سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "کژتابی‌های ذهن و زبان" بهاءالدین خرمشاهی پس از گذشت 10 سال در انتشارات ناهید برای بار سوم چاپ شد.

در بخشِ پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: "کژتابی زبان اصطلاحی است که نگارنده این سطور در دهه 1360 برای سلسله مقالات خود که متشکل از جملات دوپهلوی کژتاب بوده‌اند و پدیده‌ای بین ایهام (دو معنا دهی) و ابهام(دوگانه خوانی و دیریابی) به کار برده و صدها بلکه بیش از هزار جمله پیچ‌دار را که غالب آن‌ها هم به همین جهت طنزآمیز از آب درآمده‌اند، مطرح کرده و توضیحات لازم را هم ذیل آن‌ها آورده است. در زبان‌های دیگر جهان هم پدیده کژتابی رخ می‌دهد. همه این‌ها را در مقدمه کژتابی اول آورده‌ایم. این مقالات به سیستم قلکی یا آبیاری قطره‌ای جمع شده و به قول سعدی و بر خلاف قول او چاله را با شبنم پرکرده‌ایم.

نخستین مقاله کژتابی در سال‌های 1365 یا 1366 یا یک دو سال عقب‌تر یا یک دو سال بعدتر از آن سال‌ها در نشریه "کیهان فرهنگی" دوره اول به چاپ رسید و چون پدیده تازه‌ای بود، جلب انظار و تنویر افکار کرد و تا بدانجا تعداد آن‌ها زیاد شد که در محافل فرهنگی و زبانی و ادبی رسماً به عنوان پدیده و قالب(ژانر) جدیدی به رسمت شناخته شده و حتی شرح و بحث از آن‌ها در کتاب‌های درسی دبیرستانی مطرح شد و بعضی از زبانشناسان مقالات انتقادی و توضیحی درباره آن نوشتند، که گویا(حافظه را ببین) به بعضی از آن‌ها پاسخ خوش‌اخلاقانه و مؤدبانه نوشتم.

با این حساب چنانچه عرض شد شماره‌های اول مقالات کژتابی‌های زبان در "کیهان فرهنگی" دوره اول و چندین و چند شماره آن تا جمعا 29 شماره در نشریه‌های دیگر مثل "کیان" و گویا سالنامه گل‌آقا و روزنامه شرق و بیشتر از همه در روزنامه جام‌جم، در سال‌های 1383 و 1384، به چاپ رسید به نام آن کلمه "ذهن" را هم افزودم که بتوانم داستانک و بعضی لطیفه‌ها و هشتبلوکوها را هم اضافه کنم. به گمانم هیچ سلسله -که زیر سلسله رفتن طریق عیاریست- از مقالات من این همه استقبال ندیده و خواننده نداشته. (به این هم می‌گویند "انتقاد از خود"). مقاله سی‌ام را در زمانی که کتاب زیر چاپ بود افزودم، که به اصطلاح "روند"(گرد) شود. تازه بعید نیست حسن ختام هم داشته باشد."

این کتاب با قیمت 18 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/