سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره جوایز گلدن گلوب که پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در ایالات متحده است، یکشنبه 10 ژانویه (بامداد دوشنبه 21 دی به وقت ایران) در مراسمی در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز مشخص می‌شوند.

در بخش سینما، فیلم "کارول" به کارگردانی تاد هینز با پنج نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم درام، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (کیت بلانشت و رونی مارا) و بهترین موسیقی پیشتاز نامزدهاست.

درام "بازگشته" (The Revenant) به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو با بازی لئوناردو دی‌کاپریو،، "استیو جابز"‌ به کارگردانی دنی بویل با بازی مایکل فاسبندر و فیلم "The Big Short" به کارگردانی آدام مکی، هر یک با چهار نامزدی بعد از "کارول" بیشترین نامزدی را دارند.

اسکات فاینبرگ تحلیل‌گر فصل جوایز سینمایی و نویسنده نشریه هالیوود ریپورتر در مطلبی که یک روز پیش از برگزاری جوایز گلدن گلوب امسال منتشر شده، برندگان هر بخش را پیش‌بینی کرده و در عین حال اشاره که کدام فیلم‌ها و چهره‌ها استحقاق پیروزی را دارند، اما برنده نمی‌شوند.

بهترین فیلم درام:

پیروز می‌شود: "مرکز توجه" (Spotlight)
"کارول" با پنج نامزدی پیشتاز نامزدهاست، اما تنها به این خاطر که ستاره‌های فیلم "مرکز توجه" شامل مارک روفالو، مایکل کیتن، ریچل مک‌آدامز و... هیچ‌یک در بخش‌های بازیگری نامزد نشده‌اند. در این بخش انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بانی جوایز گلدن گلوب از چهره‌های پیشتاز جوایز اسکار حمایت می‌کند که این به نفع درام جستجوگرانه "مرکز توجه" است. فیلم بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده است و نشان می‌دهد روزنامه بوستون گلوب چگونه رسوایی عظیم سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک را فاش کرد.

باید پیروز شود: "بازگشته"
"مکس دیوانه: جاده خشم" و "بازگشته" هر دو بر مبنای فرض داستانی ساده مبارزه و تعقیب در محیط وحش ساخته شده‌اند، اما حس و درام را عرضه می‌کنند، با نگاهی تازه و فراتر از محدودیت‌ها و توانایی‌ها.

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی:

پیروز می‌شود: "مریخی"
"مریخی" نامزدی بخش بهترین کارگردان را برای ریدلی اسکات به همراه داشت. هیچ‌یک از دیگر نامزدهای بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در بخش بهترین کارگردان نامزد نشده‌اند. باید 20 سال به گذشته برگردید تا فیلمی را پیدا کنید که بدون نامزدی در بخش بهترین کارگردان، برنده جایزه این بخش شده باشد. "مریخی" داستان یک فضانورد است که در مریخ سرگردان می‌شود.

باید پیروز شود: "The Big Short"
"مریخی" واقعاً یک فیلم کمدی نیست. "جوی"، "جاسوس" و "افتضاح" (Trainwreck) دیگر نامزدهای این بخش، فیلم‌هایی ناموزون هستند. با دیدن دوباره "The Big Short" می‌توان بهتر به جسارت، شخصیت‌پردازی دقیق و خشم فراوان آن از فساد و یک سیستم ناعادلانه پی برد. رایان گاسلینگ، استیو کارل و کریستین بیل در این فیلم بازی می‌کنند که داستانش در دوران بحران مالی در فاصله سال‌های 2007 تا 2010 روی می‌دهد و درباره گروهی است که بانک‌های بزرگ و بازار مسکن را به هم می‌ریزند.

