصر ایران است افزود: البته ما تنها جریان مهم عکاسی ایران نیستیم اما اگر کسی 200 سال بعد بخواهد درباره تاریخ عکاسی ایران صحبت کند نمی‌تواند از شید عبور کند. کاری که ما در 5 سال گذشته انجام داده‎ایم و در رشد عکاسی مستند مهم بوده طرح این نکته است که عکس مستند اجتماعی لزوما سیاه و سفید نیست و نباید فقط درباره موضوعات تلخ و سیاه باشد.

نوروزی با تاکید بر اینکه وقتی درباره عکس مستند اجتماعی حرف می‎زنیم با یک مسئله مواجهیم و بازنمایی این مسئله وظیفه عکاس است ادامه داد: خوشبختانه عکاسی مستند ما آهسته آهسته دارای تفکر شده است. در دوره اول و دوم بچه‎های ما حتی نمی‎توانستند یک خط درباره عکسشان بنویسند اما الان عکاسان ما مطالعه بسیاری دارند، جامعه شناسی و فلسفه می‏‌خوانند و می‎توانند استیتمنت کارهای خود را بنویسند. جایزه عکس شید پتانسیل‎های عکاسی مستند اجتماعی ما را نشان می‌دهد.

وی افزود: امسال نادر داوودی، رضا معطریان، بهنام صدیقی، آرش خاموشی و عباس حاجی‌محمدی داوران جایزه شید هستند. به علاوه جاوید تفضلی و مهناز ناظری برندگان گرنت شید 2015 هستند و به آن‌ها دو میلیون تومان کمک هزینه پروژه عکاسی دریافت می‏کنند. این دو نفر همچنین در بخش جنبی شید ششم مجموعه‎هایشان را به نمایش می‎گذارند، اما حق شرکت در جایزه را ندارند. همچنین پروژه آکادمی شید از آسل آینده و خارج از دوران جایزه قصد دارد ورکشاپ‎هایی را در شهرهای دیگر ایران برگزار کند. همچنین کتاب شید نیز با همکاری ناشران جدا از کتاب آثار منتخب جایزه شید قرار است هر سال آثار یک یا دو عکاس جوان را به شکل کتاب منتشر کند.