به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ فیلم "کشتی بخار بیل جونیور" به کارگردانی باستر کیتون و چارلز رایسنرمحصول سال ۱۹۲۸ به مدت ۷۰ دقیقه و فیلم "فیلمبردار" به کارگردانی باستر کیتون و ادوارد سدویگ محصول سال ۱۹۲۸ به مدت ۷۵ دقیقه، روزپنجشنبه ۱۷ دی ماه ساعت ۱۵/۰۰در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

باستر کیتون در فیلم "کشتی بخار بیل جونیور"، ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین شوخی خودش را به ثمر رساند: شوخی معروف افتادن دیوار خانه در حالی‌که کیتون بی‌خبر از همه جا، زیر دیوار ایستاده اما با یک محاسبهٔ دقیق جایگاه، قسمت پنجرهٔ دیوار به رویش فرود می‌آید و جان سالم به در می‌بَرَد. شوخی‌های او همگی دیوانه‌وار بودند و بسیار هم سخت. یادمان بیاید صحنه‌ای از شاهکار معروفش "جنرال" را که در حالی‌که خودش در نوک قطار در حال حرکت نشسته بود، برای برداشتن تکه چوب بزرگی که روی ریل و چند متر جلو‌تر افتاده بود، چگونه از پرتاب دقیق و هوشمندانهٔ تکه چوب دیگری که در دست داشت استفاده کرد. شوخی‌های او غالباً با یک زمان‌بندی دقیق و مهندسی‌شده به سرانجام می‌رسیدند. و او آن‌قدر توانایی داشت که در عرض چند ثانیه بتواند چند شوخی ریز و درشت و جذاب و چند حرکت آکروباتیک را به ثمر برساند.

"فیلم‌بردار" اثر به‌ راستی برجستهٔ باستر کیتون است، یکی از پیشگامان سینمای صامت. این فیلم هم، مثلِ بهترین آثار وی، به اندازهٔ جذابیت‌اش خنده‌دار است و به ما این امکان را می‌دهد که در پرتو موفقیت هنری و تجاری توأمان افرادی چون کیتون ببینیم سینما در هنگام ساخته شدن این فیلم، به‌لحاظ داستان‌گویی و تکنیک تا کجا پیش آمده.

قصه مطابق معمول کیتون را در تلاش برای برای به دست آوردن قلب دختری زیبا نشان می‌دهد، این بار منشی شرکت سازندهٔ فیلم‌های خبری. او مصمم به پول درآوردن از دوربین تین‌تابپ خود، تلاش می‌کند تا از آن برای فیلم‌سازی استفاده کند اما در این راه با سلسله‌ای از موانع روبه‌رو می‌شود که از بین آن‌ها می‌شود به مواردی نظیر یک فیلم‌بردار حسود همچون رقیب، کمبود تجربه و میمونی مزاحم اشاره کرد.

یادآوری می‌شود؛ علاقه مندان می‌توانندجهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/