سرویس مد و لباس هنرآنلاین : حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین از نحوه همکاری با جشنواره فیلم فجر در زمینه مد و لباس گفت: موضوع طراحی لباس ویژه برای هنرمندان و بازیگران از مدت‌ها پیش در دستور کار کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار گرفت. چندی پیش جلساتی برای رایزنی با دبیر جشنواره فیلم فجر و مشاور هنری آن برگزار شد تا زمینه ایجاد ارتباط حرفه‌ای بین طراحان لباس و هنرمندان را برقرار کنیم.

او با بیان اینکه این موضوع مورد استقبال دبیرخانه جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است افزود: نکته حائز اهمیت این است که طراحان لباس با هنر خلاقانه خودشان و با توجه به سلیقه متقاضیان و بازیگران پیشنهاد‌هایی را در قالب لباس به هنرمندان ارائه خواهند کرد و آن‌ها بر اساس میل خود لباس نهایی را انتخاب می‌کنند. استفاده از طرح‌های زیبا و حرفه‌ای به خوش‌پوشی و آراستگی هنرمندان کمک می‌کند.

قبادی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف این فعالیت کمک به دسترسی مناسب هنرمندان به طراحان لباس و ایجاد زمینه‌ای برای بهره‌برداری از طرح‌های حرفه‌ای است. بسیاری از هنرمندان در سال‌های اخیر به این موضوع توجه کرده‌اند و با استفاده از طرح‌های حرفه‌ای طراحان لباس، لباسی مناسب مراسم مختلف انتخاب کرده‌اند. هم‌اکنون بعضی از هنرمندان موسیقی برای تهیه لباس کنسرت‌های خود و بازیگران برای شرکت در فستیوال‌ها به طراحان لباس مراجعه می‌کنند و کارهایی از طراحان خوب کشور را به تن هنرمندانی مانند حمید حامی، فاطمه معتمدآریا، الهام پاوه‌نژاد و... دیده‌ایم و این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت و توانمندی طراحان ما و نگاه حرفه‌ای هنرمندان است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: در این مرحله 20 نفر از طراحان لباس را انتخاب کرده و مشغول رایزنی با آن‌ها هستیم، اما با توجه به تعداد زیاد بازیگران احتمال افزایش تعداد طراحان لباس هم وجود دارد. برای نهادینه شدن این کار، پیش‌نویس تفاهم‌نامه را به جشنواره فیلم فجر فرستادیم و آن‌ها با نظر مساعد پیگیر این موضوع هستند.

او با اشاره به اینکه بعضی از رسانه‌ها صحبت‌های نادرستی در مورد هزینه‌های این کار داشتند گفت: قیمت و هزینه در مرحله بعدی قرار دارد و مورد توجه ما نیست و قطعاً هنرمندان هم به این موضوع اهمیت نخواهند داد. هنوز به جمع‌بندی نهایی برای هزینه نرسیدیم با وجود این تأکید داریم که هزینه این کار بالا نباشد اما طبعاً یک رابطه مالی بین طراح لباس و هنرمند برقرار خواهد شد.

قبادی ادامه داد: هنرمندان به عنوان گروه‌های مرجع که در جامعه تأثیرگذار هستند می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند و موضوع لباس ایرانی اسلامی را توسعه دهند. طراحان لباس هم آماده هستند که نیاز هنرمندان به پوشش مناسب را پاسخ دهند تا مسیر جریان سازی مد و لباس اسلامی ایرانی هموار شود. در این موضوع هیچ‌کدام از دو طرف نگاه اقتصادی ندارند و تأثیری که پوشش مناسب و خوب هنرمندان بر جامعه خواهد داشت ارزشی بیشتر از مسائل اقتصادی دارد.

او در مورد نحوه استفاده از این لباس‌ها در جشنواره فیلم گفت: اجباری در استفاده از این لباس‌ها برای هنرمندان وجود ندارد، اما با توجه به نقش مهمی که لباس و استفاده هنرمندانه از آن در مجامع دارد، زمینه‌ای فراهم کرده‌ایم تا هنرمندان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر و کنفرانس‌های خبری از لباس‌های طراحی شده استفاده کنند.

قبادی با اشاره به اینکه مکاتباتی با جشنواره‌های تئاتر و موسیقی هم انجام شده است ادامه داد: ظرفیت استفاده از لباس‌های طراحی‌شده در میان هنرمندان وجود داشته و منتظر اقدام ما نبوده‌اند. اگر بتوانیم طراحان لباس را بهتر به هنرمندان معرفی کنیم آن‌ها خودشان برای تهیه لباس مناسب اقدام می‌کنند.

او در مورد نحوه انتخاب طراحان لباس گفت: مهم‌ترین ویژگی طراحان حاضر در این لیست سابقه ارزشمندی است که در این شیوه کار دارند. همه آن‌ها حداقل یک بار با هنرمندان همکاری کرده و با ذائقه آن‌ها تا حدودی آشنا هستند. این افراد در جایگاه خود منشأ اثر بوده و توانسته‌اند طرح‌هایی مطابق سلیقه هنرمندان به اجرا درآورند. عملکرد این افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و آثار آن‌ها فاخر و ارزشمند شناخته شده است. با وجود این کار ما آزمایشی است و اگر هنرمندان دیگری اعلام آمادگی کنند در این لیست قرار می‌گیرند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در مورد طرحی که سال گذشته برای انتخاب لباس برتر در جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی اجرا شد گفت: سال گذشته همکاران ما در بنیاد مد و لباس به داوری آثار جشنواره‌های تئاتر و موسیقی پرداختند و طرح برگزیده را انتخاب کردند، اما در جشنواره فیلم برای اولین بار جایزه طراحی لباس از طراحی صحنه جدا شد و داوران آن جشنواره اثر برتر را انتخاب کردند.

قبادی ادامه داد: امسال هم قصد داریم نمایندگانی به جشنواره‌های موسیقی و تئاتر بفرستیم تا لباس هنرمندان در کنسرت‌ها و تئاترها بررسی و برگزیده آن‌ها انتخاب شود، اما در مورد جشنواره فیلم با توجه به اینکه چنین موضوعی در فراخوان قید نشده بود، این امکان فراهم نشد و از دبیرخانه جشنواره خواهش کردیم مانند سال گذشته جایزه طراح لباس را جداگانه اهدا کنند.

انتهای پیام/