سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: نمایش "آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو" کاری از گروه تئا‌تر "شادن" از استان کهگیلویه و بویر احمد است که به عنوان یکی از آثار برگزیده استانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به صحنه می‌رود. رضا گشتاسب نویسنده و کارگردان این اثر در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر در رابطه با زندگی نویسنده و اتفاقاتی است که پیرامون او شکل می‌گیرد. گاهی حرف‌هایی از سوی نزدیکان‌مان بیان می‌شود که بیشترین جراحت را به لحاظ روحی به ما وارد می‌کند. این نوع برخورد و چگونگی ارتباط آدم‌ها سبب شکل‌گیری این ایده شده است.

او ادامه داد: اتفاق‌هایی که برای نویسنده می‌افتد، برآمده از محیط درون و بیرون اثر است. پیشنهادهایی که گاهی به صورت یک نوع فراموشی و تهی شدن از درون است. اگر حساسیت‌ها کنار گذاشته شود می‌تواند به شخص جدیدی تبدیل شود، اما سماجت و پافشاری روی ایده‌ها سبب ایجاد جراحت می‌شود.

گشتاسب با اشاره به حذف جشنواره منطقه‌ای به عنوان یکی از مراحل راه‌یابی به جشنواره فجر خاطرنشان کرد: تمرینات‌مان را از اوایل تابستان شروع کردیم. این قاعده شهرستان است که از زمان حضور در جشنواره استانی تا اعلام نتایج قطعی تمرینات تعطیل می‌شود. با اعلام نتایج جشنواره تمرینات را از سر گرفتیم تا روتوش نهایی روی کار داشته باشیم.

این نمایشنامه‌نویس عنوان کرد: در این دوره از جشنواره اتفاقات بهتری افتاده است. تمام مراحل و اعلام اسامی آثار راه یافته طبق زمان‌بندی مشخص از سوی دبیرخانه شکل گرفته است. نظمی که در کار‌ها وجود دارد بسیار خوب است. بعضی از گروه‌ها را دورادور می‌شناسم و به نظرم آثار خوبی هستند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، حذف جشنواره منطقه‌ای است که به نظر من آسیب رسان است. گروه‌های فعال مثل رودخانه‌های فصلی‌اند و صرفا برای جشنواره کنار یکدیگر جمع می‌شوند، زیرا منابع مالی گروه‌ها نمی‌تواند آن‌ها را به مدت یک سال دور هم نگاه دارد. جشنواره منطقه‌ای امکانی برای دیدن شدن آثار فراهم می‌آورد. البته خارج از محاسن آن هزینه‌های برگزاری جشنواره‌ها و طی مسافت برای اجرا در استان‌های دیگر نیز حذف شده است. اما این را نباید از یاد برد که آن لذتی که بچه‌های تئاتری داشتند نیز از بین رفته است. امیدوارم روندی مناسب برای اتفاق‌های هنری شکل بگیرد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با نمایش "آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو" بیان کرد: گروه "شادن" همیشه تلاش داشته تا به سمت تجربه‌های رفتارهای تازه برود که برآمده از دل جریان‌های زندگی است. همیشه نسبتی از تخیل و خیال انگیزی در ایده و رفتار بازیگران داریم، در این اثر هم نوع دیگری از زندگی کردن را نشان می‌دهیم، نوعی که کمتر دیده شده باشد.

گشتاسب در توضیح این مسئله اظهار کرد: ما برشی از زندگی را نشان می‌دهیم، قسمت‌هایی که نسبت واضحی با هرکدام ما دارد. در واقع از این وضعیت آشنا فرار می‌کنیم و شیوه و رفتار تازه‌تری را که در روابط علی و معلولی پیرامون‌مان را مشاهده می‌کنیم. سویه عظیمت کنش‌هایمان برآمده از اجرا است که گاهی با رفتارهای واقعی متفاوت است. قرارداد و نشانه‌هایی که از دل اثر بیرون می‌ِ آید و نسبت‌اش با زندگی عادی فرق می‌کند.

او در رابطه با وضعیت تئا‌تر استان کهکیلویه و بویراحمد نیز گفت: خوشبختانه مدیران کل توجه ویژه‌ای به تئا‌تر استان داشته‌اند طی دو سال اخیر نیز توجه و اهتمام خاصی به خصوص از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئا‌تر نسبت به سایر هنر‌ها شده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مورد نظر فاصله بسیار است. تئا‌تر تنها محدود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌شود، دو گروه تئا‌تر دانشگاهی استان به دلیل نداشتن شرایط و وسیله حمل و نقل نتوانستند در جشنواره تئا‌تر دانشگاهی شرکت کنند و متاسفانه هیچ نهادیی از آن‌ها حمایت نکرد.

جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر بهمن ماه امسال به دبیری دکتر سعید اسدی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/