بهترین بازیگر زن درام:

پیروز می‌شود: بری لارسن، "اتاق"
رأی طرفداران کیت بلانشت و رونی مارا بازیگران فیلم "کارول" که هر دو در این بخش نامزد شده‌اند، قطعاً بین آن‌ها تقسیم می‌شود و این احتمال هست که آلیسیا ویکاندر - که برای "دختر دانمارکی" نامزد شده است - در بخش بهترین بازیگر زن مکمل برای فیلم "اکس ماکینا" برنده شود. به این ترتیب دو بازیگر باقی می‌مانند: سرشا رونان که فیلم "بروکلین" با بازی او درباره تجربه مهاجرت است (چیزی که بسیار از اعضای HFPA آن را تجربه کرده‌اند) و بری لارسن که فیلم "اتاق" با بازی او چیزی دارد که هیچ‌یک از فیلم‌های دیگر ندارند. "اتاق" در بخش بهترین فیلم درام هم نامزد شده است که این مسئله شانس لارسن را در بخش بهترین بازیگر زن درام بیشتر می‌کند. لارسن در اتاق نقش زنی را بازی می‌کند که همراه پسر پنج ساله‌اش در انبار یک باغ اسیر بوده‌اند و...

باید پیروز شود: سرشا رونان
اگر شارلوت رمپلینگ برای "45 سال" نامزد شده بود، رقیبی جدی بود، اما در نبود او انتخاب خیلی ساده است: سرشا رونان که در "بروکلین" یک نقش‌آفرینی بسیار تاثیرگذار ارائه داده است. اگر او در جوایز گلدن گلوب پیروز شود، آیا اهداکنندگان جوایز می‌توانند نامش را به درستی تلفظ کنند؟

بهترین بازیگر مرد درام:

پیروز می‌شود: لئوناردو دی‌کاپریو، "بازگشته"
گزینه‌های درخشانی در این بخش حضور دارند - برایان کرانستن برای "ترومبو"، مایکل فاسبندر برای "استیو جابز"، ادی ردمین برای "دختر دانمارکی" و ویل اسمیت برای "ضربه مغزی" - اما "نام" هیچ‌کدام از لئوناردو دی‌کاپریو بزرگ‌تر نیست. و این یک امتیاز مضاعف در سالی است که همه فکر می‌کنند او شکست می‌خورد. دی‌کاپریو همچنین تنها نامزدی است که فیلمش در بخش بهترین فیلم درام نامزد شده است که این مسئله باعث می‌شود حامیان بیشتری داشته باشد. "بازگشته" داستانی درباره حسادت، خیانت، قدرت مشغله ذهنی و انتقام در قرن نوزدهم را روایت می‌کند. دی‌کاپریو نقش یک صیاد را بازی می‌کند که قصد انتقام از مردانی را دارد که او را در سرما و در حالی که به شدت مجروح شده است، به حال خود رها کرده‌اند.

باید پیروز شود: لئوناردو دی‌کاپریو، "بازگشته"
ادی ردمین بی‌نهایت ارشمند و خودآگاه است؛ برایان کرانستن و ویل اسمیت خوب‌اند و مایکل فاسبندر از آن‌ها خوب‌تر، اما لئوناردو دی‌کاپریو در "بازگشته" سختی زیادی کشید و همان‌طور که از یک ستاره بزرگ دنیای سینما انتظار می‌رود، این فیلم طولانی و سخت را به شکلی چشمگیر با خود حمل کرد.

بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی:

پیروز می‌شود: مگی اسمیت، "بانو در ون"
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عاشق ستاره‌های سینماست و در میان نامزدهای امسال بخش بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی نامی بزرگ‌تر از جنیفر لارنس نیست، اما "جوی" بهترین کار لارنس نیست. به این ترتیب، امی شومر ("افتضاح") و ملیسا مکارتی ("جاسوس") و دو بازیگر کهنه‌کار یعنی مگی اسمیت برای "بانو در ون" و لیلی تاملین برای "مامان‌بزرگ" باقی می‌مانند. انتخاب شومر وسوسه‌انگیز است، اما از نظر بسیاری از اعضای HFPA، "افتضاح" فیلمی بیش از حد بی‌پرواست. گذشته از این، آن‌ها عاشق مگی اسمیت هستند. او تنها بازیگر غیرآمریکایی این بخش است. اسمیت 12 بار نامزد جایزه گلدن گلوب شده و سه بار پیروز شده است.

باید پیروز شود: امی شومر، "افتضاح"
"مامان‌بزرگ" با بازی لیلی تاملین و "جاسوس" با بازی ملیسا مکارتی فیلم‌های خیلی بدی هستند. جنیفر لارنس در "جوی" خوب است، اما بیش از حد برای این نقش جوان است.

بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی:

پیروز می‌شود: مت دیمن، "مریخی"
HFPA دوست دارد جذاب به نظر برسد و به لحاظ جذابیت - چه روی پرده و چه خارج از پرده - کمتر کسی به اندازه مت دیمن جذاب است. او بازیگر محبوب انجمن مطبوعات خارجی هالیوود است. چیزی که به دیمن کمک می‌کند این است که رأی دو رقیب دیگرش کریستین بیل و استیو کارل که هر دو برای "The Big Short" تقسیم می‌شود. دو نامزد دیگر یعنی آل پاچینو برای "دنی کالینز" و مارک روفالو برای "بی‌نهایت خرس قطبی"، در فیلم‌هایی بازی کرده‌اند که عملاً هیچ‌کس ندیده است.

باید پیروز شود: مت دیمن، "مریخی"
آل پاچینو توانست برای فیلمی یک بار مصرف نامزد شود و مارک روفالو هم برای فیلمی که حتی اسمش را هم تا پیش از اعلام نامزدها نشنیده بودیم. کریستین بیل و استیو کارل هر قدر در "The Big Short" ماهرانه ظاهر شده باشند، اما نقش آن‌ها در این فیلم تک‌بعدی است. در مقابل مت دیمن مجبور بود بار "مریخی" را (که به لطف انجمن مطبوعات خارجی هالیوود نامش در تاریخ به عنوان یک فیلم کمدی ثبت می‌شود!) تا حد زیادی به تنهایی به دوش بکشد و این کار را خیلی خوب انجام داده است.

بهترین بازیگر زن مکمل:

پیروز می‌شود: آلیسیا ویکاندر، "اکس ماکینا"
انتخاب‌های عجیب این بخش شامل سه بازیگر کهنه‌کار شامل جین فوندا ("جوانی")، هلن میرن ("ترومبو") و کیت وینسلت ("استیو جابز") است. به نظر می‌رسد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به آلیسیا ویکاندر برای "اکس ماکینا" رأی بدهد. آن‌ها آن‌قدر از این بازیگر جوان و آینده‌دار سوئدی خوششان آمد که او را در بخش بهترین بازیگر زن درام ("دختر دانمارکی") نیز نامزد کردند. جنیفر جیسن لی ("هشت نفرت‌انگیز") دیگر نامزد این بخش است.

باید پیروز شود: کیت وینسلت، "استیو جابز"
شخصیت ترسناک آلیسیا ویکاندر در "اکس ماکینا"، حسی نفس‌گیر از وقار و زیبایی را منتقل می‌کند، اما کیت وینسلت در "استیو جابز" راهی برای شخصیت خود پیدا می‌کند که حتی شده در معدود لحظه‌ها شخصیتی کاملاً بانفوذ چون استیو جابز را تحت نفوذ خود درآورد.

بهترین بازیگر مرد مکمل:

پیروز می‌شود: سیلوستر استالونه، "کرید"
HFPA شیفته هیچ‌کدام از فیلم‌های نامزدهای این بخش نشد. پل دانو ("عشق و بخشش")، مارک رایلنس ("پل جاسوس‌ها") و مایکل شانون ("99 خانه") بازیگران فوق‌العاده‌ای هستند، اما جایگاه یک ستاره را ندارند که این به ضرر آن‌هاست. ایدریس البا ("جانوران بدون کشور") نامزد مورد علاقه آن‌هاست و نت‌فلیکس تبلیغات زیادی روی این فیلم انجام داده است، اما سیلوستر استالونه به لحاظ احساسی مورد علاقه است و همه ویژگی‌ها را برای دریافت جایزه این بخش دارد.

باید پیروز شود: پل دانو، "عشق و بخشش"
دیدن دوباره استالونه روی پرده لذت‌بخش است؛ مارک رایلنس بالاخره به سینماروها نشان دادکه چه چیز باعث شده است او یک بازیگر بزرگ تئاتر باشد؛ مایکل شانون مقتدر است، همین‌طور ایدریس البا، اما پل دانو به طور فراموش‌نشدنی در "عشق و بخشش" به برایان ویلسن جوان جان می‌بخشد.

