سرویس تجسمی هنرآنلاین: در روزگار امروز پول حرف اول را در دنیا می‌زند، روزانه بسیاری از کارهای ما از طریق همین تکه کاغذ ارزشمند انجام می‌شود و نبودش مایه دردسرهای بسیاری است. ضمن این که نقش پول در زندگی امروز موجب شده است تا برخی افراد سودجو با نقشه‌هایی که در سر دارند، شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم بزنند. بنابراین واژه "پولشویی" خیلی واژه غریبی نیست و در روزگار امروز به وضوح بارها و بارها شنیده می‌شود. اما پولشویی چیست؟ دقیقا چه اتفاقی می‌افتد که منجر به پولشویی می‌شود، موضوع دوازدهمین پرفورمنس آرت از پنجمین دوره "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" است که توسط مینا بزرگمهر و هادی کمالی اجرا شد.

نگاه این زوج جوان به موضوع پولشویی از نوعی دیگر است، چرا که این دو تلاش کردند دغدغه خود را به زبانی طنزگونه با مخاطبان‌شان درمیان بگذارند. در ابتدای این پرفورمنس هادی کمالی شروع به خواندن تاریخچه واژه پولشویی کرد و مینا بزرگمهر نیز در تدارک چیدن یکسری وسایل نظافت و شست و شو، روی میزی که برای این امر در نظر گرفته شده است.

چند تشت، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و آب از جمله این وسایل بود که به صورت دقیق روی میز چیده می‌شد، بعد از آن از مخاطبان خواستند که هر کس مقداری از پول‌های خود را برای شست و شو و نظافت به آنها بدهد. بعد از این که پول‌ها جمع‌آوری شد، حالا این زوج با توضیحات کامل شروع کردن مرحله به مرحله پول‌ها را شستن، ضدعفونی کردن و سپس خشک کردن. هر کدام از این مراحل نیز عنوان مخصوص به خود را دارد که هر دو پرفورمر با دقت آن را برای مخاطبان ابتدا می‌خوانند و بعد آن را انجام می‌دهند ضمن این که در بسیاری از لحظات نیز از مخاطب برای کمک‌رسانی به آنها دعوت می‌کنند و در نهایت نیز پس از این که پول‌ها شسته، ضدعفونی و خشک شدند به صاحبانش تحویل داده شد.

هادی کمالی در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این پرفورمنس گفت: اصل هر چیزی در زندگی امروز بر مبنای پول است و روابط، کار و زندگی، عشق و همه چیز وصل به پول شده است که آلودگی‌های خودش را نیز دارد. رد و بدل شدن پول بین مردم جامعه و پول کثیفی که بین همه در جوامع می‌چرخد و صرف کارهایی می‌شود که همه درگیر هستند دغدغه ما بود و می‌خواستیم آن را نقد کنیم.

وی افزود: تصمیم گرفتیم در این فستیوال با وجود شرایطی که موزه هنرهای معاصر دارد و با توجه به آلودگی‌هایی که وجود دارد و برای آثار هنری مضر است، جلوی سرویس بهداشتی پرفورمنس را اجرا کنیم که جایگاه دفع آلودگی‌هاست. این پرفورمر در ادامه درباره حضور مخاطب در اجرا و مشارکت او بیان کرد: به طور کلی پرفورمنس آرت یک اجرای محیطی است و اصولا پرفورمنس در هر فضایی قابلیت اجرا دارد. ما نیز تلاش می‌کنیم که همواره اجراهایمان مشارکتی باشد. دوست داریم این ارتباط یکسویه نبوده و مخاطب در اجرای ما منفعل نباشد و خودش شرکت داشته و حضورش پررنگ باشد. در واقع این چالش ما با مخاطب است. البته در برخی کارها نیز مخاطب ناظر داریم؛ اما بیشتر دوست داریم مخاطب را به بازی بیاوریم. از آنجایی که اصولا مردم جامعه ما از بازی و رفتن در فضا ترس دارند و دچار کمی خجالت و سانسور هستند، برای همین سعی می‌کنیم آنها را به حرکت وا داریم.

با توجه به این که این سومین دوره حضور کمالی و همسرش در فستیوال سی پرفورمنس است، او درباره این فستیوال گفت: به نظرم برگزاری چنین فستیوالی بسیار خوب است، با توجه به شرایطی که برای برگزاری وجود دارد، اتفاق خوبی در حال رقم خوردن است. اصولا پرفورمنس آرت هنر نو و تازه‌ای است و هنوز خیلی شناخته نشده و یا تعاریف اشتباهی از آن شده است. فعلا وصله‌ای است که هنوز خودش را در فضای هنر جا نیانداخته و اولین فستیوال موجب شده یکسری مخاطب برای دیدن تربیت کند و یکسری پرفورمر برای اجرا. این هنر اعتراضی است و لزوم آن در جامعه به شدت حس می‌شود، بنابراین هنری است که امروز تاثیرگذار است و باید این دست برنامه‌ها بیشتر شود. در واقع پرفورمر خودش را در معرض موقعیتی نو و اعتراضی قرار می‌دهد و آدم‌ها می‌توانند حول آن مسئله کنش داشته باشند و تاثیراتی نیز در جامعه برجای بگذارند.

کمالی همچنین درباره کار روی موضوعات اجتماعی اظهار کرد: ما دراین جامعه زندگی می‌کنیم و با تمام وجود اتفاقات و شرایط نابسامانی را که عرصه را بر مردم تنگ می‌کند را حس می‌کنیم و این برای ما دغدغه است. ما در عرصه هنر فعالیت می‌کنیم و روح و روان‌مان لطیف‌تر از بقیه افراد جامعه است، همه چیز را می‌بینیم و آن را به مردم منتقل می‌کنیم. ما سیاسی نیستیم به همین دلیل وارد این موضوعات نیز نمی‌شویم، اما مسائل اجتماعی زیادی داریم که تا ابد اگر روی هر کدام از آنها کار کنیم، تمامی ندارد. بنابراین با فهم خودمان مسائل روز جامعه را که در زندگی روزمره اجتماعی مردم گره ایجاد می‌کند با هنری که آموختیم منعکس می‌کنیم تا بلکه بتوانیم تغییر کوچکی در جامعه ایجاد کنیم.

در دوازدهمین شب از فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" چهره‌های آشنایی چون مجید ملانوروزی مدیر موزه هنرهای معاصر، یاسر خاسب از بازیگران عرصه تئاتر و چندهنرمند خارجی که برای بازدید از نمایشگاه فریده لاشایی در موزه حضور داشتند نیز دیده ‌شدند.

پنجمین دوره از "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" تا 8 بهمن‌ماه هر روز ساعت 17 به جز جمعه‌ها و شنبه‌ها در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود. انتهای پیام/