به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دستاورد سفر طراحان ایرانی به ترکیه بیان کرد: این اولین حضور طراحان هنرمند و خالقان آثار ایرانی بود که حدود 30 طراح با ارائه آخرین دستاوردهای خودشان در شهر استانبول ترکیه حضور پیدا کردند.

او افزود: مقدمات برگزاری و نحوه عرضه و محل برگزاری این نمایشگاه در مجموع قابل قبول بود. اتفاقات مهم در این زمینه این بود که هنرمندان طراح ما ثابت کردند می‌توانند در عرصه‌های جهانی شرکت کنند. در این برنامه یک‌روز به عنوان همایش و کارگاه‌های آموزشی در سه بخش و با همکاری یکی از دانشگاه‌های مُد ترکیه برگزار شد.

دبیر کارگروه مد و لباس ادامه داد: طراحان، در موضوعات مختلف مورد بحثی که برگزار شد شرکت کردند. این نمایشگاه در محل هتل هیلتون استانبول طی دو روز برگزار شد و تعدادی از دانشجویان مُد دانشگاه ترکیه از این نمایشگاه بازدید کردند اما به نظر من نیاز است برای حضور، جذب مخاطب و ایجاد ارتباط بین دست‌اندرکاران حوزه مد و طراحی لباس در کشورهای مختلف تلاش بیشتری صورت بگیرد.

قبادی افزود: این اتفاق در گام اول مهم بود؛ گرچه نقدهایی هم به آن وارد است. بزرگ‌ترین نقدی که به آن وارد است فقدان حضور کافی دست‌اندرکاران کشور مخاطب بود؛ در حالی که می‌تواند تعداد آن‌ها در گرایشات و حوزه‌های مختلف بیشتر شود.

او درباره همکاری و یا سفارش محصول کشور مخاطب با طراحان ایرانی توضیح داد: هنوز گزارش‌های کافی در این باره را جمع‌بندی نکردم و اطلاعی درباره انعقاد قرارداد در این زمینه ندارم اما این اتفاق در کل حضور ارزشمندی بود. گرچه معتقدم بزرگترین نقد ناکافی بودن مخاطب در این نمایشگاه بوده است.

قبادی درباره نحوه انتخاب طراحان برای سفر به کشور ترکیه نیز گفت: این اتفاق توسط بخش خصوصی صورت گرفت و دولت ناظر آن بود. برای آنکه این نمایشگاه با شناسنامه کشور ایران برگزار می‌شد محوریت لباس‌های به نمایش گذاشته شده لباس‌هایی با محوریت اجتماع بود تا دارای ویژگی‌ها و شاخصه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس را داشته باشد، به همین دلیل برای این کار هیأت انتخاب تأیید شد و پیش از آنکه آثار برای ارسال قطعی شوند، ارزیابی شدند و امکان ثبت نام به طراحان متقاضی برای سفر داده‌ شد.

نمایشگاه یادشده که طراحان ایرانی در آن حضور داشتند به مدت سه روز ( 21، 22 و 23 آذرماه) در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.