بهترین کارگردان:

پیروز می‌شود: ریدلی اسکات، "مریخی"
این جایزه به فیلمسازانی اعطاء می‌شود که در سطح جهانی تحسین شده‌اند. بنابراین حتی اگر "مرکز توجه" در بخش بهترین فیلم درام نامزد شده است، اما سخت می‌شود تصور کرد تام مکارتی برای این فیلم جایزه بهترین کارگردان را بگیرد و اگرچه ممکن است "The Big Short" در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی پیروز شود، اما آدام مکی کارگردان این فیلم حتی در بخش بهترین کارگردان نامزد نشده است. فیلم تاد هینز ("کارول") مورد علاقه HFPA است و "بازگشته" آلخاندرو گونزالس ایناریتو به دنبال آن (هرچند ایناریتو سال گذشته با "بردمن" شانس بیشتری داشت). با این توصیف رقابت اصلی بین جرج میلر با "مکس دیوانه: جاده خشم" و ریدلی اسکات با "مریخی" خواهد بود. اسکات شناخته‌شده‌تر است و بنابراین شانس بیشتری برای دریافت این جایزه دارد.

باید پیروز شود: جرج میلر، "مکس دیوانه: جاده خشم"
بعد از آن همه به تعویق افتادن و مشکلات، چه کسی فکر می‌کرد مجموعه "مکس دیوانه" بتواند با چنین قدرت تخیل و چنین قدرتمند بازگردد؟

بهترین فیلمنامه:

پیروز می‌شود: چارلز راندولف و آدام مکی، "The Big Short"
این جایزه بیشتر وقت‌ها یک جور جایزه دلداری است. برای همین شاید "استیو جابز" (آرون سورکین) یا "هشت نفرت‌انگیز" (کوئنتین تارانتینو) که جای دیگر برنده نخواهند بود، پیروز شوند. "اتاق" (اما داناهی) بیشتر در بخش بازیگری مورد توجه هست. پس رقابت اصلی بین "مرکز توجه" (جاش سینگر) و "The Big Short" (چارلز راندولف و آدام مکی) خواهد بود که کارگردان هر دوی آن‌ها جزو نویسندگان هم هستند. "مرکز توجه"‌ وقار دارد، اما نامتعارف بودن ("او" و "بردمن") در این بخش مؤثر است. بنابراین "The Big Short" می‌تواند برنده این بخش باشد.

باید پیروز شود: چارلز راندولف و آدام مکی، "The Big Short"
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود تمایزی بین فیلمنامه‌های غیراقتباسی و اقتباسی قائل نمی‌شود، اما این موضوع اهمیت ندارد: نگاه جسورانه و نمایشی آرون سورکین برای بازگو کردن داستان استیو جابز قابل توجه است. با این همه عملکرد چارلز راندولف و آدام مکی در نوشتن "The Big Short" به نظر جسورانه‌تر و موفق‌تر می‌آید. آن‌ها هم تاریخ مسائل مالی را کمی قابل درک می‌کنند و هم از یک نقطه نظر گزنده به ماجرا می‌نگرند.

بهترین فیلم انیمیشن:

پیروز می‌شود: "پشت رو"

برای "دایناسور خوب"، "فیلم پیناتس" و "فیلم شان گوسفنده" نامزدی در این بخش خود یک پیروزی است. درام استاپ-موشن "آنومالیزا" در اجتماع منتقدان بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما گروهی نیز آن را فیلمی کوچک ارزیابی کردند. خیلی سخت می‌شود تصور کرد هیچ‌چیز بتواند جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشن را از "پشت رو" تولید دیزنی و پیکساز بگیرد. به نظر می‌رسد همه این فیلم را دوست دارند.

باید پیروز شود: "آنومالیزا"
"پشت رو" از ابتدا تا انتها بسیار خلاقانه است و بار دیگر برتری پیکسار را به عنوان منبع مطمئن قدرت تخیل و خلاقیت به نمایش گذاشت، اما "آنومالیزا" یکی از استثنایی‌ترین فیلم‌هایی است که از ناکجاآباد سر در آورده است؛ فیلمی کاملاً غیرمنتظره که هر تماشاگری که به دنبال سورپریز و هیجان است از آن استقبال می‌کند.

