سرویس موسیقی هنرآنلاین : شامگاه دوشنبه ١٤ دى، گروه ٢٥ نفره نوازندگان مشغول نواختن موسیقى فیلم "هامون" هستند: همایون رحیمیان تک‌نواز ویلن است. علی جعفری پویان با ویولن، کریم قربانی با ویولنسل و تعدادی دیگر از چهره‌های آشنا که در ارکسترهای سمفونیک و ملی شاهد اجراهاى به‌یادماندنی‌شان بودیم در سالن حضور دارند و ناصر چشم‌آذر را همراهی می‌کنند که در انتهاى سالن با کلاهى سبزرنگ نشسته و پیانو می‌نوازد. رهبری این ارکستر را هم فرهاد هراتی به عهده دارد.

دقایقى بعد نوازندگان اجرای قطعه‌ای بی‌کلام را آغاز می‌کنند. همایون رحیمیان سولیست ویولن این قطعه است و با زیبایی هر چه بیشتر میزان‌های سولو را اجرا می‌کند. با پایان هر بخش تک‌نوازی، ارکستر شروع به کار می‌کند و پاسخ ویولن را در اوج می‌دهد. هراتی با وسواس مشغول رهبری ارکستر است و با پایان یافتن این قطعه ناصر چشم‌آذر از رحیمیان به خاطر اجرای زیبایش تشکر می‌کند.

نوازنده‌ها بلافاصله مداد به دست می‌گیرند و سؤالاتی در مورد اجرای بعضی از نت‌ها می‌پرسند. با توضیح هراتی، نوازنده‌ها مشغول علامت‌گذاری روی پارتیتورهای خود می‌شوند تا دور بعدی را با هماهنگی بیشترى بنوازند.

بین اجرای قطعه‌های مختلف نوازنده‌ها با شیطنت صدایی از ساز خود درمی‌آورند یا در مورد میزان‌های مختلف با هم صحبت می‌کنند. اجرای هر قطعه چند بار قطع می‌شود تا تذکرات چشم آذر یا هراتی در آن‌ها اعمال شود.

بیشتر ملودی‌ها به گوش آشناست. این آهنگ‌ها را در طول سال‌های گذشته بسیار شنیده‌ایم و این بار در کنسرت شنونده تنظیم‌های متفاوتی از آن‌ها هستیم. یکی از قطعه‌های در حال اجرا به شدت آشنا و نوستالژیک است و تلاش می‌کنم آن را بشناسم، اما در نهایت با نگاه کردن به پارتیتور یکی از نوازندگان متوجه می‌شوم موسیقی سریال "قصه‌های مجید" است.

مرور موسیقی فیلم‌های ناصر چشم‌آذر یکی از بخش‌های جذاب این برنامه است. این آهنگساز مجموعه‌ای از قطعات موسیقی فیلم‌هایش را برای اجرا در کنسرت تنظیم کرده و آن‌ها که به این اجرا بروند می‌توانند شنونده آهنگ‌هایی از فیلم‌های "هامون"، "خواهران غریب"، "اجاره‌نشین‌ها" و... باشند که یکى از دیگرى خاطره‌انگیزتر است؛ در این قطعات سازهای ایرانی مانند دف و تنبک به گروه می‌پیوندند تا در کنار درام و پرکاشن رنگ و بویی متفاوت ایجاد کنند، در حالی که چشم آذر با پیانو گروه را همراهی می‌کند.

با پایان بخش اول تمرین، نوازنده‌ها به حیاط سبز و باصفاى سازخانه طهران می‌روند تا بعد از چند دقیقه استراحت دوباره مشغول تمرین شوند.

در بخش دوم برنامه که به تمرین قطعات با کلام اختصاص دارد حمیدرضا گلشن میکروفن را به دست می‌گیرد و شروع به خواندن می‌کند. قطعه زائر به طور کامل و بدون تکرار اجرا می‌شود و گروه به سراغ بخش بعدی می‌روند.

هراتی در مورد یک میزان از آهنگ با چشم‌آذر صحبت می‌کند و در مورد نحوه اجرای آن تصمیم می‌گیرند. نوازنده‌ها تغییر مورد نظر را روی پارتیتورهای خود یادداشت می‌کنند و کار را ادامه می‌دهند تا به هماهنگی کامل برای اجرای کنسرت برسند.

تمرین رو به اتمام است، سیماى ناصر چشم آذر آرام و شادمان به نظر می‌رسد و نوید اجرایى خوب در کنسرت را مى‌دهد.

کنسرت "شب باران عشق" ۱۸ دی‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود و قطعاتی از موسیقی فیلم‌های چشم‌آذر به همراه آلبوم نوستالژیک "باران عشق" در آن اجرا می‌شوند.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط