به گزارش هنرآنلاین ، محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان با زوران بلاژینا رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر بلگراد تفاهم‌نامه امضا کردند.

در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر بلگراد گفت‌و‌گویی در راستای تعاملات فرهنگی و هنری رایزنی انجام شد که پیرو دیدار انجام شده، تفاهم‌نامه همکاری در موارد بازسازی، نگهداری و حفظ و طراحی در حوزه هنرهای کاربردی، توسط محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی ج. آ. آ و زوران بلاژینا رئیس دانشکده هنرهای کاربردی به امضا رسید.

شالویی با اشاره به فعالیت‌های گسترده هنری در کشورمان و برگزاری جشنواره‌های متعدد هنری ازجمله جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر که در آن علاوه بر هنرمندان ایرانی، هنرمندان خارجی نیز از اقصی نقاط جهان شرکت می‌کنند، بر اهمیت هنر نزد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و به نقش مجموعه‌های عالی دانشگاهی و دیگر مراکز آموزشی هنری در تأثیر و ارتقای فعالیت‌های هنری در جامعه اشاره کرد و شرکت استادان و دانشجویان هنرمند صرب در این گونه جشنواره‌هارا مؤثر خواند.

زوران بلاژینا نیز در سخنان خود اظهار داشت: با توجه به پیشینه فرهنگی و هنری ایران زمین که زبانزد خاص و عام در سراسر دنیاست، همکاری‌های دوجانبه باعث اعتلای فرهنگی و هنری استادان و دانشجویان صربستان است و قطعاً برای طرفین سودمند خواهد بود.

رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر بلگراد همچنین ارتقای همکاری‌ها در زمینه تبادل دانشجو و استاد میان دانشکده هنر بلگراد و دانشکده‌های هنر جمهوری اسلامی را خواستار شد و افزود: دانشکده هنرهای کاربردی بلگراد علاوه بر امضای تفاهم‌نامه همکاری آماده شرکت در جشنواره دهه فجر سال جاری در تهران، ارتباط و همکاری با مراکز دانشگاهی ج. آ. آ و همچنین اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی هنری با رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان است.

در ادامه نیز پیشنهاد شد تا ارتباطی با انجمن هنرهای تجسمی صربستان برقرار شود تا بتوان در سایه آشنایی با سایر هنرمندان صرب از تجربیات آن‌ها نیز بهر برداری شود.

زوران بلاژینا با اشاره به اینکه ج. آ. ایران به عنوان می‌ه‌مان ویژه دوره آتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد در سال ۲۰۱۶ انتخاب شده است، در این زمینه برای همکاری ابراز تمایل کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان نیز نیز اشاره به همکاری بخصوص در مورد طراحی و ساخت غرفه ج. آ. ایران در نمایشگاه که قریب به اتفاق متخصصین امر از استادان و دانشجویان مستعد دانشگاه هنر بلگراد هستند، این همکاری را گام مثبتی در قوت بخشیدن به همکاری‌های دو جانبه دانست.

طی سال گذشته محمود شالویی با زوران بولاییچ رئیس اسبق دانشکده هنرهای کاربردی به منظور انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان رایزنی فرهنگی و همچنین خواهرخواندگی دانشگاه هنر بلگراد با یکی از دانشگاه‌های هنر کشورمان گفتگو کرده بورندکه به خاطر تغییر و تحول سیستم آموزشی دانشگاه بلگراد به تعویق افتاد و گفتگو‌ها با رییس جدید دانشکده از سر گرفته شد.

انتهای پیام/