بهترین فیلم خارجی‌‌زبان:

پیروز می‌شود: "پسر شائول"، لاسلو نمش (مجارستان)
فیلم فرانسوی "موستانگ" به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون که داستانش در ترکیه روی می‌دهد، طرفدارانی دارد، اما جدی‌ترین رقیب بخش گلدن گلوب فیلم خارجی‌زبان - همین‌طور دیگر جاها - "پسر شائول"، اولین تجربه کارگردانی لاسلو نمش است که بر تلاش‌های یک مرد داخل یک اردوگاه کار اجباری نازی متمرکز است. سه نامزد دیگر - "عهد خیلی جدید"، ژاکو وان دورمل (بلژیک)، "کلوب"، پابلو لارین (شیلی) و "شمشیر‌باز"، کلاوس هارو (فنلاند) - به نظر تهدید بزرگی نیستند، البته شاید به استثنای فیلم طنزآمیز "عهد خیلی جدید".

باید پیروز شود: "پسر شائول" یک فیلم هولوکاستی ویرانگر و به لحاظ ارتباط سبک و مضمون بسیار قانع‌کننده است.

بهترین موسیقی:

پیروز می‌شود: ریوئیچی ساکاموتو و آلوا نوتو، "بازگشته"
این بخشی است که واقعاً به نظر می‌رسد شایستگی تنها ملاک HFPA برای انتخاب برنده باشد. بنابراین هرچند انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عاشق "کارول" (با موسیقی کارتر برول) و الکساندر دپلا (که "دختر دانمارکی" هشتمین نامزدی او از سال 2003 تاکنون را برایش به همراه داشته) است و در حالی که انیو موریکونه 80 ساله ("هشت نفرت‌انگیز") می‌تواند یک انتخاب عالی باشد، اما به نظر می‌رسد جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی به ریوئیچی ساکاموتو و آلوا نوتو برای "بازگشته" برسد. این در حالی است که موسیقی این فیلم برابر با قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در بخش اسکار موسیقی واجد شرایط شناخته نشد. دانیل پمبرتن برای "استیو جابز" دیگر نامزد گلدن گلوب موسیقی است.


باید پیروز شود: ریوئیچی ساکاموتو و آلوا نوتو، "بازگشته"
اگرچه دوست داریم انیو موریکونه برای ساخت موسیقی یک فیلم وسترن، با تأخیر بسیار جایزه بگیرد، اما کار او در "هشت نفرت‌انگیز" در مقایسه با دستاوردهای بزرگ او در گذشته، ناچیز است. موسیقی "بازگشته" نقشی ترسناک‌تر و مهم‌تر در فیلم دارد و از آنجا که ریوئیچی ساکاموتو و آلوا نوتو به دلایل نامشخص توسط آکادمی واجد شرایط شناخته نشدند، دیدن پیروزی آن‌ها در جوایز گلدن گلوب حسی خوب ایجاد می‌کند.

بهترین بهترین ترانه:

پیروز می‌شود: "دوباره می‌بینمت" از فیلم "خشمگین 7"
HFPA همیشه به ترانه‌های پرسر‌و‌صدا از هنرمندان یا گروه‌های شناخته‌شده جایزه داده است. پس بجز "آهنگ ساده شماره 3‌" از فیلم "جوانی"، باقی ترانه‌های نامزد جایزه این بخش، شانس پیروزی را دارند: ترانه موفق "همین طور که هست دوستم داشته باش" از فیلم "50 طیف خاکستری" (هرچند خود الی گلدینگ نامزد نشده است)، "یک عشق نمونه" از فیلم "عشق و بخشش" (کاری از برایان ویلسن که برای اسکار واجد شرایط شناخته نشد) و "نوشتن روی دیوار" از فیلم "اسپکتر" (از سام اسمیت / ادل سه سال پیش برای فیلم قبلی جیمز باند جایزه این بخش را برد). در میان این‌ها "دوباره می‌بینمت" از فیلم "خشمگین 7" از همه بهتر است.

باید پیروز شود: -
همه بجز "نوشتن روی دیوار" از فیلم "اسپکتر" که یکی از ضعیف‌ترین ترانه‌های کل مجموعه سینمایی جیمزباند است. هیچ توجیه‌ای هم برای این ضعف نیست.

علی افتخاری