سرویس مد و لباس هنرآنلاین : مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره "نقش تن‌پوش" دوشنبه 14 دی‌ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر و سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هنر برگزار شد.

پورعلی درباره اهداف این جشنواره گفت: در فرهنگ عمومی هر کشوری پوشش شناسنامه جامعه به شمار می‌رود. اگر در زمان‌های بسیار دور لباس و پوشش وسیله‌ای برای حفاظت و مراقبت بود، امروز عرضه پوشش و لباس با مفاهیم متعددی همراه شده است، آنچنان که در بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی پوشاک و بسیاری از مفاهیم و موضوعات دیگر، شاخه‌های مختلف پژوهش را شامل می‌شوند. لباس، بازتابی از اعتقادات افراد است و بین شاخصه‌های فرهنگی هر جامعه جزو مهم‌ترین‌هاست. مدل، طرح، رنگ، نقش و نماد روی لباس در حقیقت، بازتابی از نوع تفکر و حتی حالات روحی روانی فرد است.

او با بیان اینکه تی‌شرت یکی از پوشاک پرمصرف بین همه اقشار و جوانان است افزود: طرح و نقش روی این پوشش، بازتابی از نوع تفکر فرد و انتقال‌دهنده مفاهیم مختلف در جامعه است. بنابراین پرداختن به این موضوع، یکی از ضرورت‌های کشور در حوزه هنر و لباس است که خوشبختانه چند سال است در دستور کار جهاد دانشگاهی هنر قرار گرفته است. جشنواره تن‌پوش بر اساس این نگاه و ضرورتی که در جهاد دانشگاهی هنر بوده، ایجاد شده و خوشبختانه تاکنون استقبال نسبتاً خوبی از سوی دانشجویان رشته‌های مختلف هنری شده است. موضوع این جشنواره، استفاده از نمادها و عناصر فرهنگ ایرانی و اسلامی روی تی‌شرت است.

بهزاد رشیدی، رییس جهاد دانشگاهی هنر نیز گفت: گرایش به زیبایی و رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در پوشش، امری فطری است و در تعالیم اسلامی نیز مخالفتی با این موضوع دیده نمی‌شود. اساساً دین اسلام، امروزی شدن و نوگرایی در پوشش را البته در چارچوب شرع پذیرفته است. باید پذیرفت که گرایش به مد و زیبایی، مخصوصاً در بین جوانان یک رفتار و خواسته طبیعی است و مدیران باید به این خواسته و نیاز فطری احترام بگذارند و به جای برخوردهای سلبی متناسب با باورهای فرهنگی ایرانی و اسلامی، طرح و برنامه‌ای فعالانه، هدایتگر و طرفدار برای آن داشته باشند.

رشیدی افزود: بی‌تردید مهم‌ترین اقدام در این زمینه، استفاده از تمام قابلیت‌های موجود در هنرهای مرتبط با طراحی لباس و استفاده از رنگ‌ها و نقش‌های زیبا و بدیع در ایجاد تنوع در مدهای ایرانی اسلامی است. روشن است که نه لباس صرفاً یک پوشش محسوب می‌شود، نه طرح و نقش و نگار آن صرفاً ایجادکننده زیبایی و جذابیت است. لباس بازتابی از باورها و اعتقادات افراد است. بر همین اساس، پرداختن به لباس و الگوهای پوشش از منظر انتقال مفهوم، یکی از ضرورت‌های کشور در حوزه هنر و صنعت است.

او با اشاره به این‌که در این دوره شاهد آثار بسیاری از جوانان هنرمند بودیم گفت: این جوانان با هنرهایی مانند چاپ سیلک، باتیک، دیجیتال، تکه‌دوزی، انواع رودوزی‌های سنتی، نقش‌های روی پارچه، نشانه‌ها و نمادها، نقش‌های زیبایی روی ‌تن‌پوش خلق کرده‌اند. تعداد آثار این دوره نسبت به سه دوره گذشته، بیش از سه برابر شده و سطح کیفی آن نیز بالا آمده است.

او درباره برنامه‌های آینده جشنواره نقش تن‌پوش گفت: امیدواریم در گام اول این جشنواره را با همین نام اما نه صرفاً تی‌شرت، بلکه همه انواع تن‌پوش‌ها در نظر بگیریم. موضوع انتقال مفاهیم فرهنگی ایرانی - اسلامی جزو محورهای تأکیدی این جشنواره خواهد بود. همچنین دوره‌های آموزشی مرتبط با موضوع جشنواره در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر برگزار می‌شود.

حمید قبادی‌ نیز با اشاره به اهمیت و ارزش نماد و نشانه‌شناسی گفت: در برخی دانشگاه‌ها در مقطع دکتری یک ترم به این موضوع اختصاص داده شده است و از آن به‌عنوان پل ارتباط فرهنگی یاد کرده‌اند، زیرا یکی از لوازم فرهنگ را نماد و نشانه می‌شناسند. البته نحوه به‌کارگیری این مفاهیم نیز ارزشمند است و از طرفی می‌تواند توسعه‌دهنده مفهوم ناصواب در جامعه باشد. خوشحالم در سال‌های اخیر نماد و نشانه در حوزه لباس به نقاط مختلف دنیا منتقل شده است.

قبادی ادامه داد: بهتر است از شبکه‌های مجازی تا زمانی که مفاهیم دچار آلودگی نشوند، استفاده کرد. هر کدام از ما می‌توانیم مُبلغ مفاهیم ارزشمند ایرانی اسلامی باشیم. ما زمانی موفق خواهیم بود که نمونه‌های طرح‌های ارائه‌شده را بر تن افراد در جامعه ببینیم و اگر بخواهیم این موضوع را کاربردی کنیم، باید به محصول نیز توجه کنیم.

پس از آن معرفی برگزیدگان جشنواره انجام شد و کوثر توسلی به‌عنوان نفر اول؛ راحله جاسمیان، نفر دوم و سلیمان میری، نفر سوم معرفی شدند. همچنین شراره امانی، سحر احمدپور، میلاد سلیمی، ملاحت فتحی، سیده فاطمه گشتی‌فرد، فاطمه سادات اسماعیل‌زاده و، المیرا الیاسی شایسته تقدیر شناخته شدند.

گزارش تصویری نمایشگاه

انتهای پیام/