سرویس تجسمی هنرآنلاین : نشست خبری جشنواره فرهنگی- هنری هنر ضد خشونت و افراطی گری ظهر امروز با حضور مهدی نادری دبیر این جشنواره، جمشید مشایخی و اشکان خطیبی حامیان معنوی این حرکت صلح‌طلبانه و نادر مشایخی، یاسرخاسب و جمعی از اهالی رسانه در سالن شماره دو پردیس چارسو برگزار شد.

هنر ضد خشونت وظیفه هنرمندان است

در ابتدای این مراسم جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما که به عنوان حامی معنوی در این مراسم حضور داشت، گفت: آنچه در این 81 سال عمری که از خداوند گرفتم، از جنگ جهانی دوم تا به امروز همیشه در جهان جنگ بوده و هست. وقتی بشر در علم پیشرفت کرد سلاح‌هایی چون بمب اتم، موشک و... را ساخت برای کشتن مردم بی گناه. وی افزود: دو نیرو در وجود ما انسان‌ها وجود دارد، یکی نیروی اهریمنی و دیگری اهورایی و همواره این نیروی اهریمنی است که موجب شده تا از راه درست منحرف شویم و از اختراعاتی که برای کشتن موجودات بی‌گناه کرده‌ایم لذت ببریم. متاسفانه چند سال است که در خاورمیانه جنگ است و بچه‌های بی‌گناه بسیاری یا کشته می‌شوند و یا از گرسنگی درحال مرگ هستند. مشایخی ادامه داد: هنر ضد خشونت وظیفه هنرمندان است تا آثار خود را در این زمینه ارائه کنند، در جهان، اقلیتی کارخانه اسلحه‌سازی دارند و به خاطر سود خود جنگ افروزی می‌کنند اما کشتن انسان‌ها چه لذتی دارد!؟

پوستر جشنواره با اثری از کامبیزدرمبخش

مهدی نادری سینماگر و دبیر این جشنواره نیز طی سخنانی گفت: 2 سال پیش طرح مفصلی داشتم با عنوان "هنر ضد خشونت" که مبنایش فیلم بود و می‌خواستم جوانان دنیا یک بار همه با هم به یک چیز فکر کنیم. اتفاقی که بسیار کم رخ داده است و با وجود اینکه همه موضوعات بشری را مهم تلقی می‌کنند، اما خیلی به آن توجه نمی‌شود. این ایده آرمانگرایانه من بود ولی اتفاق نیفتاد. برای این برنامه من نزدیک به 2000 کیلومتر به تمام نقاط ایران سفر کردم تا در نهایت شیراز و یزد در امر برگزاری این جشنواره با ما همراه شدند. نادری در ادامه با بیان اینکه خشونت و افراطی‌گری به حد اعلای خود رسیده است گفت: هنر ضد خشونت یک جریان هنری بینارشته‌ای است و اولین بار است که چنین اتفاقی به این شکل می‌افتد. ما دراین جشنواره فرهنگی- هنری از حضور هنرمندان بزرگ و نام آشنایی بهره خواهیم برد. اما بخش موسیقی ما توسط استاد نادر مشایخی برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: در بخش تجسمی سالن چارسو جایگاه وحدت بخش بین گالری‌هایی می‌شود که در این جشنواره حضور دارند. در بخش فیلم ما فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن را به نمایش خواهیم گذاشت. در بخش ادبیات نیز قطعا از حضور شاعران و فعالان این عرصه بهره می‌گیریم. بخشی از پرفورمنس‌ها نیز توسط یاسر خاسب و هادی اسکندری اجرا خواهد شد که یک پرفورمنس بین‌المللی است. آنیما احتیاط نیز که مهرماه نمایشگاه "هنر ضد داعش" را برگزار کرده بود با این پرفورمنس در این جشنواره حضور دارد. همچنین پوستر جشنواره انتخابی است از یکی از آثار کامبیزدرمبخش که به زودی منتشر خواهد شد.

