سرویس مد و لباس هنرآنلاین : مریم روح‌زاده در رشته طراحی پارچه و لباس تحصیل کرده و دارای 14 سال سابقه تدریس در هنرستان و دانشگاه جامع علمی کاربردی است. این طراح لباس که در زمینه اوریگامی پارچه فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال 92 یک نمایشگاه انفرادی از مانتوهایی که با تکنیک اوریگامی طراحی کرده بودم در فرهنگسرای ابن سینا برگزار کردم. از سال 90 در جشنواره‌های مد و لباس فجر شرکت کردم و هر سال کارم در میان نامزدهای آثار برگزیده بود، اما سال 91 رتبه سوم را در بخش طراحی لباس کودک به دست آوردم. همچنین سال 90 رتبه دوم کشوری طراحی مانتو را در جشنواره آماتیس که توسط دانشکده شریعتی برگزار می‌شد به دست آوردم.

روح زاده افزود: اوریگامی هنر تا و کاغذ است که مبدأ آن ژاپن است. این کار چند سالی است در طراحی لباس و توسط پارچه انجام می‌شود و فشن اوریگامی جایگاه خود را پیدا کرده است. در دنیای مد برندهایی مانند کریستین دیور روی این تکنیک کار می‌کنند اما در ایران هنوز چندان به آن پرداخته نمی‌شود.

این طراح لباس ادامه داد: اوریگامی به جز نقش تزیینی، در طراحی و برش لباس تأثیرگذار است. این تکنیک می‌تواند با پارچه‌های مجلسی و یا با پارچه‌های معمولی انجام شود اما نکته مهم قابلیت اتوپذیری پارچه است. عمل تا کردن که روی کاغذ انجام می‌شود، روی پارچه با اتو کردن انجام می‌شود.

روح‌زاده ادامه داد: چون کار اصلی من تدریس است نتوانستم زیاد در زمینه طراحی و تولید لباس کار کنم، اما هرگاه کارهایی با تکنیک اوریگامی ارائه کردم با استقبال مخاطبان مواجه شد، چون کار نویی است و برای آن‌ها جذابیت دارد. از سوی دیگر سخت بودن این کار باعث می‌شود هر کسی نتواند از آن کپی کند.

او در مورد طراحی لباس کودک گفت: در این چند سال با طراحی مانتو و لباس کودک در جشنواره مد و لباس شرکت کردم اما متوجه شدم به لباس کودک بهای چندانی داده نمی‌شود. طراحی لباس کودک در کشور ما مهجور مانده است در صورتی که طراح به همان اندازه مانتو روی آن کار می‌کند. اگر مسئولان به این موضوع توجه کنند و برای آن تبلیغ شود، تولیدکنندگان متوجه اهمیت لباس کودک می‌شوند و از طراحان لباس در کار خود استفاده می‌کنند.

روح‌زاده افزود: بیشتر لباس‌های کودک در بازار ایران چینی هستند، ضمن اینکه جذابیت بصری ندارند و معمولاً لباس‌ها مناسب سن کودک نیست. برای یک دختر 9 ساله لباس‌هایی با طراحی زنانه تولید می‌شود یا طرح‌هایی دارند که مغایر فرهنگ ما است، در صورتی که خود ما نقش‌مایه‌های خوبی داریم. از نظر رنگ، طراحی و... روی لباس کودک کار نمی‌شود و لباس‌ها خیلی بازاری هستند. همچنین چاپ‌های بی‌کیفیت باعث می‌شود که لباس خیلی زود ظاهر زشتی پیدا کند. البته به تازگی در لباس نوزاد اتفاقاتی افتاده و طراحان لباس در تولیدی‌ها مشغول به کار شده‌اند.

مؤلف کتاب جامع طراحی و دوخت ادامه داد: در کشور ما مبحث طراحی جا نیفتاده است و تولیدی‌ها طراحان لباس را استخدام نمی‌کنند. آن‌ها به الگوبرداری و کپی کردن طرح‌های خارجی می‌پردازند و حتی گاهی اوقات در جشنواره مد و لباس که آثار طراحان ارائه می‌شود تولیدی‌ها از آن طرح‌ها کپی می‌کنند.

روح‌‌زاده با بیان اینکه فضای دانشگاهی خیلی از فضای کار جدا است گفت: وقتی که خود اساتید کارآفرین نباشند چگونه می‌توانند کارآفرینی را درس بدهند؟ به دلیل همین ضعف آموزشی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه وارد بازار کار نمی‌شوند.

انتهای پیام/