سرویس مد و لباس هنرآنلاین : پریسا ایرانی طراح لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با علاقه‌ای که به طراحی لباس و خیاطی داشتم از اواسط دوره دانشجویی خود در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردم و خیاطی و طراحی لباس را آموزش دیدم. علاوه بر این مطالعات زیادی داشتم و هرچه با طراحی مرتبط بود مانند روانشناسی رنگ و... را آموختم تا اطلاعاتم را به حد کافی برسانم.

ایرانی ادامه داد: تحصیل زبان خارجی به من کمک کرد و در حال حاضر به صورت مکاتبه‌ای در یک دانشگاه مجازی ایتالیایی تحصیل می‌کنم و رشته " تبدیل برند به لاکژری" را می‌خوانم. احساس می‌کنم این رشته بسیار جدید است و جا دارد که در ایران استفاده شود. در دنیای مد و لباس می‌توان همیشه به دنبال نیاز بازار نرفت و کار خاص و تک انجام داد. البته اگر بخواهم این رشته را در ایران اجرا کنم باید حتماً بومی‌سازی شود.

او که در زمینه طراحی لباس مشاغل هم فعالیت کرده و برای چند رستوران و اداره طراحی لباس انجام داده است گفت: لباسی که پرسنل یک مجموعه کوچک مانند رستوران می‌پوشند و حتی جعبه روی پیک موتوری، تبلیغات متحرک آن رستوران هستند. بنابراین نوع لباس باید معرف مجموعه باشد و حتی نشان دهد که رستوران سنتی یا فست فود است. با استفاده از المان‌های مختلف باید هویت بصری مجموعه را نشان دهیم و در واقع لباس باید با مشتری حرف بزند.

ایرانی ادامه داد: در طراحی لباس اداری باید به راحت بودن پرسنل در آن لباس توجه کرد. همچنین نشان دادن سلسله‌مراتب اداری هم در لباس فرم قابل انجام است و برای کارمند، مسئول خدمات و... لباس‌های ساده یا رسمی طراحی می‌شود.

این طراح لباس افزود: پارچه در لباس فرم اهمیت زیادی دارد و طراح لباس مثل کارشناسان نساجی باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد. اما برای اداره‌ها کاهش هزینه اهمیت زیادی دارد و پارچه‌هایی که از چین وارد می‌شود را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل دست طراح چندان باز نیست.

ایرانی با بیان اینکه مشتریانی هستند که برای دریافت مشاوره به طراحان مراجعه می‌کنند گفت: برای بعضی از مشتریان، طراحی فقط به لباس محدود نمی‌شود بلکه یک نوع لایف استایل است که از نوع برخورد عوامل با مشتری، تا لباس، لوازم کار، خدمات و... را شامل می‌شود. مدیران این مجموعه‌ها به خدماتی بیشتر از لباس نیاز دارند تا کار خود را با کیفیت بالا ارائه دهند.

او با اشاره به شرایط طراحی لباس در ایران گفت: اتفاق خوبی که افتاده این است که از نیازهای اولیه گذر کرده و در حال جهانی‌تر شدن هستیم، اما هنوز بسیاری از مردم نگاه درستی به این کار ندارند. در بسیاری از مشاغل خدماتی مشتری بدون اینکه کالایی دریافت کند، خدمتی را دریافت کرده و بهای آن را می‌پردازد ولی در مورد طراحان لباس مشتری فکر می‌کند مشاوره و توصیه در مورد نحوه لباس پوشیدن شغل نیست و فقط زمانی باید هزینه پرداخت کند که لباسی دریافت می‌‎کند.

انتهای پیام/