جنبش‌های مردمی است که امروز جواب می‌دهد

اشکان خطیبی دیگر حامی معنوی این جشنواره و مدیر هنری پردیس چارسو نیز دراین باره عنوان کرد: به نظر من خورده خشونت‌هایی از دوران کودکی همراه ماست و باعث شده تا این خشونت در ذات ما به این شکل برون ریزی کند. به خاطر وجود چنین پدیده‌ای وقتی مهدی نادری در این باره با من صحبت کرد، بدون هیچ چون و چرایی پذیرفتم و سعی کردم دراین مجموعه شرایط اجرایی را فراهم کنم. برای تمام آرتیست‌هایی که متفاوت فکر می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند نیز قطعا این کار را انجام خواهم داد. وی ادامه داد: اگر همت استاد مشایخی و مهدی نادری نبود، قطعا نمی‌توانستیم به راحتی مجوز این جشنواره را بگیریم چرا که ما خیلی غافلگیرانه به سراغ معاون هنری ارشاد آقای مرادخانی رفتیم و توانستیم مجوز این جشنواره را بگیریم. ای کاش از این دست آرتیست‌ها مانند استاد زیاد داشتیم. خطیبی اظهار کرد: این برنامه با همراهی انجمن سینمای جوان و گالری آریانا برگزار خواهد شد و قطعا پردیس چارسو برخی شرایط را برای اجرای پرفورمنس‌ها نخواهد داشت و به همین دلیل از مدیریت گالری آریانا خواستیم تا این فضا را در اختیار ما بگذارد تا ما در دو مکان مختلف در تهران بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم. دیگر امید داشتن به سازمان‌های دولتی، ارگان‌ها و NGO‌ها سازگار نیست و جنبش‌های مردمی است که امروز جواب می‌دهد و اگر این همراهی توام با جنبش‌های هنری باشد خیلی سریع‌تر جواب می‌دهد. امیدوارم همین طور که تا امروز این پدیده را جلو بردیم تا انتها نیز همین گونه باشد.

در این جشنواره بازشنوی وجود ندارد نادر مشایخی رهبر پیشین ارکستر سمفونیک که طراحی بخش شنیداری این جشنواره را بر عهده دارد، یادآور شد: خیلی به حضور در جشنواره‌ها علاقه‌ای ندارم. اما چون مهدی نادری را می‌شناسم می‌دانم که او رویدادی تازه رقم می‌زند. این هنرمند باسابقه موسیقی ادامه داد: جهان ضد خشونت به نفع همه ماست که می‌تواند یک ایده‌آل بزرگ باشد و ما هم در حد توان خود تلاش می‌کنیم تا آن را ایجاد کنیم. البته هر حرکت جدیدی نیازمند ابزار جدید است و این جشنواره هم هر روز در حال تغییر و زایش است و زیبایی قضیه در همین جاست که نشان می‌دهد جریان زندگی وجود دارد. مشایخی تأکید کرد: در این جشنواره بازشنوی وجود ندارد بلکه دنبال دیدگاه‌های تازه هستیم و تلاش می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم ضد خشونت رفتار کنیم. هر چند موسیقی در ذات خود ضد خشونت است اما مسئله اصلی این است که با این ابزار چه می‌توانیم انجام بدهیم.

"بی‌لالا" بعد از جشنواره فجر در جشنواره هنر ضد خشونت در این نشست یاسر خاسب هنرمند تئاتر که در بخش پرفورمنس همکاری دارد توضیح داد: همیشه در کارهایم نوعی بدویت دارم و دوست دارم به مخاطب تلنگر بزنم. زیرا متأسفانه مخاطب امروز ما از طبیعت خود بسیار دور شده است. در همین راستا پرفورمنس "بی‌لالا" را در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کنم و همین اثر را نیز در جشنواره هنر ضد خشونت اجرا خواهم کرد. در این نشست هادی اسکندری دیگر هنرمندی که در بخش پرفورمنس همکاری دارد و حمید قنبری نویسنده و شاعر نیز توضیحات کوتاهی را درباره حضور خود در این جشنواره ارائه کردند.

جشنواره هنر ضد خشونت و افراطی‌گری از 30 دی تا دوم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی چارسو، گالری آریانا و شهرهای شیراز و یزد برگزار می‌شود. انتهای پیام/